Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade iBook G4 1.2ghz i golvet, fixar försäkringsbolaget den?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-07-22 02:25

Hej!

Tappade min iBook G4 1.2ghz 12" i golvet. Skärmens vänstra fäste är löst, hårddisken är skadad och dvd-brännaren (som kommer ifrån en macbook) är död. Kan detta fixas på drulle/hemförsäkring? Kommer de att laga datorn eller kommer de att ge mig en ny eller inget av det?

Måste verkligen ha fixat detta snarast.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-07-22 02:33

Spontant känns det som du får bita i det sura äpplet, datorn är väl värd max 2-3000 och självrisken på allriskförsäkringar brukar ju ligga runt 1500:-

Hursomhelst så är det väl bäst att ringa försäkringsbolaget och fråga.

  • Oregistrerad
  • 2009-07-22 02:51
Ursprungligen av scim:

Spontant känns det som du får bita i det sura äpplet, datorn är väl värd max 2-3000 och självrisken på allriskförsäkringar brukar ju ligga runt 1500:-

Hursomhelst så är det väl bäst att ringa försäkringsbolaget och fråga.

Har som sagt inte råd med ny dator och 1500 är ju billigare än 3k.

Grundprincipen brukar vara att man som mest får ersättning motsvarande prylens värde innan skadan uppstod minus självrisk. Om det kostar mer än så att reparera datorn brukar man istället få ersättningen utbetalad till sig för att man ska kunna köpa en motsvarande pryl, i det här fallet en begagnad iBook G4. Normalt finns det i så fall inga krav på vad man använder ersättningen till. Allt det här beror försåts på dina försäkringsvillkor.

  • Oregistrerad
  • 2009-07-22 13:07
Ursprungligen av Marcus K:

Grundprincipen brukar vara att man som mest får ersättning motsvarande prylens värde innan skadan uppstod minus självrisk. Om det kostar mer än så att reparera datorn brukar man istället få ersättningen utbetalad till sig för att man ska kunna köpa en motsvarande pryl, i det här fallet en begagnad iBook G4. Normalt finns det i så fall inga krav på vad man använder ersättningen till. Allt det här beror försåts på dina försäkringsvillkor.

Måste jag lämna ifrån mig min gamla dator då eller kan jag behålla den om jag får ersättning för en ny?

Hur ska vi veta det? Det varierar säkert från bolag till bolag eller tom. från handläggare till handläggare. Ring ditt försäkringsbolag och fråga!

  • Oregistrerad
  • 2009-07-22 19:01

Hur ska jag göra för att få ut info ur hårddisken? =(

CD-romen är död, det går inte flytta en filjävel via FW för då bara badbollar den, men starta upp den och surfa funkar.

Har bara minneskort på 1gb och alla filerna är ju större än 1gb. =(

Finns det nåt jag kan göra via min imac via fw?

Det där korkade jävla förbannade skivverktyg (ursäkta franskan) tycker ju att hdd´n är feldri. hur fan den nu kan tycka det begriper jag verkligen inte

Du kan ju starta den i target mode mot en annan mac. Koppla in firewire mellan två macar och starta ibooken med t intryckt. Då borde den dyka upp som en extern hårddisk på den andra macen.

  • Oregistrerad
  • 2009-07-22 19:24
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Du kan ju starta den i target mode mot en annan mac. Koppla in firewire mellan två macar och starta ibooken med t intryckt. Då borde den dyka upp som en extern hårddisk på den andra macen.

Jo det var så jag gjorde men det gick inte att kopiera något från den =(
SÅ jag blev tvungen att köra en 7-pass radering istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-23 12:02
Ursprungligen av Elajtenworld:

Kommer de att laga datorn eller kommer de att ge mig en ny eller inget av det?

Jag förstår verkligen inte varför du frågar oss som bara kan gissa. RIng ditt försäkringsbolag. De kan svara direkt! Utan att gissa.

1
Bevaka tråden