Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk uppdaterad listvy - hur då?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-16 12:00

Hej,
Jag har en layout i Formulärvisningsläge med ett antal fält, Namn, Datum, Ort...osv
Om jag öppnar ett fönster till och skapar en rapportlayout i Listvy och sorterar enligt Namn,
Datum,
Ort

Kan jag få denna Listvy (Fönster 2) att uppdateras automatiskt medans jag lägger till eller tar bort poster i Formulärsvisningsläget, alltså fönster 1.

Det jag vill göra är att få en översikt i Fönster 2, medans jag arbetar.
Har du något tips, eller föreslår du en annan lösning?

Mvh
Magnus

I FileMaker 10 så kan du lägga in triggers, då funkar det.

Vem är "du" förresten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-19 20:08

Tack Taz_1999,
Jag skall försöka lära mig hur man använder triggers.

När jag skriver "du", så vänder jag mig till läsarna på detta forum som har ett tips, och i detta fall hade du Taz_1999, vänligheten att hjälpa mig, -tack!

Mvh
Magnus

Du skulle tex kunna ställa in att när layouten läses in så körs ett manus. Det manuset uppdaterar fönstret. Om det inte räcker för att radera poster som inte längre finns så kan du ju från den ena layouten gå till relaterade poster i den andra layouten, visa endast relaterade. Men använda krysset för alla hittade poster. I praktiken är det visa samma poster i båda layouterna.

Separata fönster i FileMaker har sina egna framsökta poster, det är bara just när man öppnar ett nytt fönster som man har samma i båda.

1
Bevaka tråden