Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Mail, och PGP kryptering.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-29 21:02

Apple Mailprogram.

Jag undrar, har stött på ett problem som jag inte vet hur man löser. Jag skickade ett krypterat epostmeddelande med Pretty Good Privacy PGP OpenPGP, till en vän, med en publik nyckel. Mottagaren använder windows, och epostprogram vet jag inte. Jag skall väl inte behöva veta vilket system hon har, för att hon skall kunna öppna meddelandet med den medskickade nyckeln?

Jag vill reda ut detta, finns det någon snäll person som kan hjälpa mig med detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-29 22:26

Använder ni båda OpenPGP? Annars har det tidigare varit problem mellan olika version av OpenPGP och PGP. Finns att läsa om det OpenPGPs site.

Ni behöver givetvis utväxla nycklar först, men det har ni gjort?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-29 22:34

Om jag förstått rätt, så måste båda parter installerat PGP på sina datorer, eller är det bara om personen vill skicka krypterat tillbaka.

PGP måste ju vara installet på båda datorerna.

Du framställer din publika nyckel och din hemliga vid installationen.

Skickar du till din vän Anna, så krypterar du mailet med Annas publika nyckel - inte din egen.

Man byter alltså publika nycklar med den man brevväxlar med.

Det finns de som har sin publika nyckel i sin Mail-signatur

Den hemliga nyckeln, den skall man hålla väldigt hårt i.

Får man någons publika nyckel får man ju förutsätta att de har programmet installerat med, men de kanske har flera datorer.

Han som totade ihop PGP (Zimmerman) har skrivit ngn lunta som bifogas programpaketet, en fet PDF. Läs den, den är mkt nyttig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-12 23:34

Givetvis måste även mottagaren ha ett (av-)krypteringsprogram för att läsa ditt krypterade mejl. Annars är mejlet oläsligt alternativt okrypterat.

Ett alternativ till PGP är att använda den inbyggda krypteringsfunktionen i Mail som bygger på S/MIME.

S/MIME är inbyggt i det vanligaste mejlklienterna, förutom Mail.app, även Thunderbird, Outlook och Windows Mail.

Det som kommer till är att både avsändare och mottagare behöver personliga certifikat utfärdad av en central utgivare. Detta är en nackdel gentemot PGP-modellen, där du är utgivare till eget certifikat. Fördelen är att du (oftast) inte behöver installera någon ytterligare programvara eftersom, som sagt, de flesta mejlklienter redan fattar S/MIME från början.

Lyckligtvis går det att ansöka om gratis certifikat exempelvis hos Thawte.

Ytterligare läsning:
lop|net krypterad epost (Utförlig instruktion på svenska)
Getting an SMIME certificate - MozillaZine Knowledge Base

1
Bevaka tråden