Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

'Innbränning' av ny dator...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En tanke slog mig just (nej, det gjorde inte ont ).

Jag har en vana - Varje gång jag ska arbeta med en ny burk (som i nytillverkad, inte bara ny för mig) så kör jag ett inbränningspass -- dvs ser till att minne, processor och hårddisk motioneras och går varma ett antal timmar. Med stationära gör jag det så snart systemet är installerat, med bärbara så snart batteriet fått två djupa cykler.

T.ex. gick min nya vackra 17" PB natten till idag med en tung (och meningslös -- jag slängde resultatet i morse) transkodning DVD -> DivX. Jodå, den har en fläkt som kan låta...

Det är min fasta övertygelse att man inte bara fångar fel beroende på slarvigt montage om man gör såhär, utan att datorn i regel får ett mer problemfritt liv också.

Jag har inga bevis som grund för detta, men...

Är det bara jag som gör såhär? Eller är vi fler?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-02 00:42

Ehehe Jag gör inte så iaf..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-02 00:49

Nä. Datorer behöver inte köras in. Antingen fungerar de eller inte.

Det ligger något i det. Vet inte om det spelar någon större roll för själva komponenterna, men fösta gångerna datorn blir varm frigörs en hel massa skumma kemikalier. Vet inte om det gäller dages maskiner också, men för några år sedan kunde man bli riktigt go' i bollen när man började använda en nyinköpt maskin. CRT-bildskärmar kunde lukta riktigt mycket. Men den intensiva lukten avtog i regel efter några dagars användning. Så visst kan det ligga något i att låta datorn "brännas in".

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Nä. Datorer behöver inte köras in. Antingen fungerar de eller inte.

Njeah. Jag HAR fångat fel på stationära PC-burkar med detta förfaringssätt. Både i form av glappande minnen / PCI-kort samt i åtminstone ett fall ett nätverkskort som DOG (gissar på taskigt PCB, lödningarna såg bra ut... ). Men aldrig på en Mac (är ju inne på min första egna, så... ), och vad jag minns inte heller PC-bärbar (men jag har konfigurerat något 100-tal stationära PC, mest servrar, och bara några få bärbara...).

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 16:33

Thorman:

Jag håller med dig, för elektronik är ju iof typ funkar eller funkar inte men vissa fel kommer ju upp inom någon vecka (som tex min lilla PB12" som hade fel i interna minnet )

Kan ligga något i det.
Ett förstärkarslutsteg spelar bättre om det blivit ordentligt varmt.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-02 22:49

Jag brukar dra igång något som gör datorn varm när den är ny. Men inte för att bränna in den. Utan mer för att frigöra den underbara doften av ny elektronik. Den är helt magisk, och jag njuter varje gång! Det är nog som Martin säger: "Man blir go' i skallen". Men inte på ett negativt sätt då alltså

1
Bevaka tråden