Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine - Räddaren i nöden

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-06 11:36

Måste bara få skriva av mig lite...

Jag satt och jobbade med en originalfil som jag sedan skulle döpa om till ett nytt namn. I originalfilen låg data som tagit sisådär en vecka att ta fram. Jag är så van från att arbeta med original från råfiler och spara som, att jag glad i hågen satte igång och ändra i mitt originaldokument (excel). Sen skulle jag ju bara spara ändringarna. Ja just det ja. Spara som och inte spara......

Snacka om oh nooo sekund. Men det var ju bara att gå in i time machine och så vart man tillbaka på banan igen.

Just nu älskar jag OSX.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-06 12:28

Var med om samma upplevelse igår när en bild i iPhoto helt plötsligt återställdes! ^^

...eller 173 foton till ett jobb... oops!

... sådär, då var de tillbaka igen......

Hemskt när man får de där ögonblicken, det är så magen krampar....

Efteråt kan man ta med sig tidningen in på toa..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-06 18:27

Time Machine är på ett sätt den bästa funktionen i Mac OS X 10.5 Just för att den är så enkel, både att ställa in men framför allt för att man inte behöver en Retrospect-druid för att återställa en eller två filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-06 22:44
Ursprungligen av acke:

Time Machine är på ett sätt den bästa funktionen i Mac OS X 10.5 Just för att den är så enkel, både att ställa in men framför allt för att man inte behöver en Retrospect-druid för att återställa en eller två filer.

Jag gillar och använder Time Machine, men önskar att det kunde arbeta på en något lägre nivå än filnivå. Enkelheten kan vara bedräglig, och man kan lätta råka ta back up på mycket stora skivavbilder t. ex. eftersom TM arbetar på filnivå, och systemet ser en skivavbild som just en fil. Om man ändrar en fil i en 4GB stor skivavbild, får man en ny kopia som är 4GB stor, vilket ju snart fyller upp vilken skiva som helst om man ändrar i den dagligen!

Är det någon som har hört om Snow Leopard tar TM till nya höjder?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Är det någon som har hört om Snow Leopard tar TM till nya höjder?

På senaste webcasten om SL när de introducerade de bärbara så pratade de om att time machine skulle vara snabbare och smidigare. har inte full koll mer va de sa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-09 19:14
Ursprungligen av Ylan:

Jag gillar och använder Time Machine, men önskar att det kunde arbeta på en något lägre nivå än filnivå. Enkelheten kan vara bedräglig, och man kan lätta råka ta back up på mycket stora skivavbilder t. ex. eftersom TM arbetar på filnivå, och systemet ser en skivavbild som just en fil. Om man ändrar en fil i en 4GB stor skivavbild, får man en ny kopia som är 4GB stor, vilket ju snart fyller upp vilken skiva som helst om man ändrar i den dagligen!

Är det någon som har hört om Snow Leopard tar TM till nya höjder?

Vänligen, Ylan

Ja verkligen. Enkelt, smidigt men inte det minsta flexibelt eller "pro" tyvärr. Som pepparkakan säger så ska det vara snabbare. Apple snackar om 50%, känns välkommet då det tar mycket längre tid med en backup än med att kopiera samma mängd data rakt av. Förståeligt men skönt med en sådan optimering.
Tror tyvärr det är sämre med det du efterfrågar.

Ursprungligen av acke:

Ja verkligen. Enkelt, smidigt men inte det minsta flexibelt eller "pro" tyvärr.

Och det är väl helt i linje med Apples intentioner med Time Machine? Backup for the rest of us helt enkelt. Jag tror Time Machine har räddat många bildbibliotek.

För de som söker mer avancerade lösningar finns det antagligen bra sådana på marknaden, även om jag gärna skulle sett att Time Machine skulle ha en avancerad flik för mig som semi-proffs.

Men, det skulle inte förvåna om Apple bygger ut funktionaliteten på Time Machine till att bli mer pro i kommande Mac OS X. Små steg i taget.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-10 10:37
Ursprungligen av Christian Å:

Och det är väl helt i linje med Apples intentioner med Time Machine? Backup for the rest of us helt enkelt. Jag tror Time Machine har räddat många bildbibliotek.

För de som söker mer avancerade lösningar finns det antagligen bra sådana på marknaden, även om jag gärna skulle sett att Time Machine skulle ha en avancerad flik för mig som semi-proffs.

Men, det skulle inte förvåna om Apple bygger ut funktionaliteten på Time Machine till att bli mer pro i kommande Mac OS X. Små steg i taget.

/c

Absolut. Brukar väl vara så Apple gör. Men i det här fallet vill även the rest of us ha profunktioner, även om de inte vet det själva. Ta tex Ylan 4GB exempel. Men som du säger, det kommer nog. Verkar inte som det kommer i Mac OS X 10.6 men antagligen i Mac OS X 10.7.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-06 18:33

Nej, speciellt inte som man redan hade passerat deadline. Hjärnan fungerar inte så bra då och att med några få musklick kunna återställa sina misstag är sagolikt skönt. Tror ni man kan implementera Time Machine i den fysiska världen oxå???

Däremot har jag en obesvarad fråga angående just Time Machine
http://www.99.se/mac-os-x/266120-massor-enheter-med-time-machine.html

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-07-09 19:44

Synd att det inte går att lägga all Time Machine's data på en filserver mha NFS/SMB eller dylikt, hade varit fint.

Vill inte ha en extern USB-disk som ska dö efter 6 månader pga värmeproblem

Ursprungligen av DepeO:

Synd att det inte går att lägga all Time Machine's data på en filserver mha NFS/SMB eller dylikt, hade varit fint.

Vill inte ha en extern USB-disk som ska dö efter 6 månader pga värmeproblem

Öh? Ja, det blir ju en Time-Machine då.

1TB hårddisk, "server grade", backar upp allt trådlöst hos våra två datorer...
Så smidigt så man vet ju inte vad.

Skönt att man slipper de där ögonblicken då "röva gick så" *

* Ta ditt pekfinger, krök ihop det, läg tummen runt. Titta på det och gör "hålet" större och mindre lite snabbt. Om man blir riktigt jävla rädd så är det en bra bild över ens "butthole"

Lugna ner er, det vet vi ju alla att Apples prylar börjar bli totalt överjävligt bra vid version tre eller så...

Ge det tid. Det kommer en ny "version" med SnöLeoparden....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-10 17:10
Ursprungligen av Goflorp:

Det kommer en ny "version" med SnöLeoparden....

Ja, men det står inget om fler funktioner på Apples sida utan bara om hastighetsökningar tyvärr.

Jag gissat på att det blir hastighetsökning samt att ngn "styrknapp" tillkommer. T ex för intervallet och att den skal hoppa över vissa typer av filer etc.
Det blir säkert nån liten sak här.

1
Bevaka tråden