Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Cube som inte längre bootar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Cube som numera inte bootar "fullt ut". Den har aldrig bråkat på detta sättet. Den grå start-up-skärmen syns men "snurran" fryser, sedan händer inget med. Har låtit den stå så länge, utan lycka. Kan dock logga in som användare på cuben från annan mac.

Har provat starta upp från olika install CD och -DVD, med samma resultat.

Har zappat pram, tagit bort alla usb, och firewireenheter, tagit bort airportkortet och ett compaq-minne (!). Gar även startat i verbose, där ser jag ett tjugotal rader av typ "USBF: XX.XXX [0x16f3XXX] The IOUSBFamily is having trouble to numerate a device..." etc. Någon som kan tolka vad ovanstående betyder?

Kan det vara batteriet? Datorn är ju trots allt snart 10 år gammal...

Any ideas?

Har bytt rubrik på tråden. Tidigare rubrik: "Startproblem med Tiger".

Har också flyttat tråden, från "Operativsystem - OS X" till "Hårdvara - PowerMac & MacPro".

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-30 14:24

Hade samma problem med min Cube. Tryckte på The Cuda button och allt blev ok. Du måste ta ut grafikkortet för att kunna komma åt Cuda knappen.
Kolla http://support.apple.com/kb/HT1939?viewlocale=en_US

Det är lämligt att byta batteriet samtidigt.

Det finns ett forum för Apples G4 Cube på http://listserver.themacintoshguy.com/mailman/listinfo/cube

Tack Joel. Att trycka på Cuda löste "USBF-dilemmat". Dessa raderna syns nu inte i Verbose start.

Men den bootar fortfarande inte.

Eftersom den kan nås utifrån, är det kanske någon prefs som kan kastas?

Batteriet står dock näst på listan att bytas ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-30 17:18

Koppla bort alla tillbehör. Firewire och USB. Samt högtalarna. Koppla endast in tangentbordet och musen direkt till datorn. Går det fortfarande inte så får du kanske starta från en DVD skiva. Det kan också vara något fel med hårddisken som gör att den inte kan starta. Men den ska starta från en DVD skiva.

Min Cube har fungerat helt underbart förutom att Geforce3 kortet brann upp och nätdelen dog för några år sen. Installerade Radeon 9200 AGP kort och bytte ut nätdelen. Sen dess har den brummat på i 560 dagar i sträck.

//Rob

Det funkade nästan. Kopplade in tgb/mus i datorn direkt. Skrivbordet syntes, men efter nån minut fick jag den grå rutan "You need to restart your computer"...

Men jag ger inte upp!

Senast redigerat 2009-06-30 18:44
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-30 22:58
Ursprungligen av geekshirts:

Det funkade nästan. Kopplade in tgb/mus i datorn direkt. Skrivbordet syntes, men efter nån minut fick jag den grå rutan "You need to restart your computer"...

Men jag ger inte upp!

Det kan vara 4 saker.

  1. RAM.

  2. Grafikkorttet överhettar.

  3. CPUn överhettar. Har du uppgraderat cpun?

  4. Strömmen är för svag. Nätdelen eller så är logic delen trasig inne i Cuben. Är ett vanligt fel.

//Rob

Update: Hittade en 9.2.1-skiva. Installerade detta. Inga problem därvidlag. Körde DriveSetup och initierade hårddisken. DiskFirstAid sade att disken var ok. [nostalgi].

Men när jag startade om från en Panther-install-cd, så blev det tvärstopp igen.

Tack Robo.
1. Har provat med alla kombinationer av RAM, har 3 st 256 Mb minnen.
2. Kan vara så, kan inte köra OS9 i mer än 1000 färger - den kraschar annars.
3. Standard CPU 450 MHz
4. Ska kolla spänningen så fort jag får fatt på ett instrument.

Mvh / Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 08:52
Ursprungligen av geekshirts:

Tack Robo.
1. Har provat med alla kombinationer av RAM, har 3 st 256 Mb minnen.
2. Kan vara så, kan inte köra OS9 i mer än 1000 färger - den kraschar annars.
3. Standard CPU 450 MHz
4. Ska kolla spänningen så fort jag får fatt på ett instrument.

Mvh / Johan

1. Jag skulle rekommendera mer RAM. 1.5Gb är max. Rekommenderas.
2. Vilket grafikkort har du i den? Låter som den mest troliga orsaken.
3. Hur har du lyckats använda cuben utan att uppgradera processorn? Har en 1.2GHz processor i min. Kan inte ens föreställa mig hur segt det är med en 450MHz processor.
4. Okidoki. Men jag tror grafikkortet är trasigt.

//Rob

Använder bara Safari, iTunes och Spotify i den. Till den duger den fortfarande, både avseende RAM och CPU. Grafikkortet är GeForceMX. Har du tips på var man hittar grafikkort som passar?

  • Medlem
  • Sunne
  • 2009-07-01 22:58

Helt offtopic kanske, men hur uppgraderar man en cube-processor och vad pratar vi för prisgrupp då?

Fast framförallt, hur får man tag på en ny nätdel till denna guldklimp?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 23:26
Ursprungligen av eskart:

Helt offtopic kanske, men hur uppgraderar man en cube-processor och vad pratar vi för prisgrupp då?

Fast framförallt, hur får man tag på en ny nätdel till denna guldklimp?

Www.sonnettech.com har uppgraderingskort. Jag köpte mitt kort för 5-6 år sen då kostade den ca 350€.

Nätdelen köpte jag över ebay från en kille som sålde nya Mac reservdelar. Ska kolla om han fortfarande säljer nätdelar för cuben. Axelmacnetic heter han. Han har 2 nätdelar listade på ebay. Kostar 50€.

//Rob

Senast redigerat 2009-07-01 23:36
  • Medlem
  • Sunne
  • 2009-07-02 10:56

Åh, perfekt!!

Åskvädret idag tog död på kubens nätdel, tror jag...

Tack!!

Ursprungligen av Robo-X:

Www.sonnettech.com har uppgraderingskort. Jag köpte mitt kort för 5-6 år sen då kostade den ca 350€.

Nätdelen köpte jag över ebay från en kille som sålde nya Mac reservdelar. Ska kolla om han fortfarande säljer nätdelar för cuben. Axelmacnetic heter han. Han har 2 nätdelar listade på ebay. Kostar 50€.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 23:21
Ursprungligen av geekshirts:

Använder bara Safari, iTunes och Spotify i den. Till den duger den fortfarande, både avseende RAM och CPU. Grafikkortet är GeForceMX. Har du tips på var man hittar grafikkort som passar?

Jag köpte mitt kort över ebay. Är ett pc agp Ati radeon 9200 kort som jag själv flashade.

Om du har tillgång till en annan äldre mac kan du prova att byta kortet och se om den startar riktigt.

//Rob

1
Bevaka tråden