Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att ansluta Airport Express till befintligt nätverk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-06-26 08:38

Hej alla nätverkskunniga.
Jag har en Airport Express som trådlöst är ansluten till en Siemens router som har kontakt med stora världen. Det har fungerat bra i c:a en månad sen jag köpte Expressen men nu, efter uppdateringen till 7.4.2. får jag inte till det längre. När jag går igenom installationsproceduren, efter att ha nollställt Expressen ett otal ggr., och Expressen skall starta om är den minst av allt en "express". Det stannar av och sen kommer ett meddelande att det blivit kommunikationsfel och att jag skall stänga fönstret och försöka igen. Att försöka igen ger endast samma nedslående resultat varför jag får nollställa Expressen igen och börja om. Jag kommer dock alltid tillbaka till samma trista punkt - kommunikationsfel....etc.
Någon som känner igen sig eller har tips på lösning?

bosse

Då det varit lite hackigt ibland i kommunikationen med airport express (jag använder den enbart för att strömma ljud till stereon) så hoppades jag på att uppdateringen 7.4.2 skulle ställa saker och ting tillrätta. Men istället upphörde allt att fungera. Då jag försöker strömma från iTunes får jag meddelandet "Ett fel uppstod vid anlsutning till fjärrhögtalaren. Ett okänt fel uppstod (-15000)." Det funkar inte med airfoil heller. Arrrrrghh! Enligt programmet "Airportverktyg" funkar den som den ska, och lampan på expressen lyser grönt. Har dock inte provat att återställa expressen till fabriksinställningar och sedan ställa in den på nytt. Har du? /Patrik

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-29 17:32
Ursprungligen av guspatrka:

Då det varit lite hackigt ibland i kommunikationen med airport express (jag använder den enbart för att strömma ljud till stereon) så hoppades jag på att uppdateringen 7.4.2 skulle ställa saker och ting tillrätta. Men istället upphörde allt att fungera. Då jag försöker strömma från iTunes får jag meddelandet "Ett fel uppstod vid anlsutning till fjärrhögtalaren. Ett okänt fel uppstod (-15000)." Det funkar inte med airfoil heller. Arrrrrghh! Enligt programmet "Airportverktyg" funkar den som den ska, och lampan på expressen lyser grönt. Har dock inte provat att återställa expressen till fabriksinställningar och sedan ställa in den på nytt. Har du? /Patrik

Exakt samma problem här, bortsett från att den alltid fungerat felfritt tidigare.

Jag får väl gå tillbaka till gammal firmware. Den funkar *ibland* med iTunes men inte med Airfoil.

Får backa till 7.4.1 och se om det går bättre.

Min Extreme funkar dock bra.

EDIT:

Flashade tillbaka till 7.4.1 och nu fungerade det som tidigare.

Detta gällde alltså streaming-problem till Expressen och inte det som trådskaparen talar om (även om det säkert har samband på något sätt).

Senast redigerat 2009-06-29 17:44

… om du hittar en lösning får du hemskt gärna lägga ut den i denna tråd. Jag lovar att göra detsamma! /Patrik

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-06-29 11:40

På min Express står det 6.3. Vad jag vet har jag den senaste programvaran och med den funkar det. Hade problem med min Extreme däremot. Den fick jag nergradera till 7.3.2 för att det skulle fungera igen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-09 09:51

Med anledning av ovanstående: Airfoil har uppdaterats för att fungera med den nya firmwaren 7.4.2 som orsakat problem för oss som streamar med det programmet.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-26 10:59

Bosse:
Prova koppla in nätverkssladden från stora världen direkt in i din Express innan du startar den. Låt den hålla på en stund och kolla om den fortfarande inte vaknar. Kan vara nåt i stil med att den behöver ha direkt åtkomst. Känns långsökt, jag vet, men det kan vara värt att testa.

Tar upp en gammal tråd som inte verkar ha fått något svar.

Jag har idag en Time Capsule och en Airport Express. Skulle önska att Expressen anslöt till Time Capsule för att kunna strömma musik till stereon utan att byta nätverk. Jag behöver inte förlänga internet osv utan det är bara att strömma musik som är intressant.

När jag försöker ställa in Expressen för att ansluta till befintligt nätverk får jag ständigt samma felmeddelande "det uppstod ett problem att återansluta till airport" och jag tvingas återställa Expressen genom att trycka in den fysiska knappen...

Någon som vet hur jag ska göra för att få det att fungera? Bifogar bilder på dagens inställningar...

Expressens inställningar innan jag tycker på uppdatera för att få dom att gälla

Expressens startas om och sedan får jag felmeddelandet att den inte kunde återansluta...

Senast redigerat 2010-12-05 13:20
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-12-05 14:12

Testa att återställ Expressen som ny. Dra ur strömmen till Expressen. Håll inne återställningsknappen med ett gem eller liknande. Koppla in i eluttaget och håll återställningsknappenn intryckt i minst 10 sekunder. Gör nu inställningarna med AirPort-verktyg. Detta funkade för mig i alla fall.

Har provat det ett antal gånger. Jag lyckas fortfarande inte.

Bifogar felmeddelandet

Har provat att ansluta Expressen fysiskt via ethernet kabel till Time Capsule, detta fungerar och den lyser grönt men så fort man plockar loss kabeln så strejkar den igen och man måste återställa enheten...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-12-05 15:21

Hmm.. Du får nog se över dina inställningar i Time Capsule så allt står rätt till. Så här ser mina inställningar ut. Nu har jag en Airport Extreme men det borde inte vara någon skillnad.

Efter säkert 100 återställningar, mjuk, hård osv så har jag faktiskt fått det att fungera. Drog en kabel genom hela huset så att Ex och TC var ihopkopplade. Men detta hjälpte inte problemet direkt...

Har ändrat så mycket inställningar så jag vet inte ens hur det var i utgångsläget.

Tack i alla fall onnyt

1
Bevaka tråden