Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook + Hemmabioljudanläggning? Problem!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook, inköpt vintern 2007, och hade tänkt koppla ihop den med ljudanläggningen, en hemmabioanläggning, med hjälp av en optisk kabel. Så jag läste på lite på nätet, är inte kunnig vad gäller sånt här, men jag kom fram till att den här från Clabbe Ohlsson nog skulle bli bra: Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag

Hemmabioanläggningen är följande från LG (en LG HT902TB, om det spelar någon roll): http://nordic.lge.com/sv/products/model.detail/hemmabiomeddvd_ht902tb.jhtml

Ljudanläggningen har en optisk ingång, Toslink-änden på kabeln lyser röd, MacBooken ändrar till Digital ljudutgång (eller ngt liknande) från Inbyggda högtalare, men ändå kommer inget ljud. På ljudanläggningen väljer jag alternativet Aux Opt, så det känns som att allt jag gör är rätt. Har någon varit med om liknande problem? Kan det vara kabeln det är fel på?

Enligt användarinstruktionerna till LG-anläggningen:
Den optiska ingångsfunktionen är endast tillgänglig
när samplingsfrekvensen för andra enheter är
32 – 96 kHz.

Kan det vara så att hela ljudanläggningen inte klarar av hela proceduren?

Jag är alltså bara intresserad av att få ljud från datorn till ljudanläggningen.

Hjälp!

Jag får inte heller något ljud till min hemmabio reciver via den digitala utgången..Och jag har senaste Macbook Unibody
Har inte sökt så mycket men skulle vilja veta om det går att fixa...
Har hört att ändå lösningen är ett USB.ljudkort? Är det så illa?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-06-28 15:47

Har kört optisk ut från både MacBook unibody (både den första och den senaste 13"Pro versionen) och de lite äldre vita MacBooksen. Aldrig några problem. Att det lyser i ändan dy stoppar in i LG-recievern tyder ju i alla fall på att MacBooken försöker skicka optisk digital signal ut. Vad gäller frekvenserna (32 - 96kHz) så ligger MacBookens systemljud (varningsljud och liknande) på 44,1kHz i samplingsfrekvens, och likaså tror jag de flesta håller sig där. Vilka typer av "ljudkällor" har du provat med? Ibland kan det ta några sekunder innan det digitala kommer igång efter att ha det har varit tyst ett tag så ibland kan varningsljudet vara för kort, om du inte kör det flera gånger efter varandra. Prova med iTunes om du inte redan gjort det.

En annan möjlig felkälla är att något program "stulit" den digitala utgången så att inga andra program kan spela ljud via den. En del filmuppspelningsprogram gör det för att kunna spela upp 5.1 ljud (det går inte att köra både vanligt ljud och 5.1 ljud samtidigt genom samma utgång...
För att vara säker, starta om datorn och starta bara iTunes eller liknande och se o du får ljud då.

Lycka till!

1
Bevaka tråden