Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-06-20 23:46
Ursprungligen av tony:

Även jag funderar på att skaffat en lur från Italien.

Kan jag ställa in följande på en olåst telefon från Italien?
- inställningar för MMS
- inställningar för internet/tethering
- telefonnummer till mobilsvar (hur ställer man in detta på en olåst lur?)
- finns det något mer som man måste ställa in?

Fungerar svensk nummerformatering?

Någon som har en italiensk iPhone 3G och kan dela med sig av hur det fungerar?

Allt funkar men måste ställas in manuellt eftersom Apple som standard bara inkluderar inställningar för de operatörer är officiella återförsäljare. Leta på nätet så hittar du allting.

Svensk nummerformattering funkar från början eftersom denna är samma oavsett operatör.

Det som inte funkar i Sverige däremot är Visual Voicemail. Vad jag vet så har varken Telia/Halebop eller Telenor fixat sina system för att stödja detta och det funkar inte heller med andra svenska telebolag. Tråkigt eftersom det är en mycket bra finess...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-20 23:54
Ursprungligen av wolf:

Det som inte funkar i Sverige däremot är Visual Voicemail. Vad jag vet så har varken Telia/Halebop eller Telenor fixat sina system för att stödja detta och det funkar inte heller med andra svenska telebolag. Tråkigt eftersom det är en mycket bra finess...

Kan jag åtminstone ställa in så att röstbrevlådeknappen ringer upp 133? Ställer man in vilket nummer den ska ringa upp i inställningsmenyerna?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-06 10:53
Ursprungligen av tony:

Kan jag åtminstone ställa in så att röstbrevlådeknappen ringer upp 133? Ställer man in vilket nummer den ska ringa upp i inställningsmenyerna?

På min 2G kan jag sätta VoiceMail knappens nummer på följande sätt (borde vara samma för 3G och 3Gs)

Sätt Voicemail knappens nummer:

- Öppna telefonens knappsats
- Mata in: **5005*86*VOICEMAIL_NUMBER#
- Tryck Ring knappen

t ex för att få röstbrevlådeknappen att ringa upp 133 så mata in **5005*86*133# 'Ring' vänta några sekunder 'Avsluta'

Radera Voicemail knappens nummer:

- Öppna telefonens knappsats
- Mata in: ##5005*86#
- Tryck Ring knappen

För att kolla aktuellt röstbrevlådenummer tryck:

*#5005*86# 'Ring' 'Avfärda'

Kommando som börjar med:

*# Fråga
** Sätt värde
## Avsluta/Radera

Senast redigerat 2009-07-06 11:04
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-06-21 09:30

zappee har helt rätt ang garantin mm.

Dessutom har Apple INGENTING med garantin på en iPhone att göra.
Garantin har återförsäljaren hand om och det är när det gäller iPhone är det inte Apple. I sverige är det tex Telia eller Telenor.

Slog ihop 2 trådar som båda handlade om att köpa telefon utomlands.
/mod

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-21 10:00
Ursprungligen av kainen:

zappee har helt rätt ang garantin mm.

Dessutom har Apple INGENTING med garantin på en iPhone att göra.
Garantin har återförsäljaren hand om och det är när det gäller iPhone är det inte Apple. I sverige är det tex Telia eller Telenor.

Den av Zappee framhävda distinktionen mellan garanti och reklamationsrätt är viktig att upprätthålla. Enligt Media Markt i Belgien ger Apple en ettårig garanti i egenskap av tillverkare. Den reklamationsrätt kunden har enligt europeisk konsumenträtt är tvåårig och kunden har enbart ett avtalsförhållande med säljaren.

Säljaren har i sin tur ett avtalsförhållande med Apple. Om Apple varit illvilliga nog att begränsa sitt garantiåtagande till enbart det land i vilket telefonen sålts och detta även framgår av avtal mellan Apple och säljföretaget så är det svårt för köparen att ge sig in en rättstvist om ett avtalsförhållande mellan säljaren och tillverkaren. Det torde i detta fall vara lönlöst i den mån man inte kan stödja sig på prejudikat om att dylik begränsning/insnävning strider mot EU-lag.

Sedan kan man tänka sig en gråzon där säljaren inte tänker bråka med Apple men är medveten om att inskränkningen inte har lagstöd. Olika säljare i olika länder kan då tänkas agera olika mot kund som reklamerar. Problemet för kunden är att han bara har köpavtal som gäller gentemot säljföretaget i det land där köpet skedde. Hur ska han kunna lämna in en telefon tll telenor som han köpt i Italien? Kunden kan inte identifiera något apple som han kan angripa för att få garantireparation utförd (disclaimer - detta är vad jag tror. Är inte jurist). Amerikanska företag kör gärna hårt å länge det går, se på tvekampen mellan Microsoft och kommissionen.

Bevisbördan för skadeorsak övergår efter sex månader från säljare till köpare. Denna regel gäller såväl garanti som reklamationsrätt. Skillnaden är således att säljaren har ett ett år längre ansvarstagande där han får stå risken för själv utan att kunna vända sig mot tillverkaren. Varför skulle en säljare i Sverige som telia bära reklamationsansvaret för t ex ett italienskt företag som Vodaphone? Undantaget skulle möjligen kunna vara under de första sex månaderna då telefonen kan lämnas in till serviceföretaget som sedan i sin tur skulle kräva ersättning av Apple. Men även serviceföretaget är en självständig part som bara är uppbunden av avtal. Om Apple hade egna serviceföretag i de olika europeiska länderna och dessa vore under samma juridiska hatt vore saken annorlunda. Men äpplet aktar sig nog. (dock har belgium-iphone.com undrat om Apple har för avsikt att sköta servicen själv i Belgien).

Men det finns ju Media Markt i en mängd länder i Europa. Kan jag inte lämna in en telefon jag köpt i juli i Aten tlll Media Markt i Kalmar i augusti? dröm om det. Olika bolag.

Det förekommer att garantiåtagande bara gäller den kund som först köpet en vara och således inte kan åberopas efter andrahandsköp. Enllgt MediaMarkt här i Belgien gäller detta inte telefoner de säljer här. Originalfakturan ska företes vid reklamation men den behöver inte företes av den person som står angiven som köpare.

Möjligen är den här regeln om identitet mest vanligt förekommande när det gäller tillverkares garanti som sträcker sig till flera länder. Har jag köpt en telefon från Samsung i Frankfurt så har jag kunnat lämna in den till Dynafix i Belgien via en telefonsäljare i Bryssel och fått den gratis åtgärdad minus fem euro handling fee. Här var det kreditkortsnamnet som var identifikation (kollades inte). Men när det gäller telefoner på Media Markt jag tror inte att det behöver råda identitet mellan på kvittot angiven köpare och den som räcker över pengarna.

kanske skulle det riktas anmärkning om den på kvittot angivna köparen har adress i annat land. Men det kanske är en svensk eu-parlamentariker som har väldans stort behov av en iPhone att bruka i Bryssel och använder en teliaköpt i Sverige. Och han anger sin svenska hemadress efter som den är hans folkbokföringsadress och gäller i skattehänseende. dessutom läser han inte 99.se och vet inte om att belgiska telefoner är olåsta. Hände mig. På kort besök i stockholm i november 2008 köpte jag en telialur på Vasa... en annan kund i källarhålet berättade om fake sim. (Nu är den Jb och gulsnöad) Efter att ha insett vitsen med olåst kontra upplåst köpte jag i alla fall en till belgisk när jag kom hem.

Senast redigerat 2009-06-21 15:17
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-20 12:10

Jag funderar på juridiken om en privatperson förmedlar telefoner från ett land där de är olåsta. Visserligen kan användaren i en del fall själv skicka in sin telefon vid reklamations/garantiärende. Men i andra fall måste någon personligen infinna sig med varan. Alternativet är att skicka den till det externa servicebolag som har kontrakt med de tetefonsäljande företagen att hantera reklamationer och reparationer. I Belgien har detta hittills varit Dynafix som hanterar ett stort antal märken i både Holland och Belgien. Det viktigaste för slutanvändaren förutom att få en telefon i originalskick till ett bra pris är att ha gången vid reklamation klarlagd och avtalsbunden. Så istället för att lägga på på inköpspriset och sälja vidare kan förmedlaren ta betalt för serviceåtagandet att se till att telefonen levereras till det företag som sålt den. Det är bättre att lämna in den hos säljaren, med vilken ett avtalsförhållande uppstått vid köpet, än att själv behöva deala med ett serviceföretag. Bara att slippa åka ut och leta i avlägsna förorter är en fördel. En och annan slutanvändare kanske också gärna avstår från att beskriva skadan och behöva förhandla på franska, nederländska, italienska eller grekiska (för att inte glömma tjeckiska mm.). Engelska är inte så spritt på gräsrotsnivå i Europa som en del tror.

Det finns ytterligare en fördel med reklamationshanteringsåtagande istället för påslag på pris. Det blir i princip den som sist säljer en ny vara som åtar sig garantiansvar (två år) gentemot köparen, åtminstone om den mellankommande säljaren är ett företag. Om slutanvändaren bara ger ersättning för det belopp som varan kostade till en förmedlande privatperson har någon följdförsäljning ej skett. Viss ersättning kan sedan utgå för åtagandet att hantera reklamationer vilket är en separat transaktion. Fraktkostnader betalas av slutanvändaren.

Tjänsten kan ju också erbjudas personer som köpt telefon själv i utlandet alt. bett någon annan tillfällig besökare köpa. Det spelar ingen roll i vilken butik ingående i en butikskedja som varan köpts, inlämning för garantiåtgärd kan ske till vilken butik som helst inom landet där försäljningen skett.

Åtagandet kan också omfatta förskottering av de ca 50 euro som säljföretaget vill ha för att lämna tillbaka en telefon inlämnad under garantitiden men vars skada befunnits inte täckas av garantin. Avstår man från telefonen betalar man inget, vill man ha den reparerad utgår endast reparationskostnaden. Returleverans av telefon kan sedan ske mot svenskt postförskott.

Dynafix har gottt rykte. Jag har själv fått flera trasslande Samsung och SE lagade av dem. Har då lämnat in dem hos företaget som sålde.

Synpunkter välkomna.

Senast redigerat 2009-06-20 18:29
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-20 18:26

Och konstigt, för 3G 16 GB har ju kostat 615 € t ex i Belgien sedan start 2008. Verkar märkligt om den äldre modellen inte går ned alls i pris. Här i Belgien tros inga besked komma förrän i samband med Mobistars presskonferens på fredag.

Här står hur man får igång italienskt mobilt internet med t ex prepaid SIM. Man ringer 42046 och får besked inom något dygn:. Ett SMS med bekräftelse kommer till det nummer samtalet sändes från inom två dygn (brukar gå fortare). Manövern för att aktivera med TIM är liknande. Aktiveringen gäller det använda simkortet. det går bara att aktivera ett kort. Det måste finns ett belopp på SImkortet.

Come attivare Mobile Internet per iPhone 3GSe hai acquistato il tuo iPhone 3G sul sito Vodafone o presso uno dei Punti Vendita Vodafone, inserisci nel telefono la SIM Vodafone su cui desideri attivare Mobile Internet per iPhone e chiama il numero 42046.

Riceverai un SMS di conferma dell'attivazione sul numero di telefono entro 48 ore dalla tua richiesta. E' possibile richiedere l'attivazione su un solo numero di telefono. Ti ricordiamo che, al momento dell'attivazione, è necessario avere del credito disponibile corrispondente al costo dell'operazione

Senast redigerat 2009-06-20 18:41
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-20 18:39
Ursprungligen av jonasolof:

Och konstigt, för 3G 16 GB har ju kostat 615 € t ex i Belgien sedan start 2008. Verkar märkligt om den äldre modellen inte går ned alls i pris. Här i Belgien tros inga besked komma förrän i samband med Mobistars presskonferens på fredag.

Jonasolof om den kommer olåst i Belgien då får du ett uppdrag från mig.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-20 18:40

699€ i Italienska Apple Store.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 00:31

iPhone i Italien http://www.iphone-italia.com/

Info om priser mm det står

il nuovo iPhone 3GS è disponibile nei negozi Tim e Vodafone, .....

Översatt: Nya iPhone 3GS finns tillgänglig i TIMs och Vodafones butiker, antingen i obunden till fullt pris eller med olika slags abonnemang. För de obundna är priset 619 € fför 16 GB och 719 € för 32 GB.

Emellertid kan iPhone 3GS också köpas i Apple Store i Rom och online och då med en smärre rabatt, priset är då 599 respektive 699 euro för 16 resp. 32 GB. iPhone 3G 8 Gb har dock samma pris, 499 euro.
De levereras utan sim-kort men de kan användas hursomhaver och aktiveras via iTunes. Vid köp i online butik är det gratis leverans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 01:23
Ursprungligen av jonasolof:

Emellertid kan iPhone 3GS också köpas i Apple Store i Rom och online och då med en smärre rabatt, priset är då 599 respektive 699 euro för 16 resp. 32 GB. iPhone 3G 8 Gb har dock samma pris, 499 euro.
De levereras utan sim-kort men de kan användas hursomhaver och aktiveras via iTunes. Vid köp i online butik är det gratis leverans.

Innbär ovanstående att jag kan beställa en olåst/obunden 3GS från Italien online?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 08:20
Ursprungligen av lelkes:

Innbär ovanstående att jag kan beställa en olåst/obunden 3GS från Italien online?

Visst kan du göra det om du har en italiensk post adress. Apple store skickar nämligen endast till Italien.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 09:09
Ursprungligen av lelkes:

Innbär ovanstående att jag kan beställa en olåst/obunden 3GS från Italien online?

Hur ser du på din möjlighet att reklamera om det är fel på varan vid leverans alt. att det uppstår ett fel inom en tvåårsperiod? Hur ska du lösa det praktiskt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 10:57

Partiell operatörslåsning?

Försäljningschefen på en Mediamarktbutik i Belgien visade mig just något skumt med OS3 som ju apriori finns i alla nysålda 3G och 3GS nu. Belgisk distributör är operatören Mobistar. Eftersom belgisk lag inte tillåter (den torde dock komma att ändras) operatörslåsning fungerar dessa telefoner även med simkort från andra operatörer, t ex Proximus.

Men en 3G med OS3 med proximuskort har inte alla de 0S3 specifika funktioner som en lur med Mobistarkort har. Han visade två jämte varandra. Går man in i meddelanden>skriva nytt så finns det en ikon för att lägga till bild i luren med mobistarkort. Den ikonen dyker inte upp i proximustelefonen.

Kanske är vissa funktioner i OS3 bundna till viss operatör, kanske inte. Proximus har MMS i sitt nät, det vet jag. Men kanske inte för iphone. Eventuellt hade han inte ställt in den andra operatörens inställningar. Om luren öppnats med ett Mobistarsimkort kanske MMS inställningarna låg kvar, telias simkort funkar så när jag stoppar in det i en olåst lur när det gäller APN. Kanske var det inte OS3 i hans proximuslur. Bör i alla fall kollas upp.

För övrigt: Media Markt cenralt i Beligen har lagt in en stor reservation hos distributören Mobistar om 3GS. Men de har inte fått något som helst besked om priser och vet inte om de får telefoner på fredag. Besked väntar de sig tidigast torsdag kväll. Mobistar har gått ut till pressen med att det kommer besked torsdag kväll.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 11:10
Ursprungligen av jonasolof:

Partiell operatörslåsning?

Försäljningschefen på en Mediamarktbutik i Belgien visade mig just något skumt med OS3 som ju apriori finns i alla nysålda 3G och 3GS nu. Belgisk distributör är operatören Mobistar. Eftersom belgisk lag inte tillåter (den torde dock komma att ändras) operatörslåsning fungerar dessa telefoner även med simkort från andra operatörer, t ex Proximus.

Men en 3G med OS3 med proximuskort har inte alla de 0S3 specifika funktioner som en lur med Mobistarkort har. Han visade två jämte varandra. Går man in i meddelanden>skriva nytt så finns det en ikon för att lägga till bild i luren med mobistarkort. Den ikonen dyker inte upp i proximustelefonen.

Kanske är vissa funktioner i OS3 bundna till viss operatör, kanske inte. Proximus har MMS i sitt nät, det vet jag. Men kanske inte för iphone. Eventuellt hade han inte ställt in den andra operatörens inställningar. Om luren öppnats med ett Mobistarsimkort kanske MMS inställningarna låg kvar, telias simkort funkar så när jag stoppar in det i en olåst lur när det gäller APN. Kanske var det inte OS3 i hans proximuslur. Bör i alla fall kollas upp.

För övrigt: Media Markt cenralt i Beligen har lagt in en stor reservation hos distributören Mobistar om 3GS. Men de har inte fått något som helst besked om priser och vet inte om de får telefoner på fredag. Besked väntar de sig tidigast torsdag kväll. Mobistar har gått ut till pressen med att det kommer besked torsdag kväll.

Det är samma OS med samma funktioner på alla 3G/GS. Om den är låst eller inte spelar ingen roll. Vad som han visade dig är att vissa operatörer (t ex mobistar) har egna inställningar. Väljer mobistar att inte aktivera MMS så syns inte bild ikonen i Messages programmet.

Men man kan skapa egna inställningar med t ex MMS och Tethering aktiverat även om operatören inte stödjer det officiellt på iPhonen. Och det är enkelt att aktivera tjänsterna. T o m utan att hacka telefonen. Enkelt att ladda upp ipcc filen direkt med iTunes.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 17:21
Ursprungligen av jonasolof:

Partiell operatörslåsning?

Försäljningschefen på en Mediamarktbutik i Belgien visade mig just något skumt med OS3 som ju apriori finns i alla nysålda 3G och 3GS nu. Belgisk distributör är operatören Mobistar. Eftersom belgisk lag inte tillåter (den torde dock komma att ändras) operatörslåsning fungerar dessa telefoner även med simkort från andra operatörer, t ex Proximus.

Men en 3G med OS3 med proximuskort har inte alla de 0S3 specifika funktioner som en lur med Mobistarkort har. Han visade två jämte varandra. Går man in i meddelanden>skriva nytt så finns det en ikon för att lägga till bild i luren med mobistarkort. Den ikonen dyker inte upp i proximustelefonen.

Kanske är vissa funktioner i OS3 bundna till viss operatör, kanske inte. Proximus har MMS i sitt nät, det vet jag. Men kanske inte för iphone. Eventuellt hade han inte ställt in den andra operatörens inställningar. Om luren öppnats med ett Mobistarsimkort kanske MMS inställningarna låg kvar, telias simkort funkar så när jag stoppar in det i en olåst lur när det gäller APN. Kanske var det inte OS3 i hans proximuslur. Bör i alla fall kollas upp.

För övrigt: Media Markt cenralt i Beligen har lagt in en stor reservation hos distributören Mobistar om 3GS. Men de har inte fått något som helst besked om priser och vet inte om de får telefoner på fredag. Besked väntar de sig tidigast torsdag kväll. Mobistar har gått ut till pressen med att det kommer besked torsdag kväll.

Jag säger då det, är det inte enklare att bara köpa en i Sverige?
Nu säljer ju Telenor/Telia/Halebop/Tre.

Var inte så jävla snåla

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-25 19:48
Ursprungligen av zappee:

Jag säger då det, är det inte enklare att bara köpa en i Sverige?
Nu säljer ju Telenor/Telia/Halebop/Tre.

Var inte så jävla snåla

Handlar nog inte om snålhet, utan om att vara först och om valfrihet kanske?

Tvivlar på att det blir mycket dyrare med Telia kontant än från utlandet.

Men jag väntar på en svensk med lämpligt abonnemang, för ett sådant måste man ha ändå.

Ursprungligen av zappee:

Jag säger då det, är det inte enklare att bara köpa en i Sverige?
Nu säljer ju Telenor/Telia/Halebop/Tre.

Var inte så jävla snåla

Ja igentligen blir det la ungefär samma pris i slutändan ändå? Man får väl billigare prisplan också om man tar ett abbonemang? Och föresten, hej till alla på forumet

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 21:28
Ursprungligen av Halloojj:

Ja igentligen blir det la ungefär samma pris i slutändan ändå? Man får väl billigare prisplan också om man tar ett abbonemang? Och föresten, hej till alla på forumet

hej halloj

Håller med dig helt. under förutsättning att man bara rör sig i Sverige och att man vill vara bunden till en operatör.

USA är lika stort som Europa. Där kan du köpa en lur med ett abb som täcker alla stater. Men bor jag i Malmö och jobbar i Köpenhamn har jag redan ett problem. Det finns mycket affärsfolk som reser mellan olika länder varje vecka.

Jag har rätt gott om pengar. Tyckte trots det att det inte var något kul att betala 9000 kronor för en veckas sporadisk laptopsurf på schweizisk skidort. Wifi fanns ingenstans. Nu har jag lärt mig att hitta prepaid datasim kort när jag är borta några dar. funkade fint i Italien i februai t ex. Kostade mig 250 spänn ist för 9000 för en vecka. På många ställen finns inga öppna wifinärverk för man får inte ansluta utan att vara identifierad och registrerad. Mot terrorister.

Upplåst då? jag har både upplåst och olåst 3G. Mycket enklare med den olåsta.

Senast redigerat 2009-06-26 12:19
Ursprungligen av jonasolof:

hej halloj

Håller med dig helt. under förutsättning att man bara rör sig i Sverige och att man vill vara bunden till en operatör.

USA är lika stort som Europa. Där kan du köpa en lur med ett abb som täcker alla stater. Men bor jag i Malmö och jobbar i Köpenhamn har jag redan ett problem. Det finns mycket affärsfolk som reser mellan olika länder varje vecka.

Jag har rätt gott om pengar. Tyckte inte det var kul att betala 9000 kronor för en veckas sporadisk laptopsurf på schweizisk skidort i alla fall. Wifi fanns ingenstans. Nu har jag lärt mig att hitta prepaid datasim kort när jag är borta några dar. funkade fint i Italien i februai t ex. Kostade mig 250 spänn ist för 9000.

Upplåst då? jag har både upplåst och olåst 3G. Mycket enklare med den olåsta.

Jo precis, håller med dig. Jag har la lite (tur?) att ja har 2 års pluggande kvar innan jag kan börja resa runt utan eller med jobbet:, om vi inte snackar små semestrar här och där:P Men nu känns inte heller det där med garantin särkilt lockande heller, om man köper den i t.ex Italien eller Belgien.

Ska idag sälja min Iphone som jag haft ca: 6 månader för 4000 SEK , Den är från Italien och funkar med alla sim , Ska köpa Iphone 3g S från italien istället av samma kille som jag köpte min 3G av , Någon annan som är intresserad så kan jag kolla pris med denna person ?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 12:00

My 3GS

Mobistarbutiken i Waterloo öppnade 10, jag kom 9 och var först. Sedan kom 15 pers. Vi delade ut kölappar för att det inte skulle bli konflikter. God stämning. Vi fick tidigt besked om att man bara fick köpa en per pers.

Väl inne så ville de ha ett simkort att testa med. De fick mitt base-kort (annan operatör). Stoppades i och telefonen var igång. De sade att de testade för att se att exemplaret var OK.

Väl hemkommen testade jag wifi och sedan data via edge (base har inte 3G). Fyllde i rätt APN och det funkade. Stoppade i telia 3G kort (enbart data), APN fylls i automatiskt och det funkar fast här var det edge.

provade proximuskort (tredje belgiska operatören) och det funkar med 3G.

Således behövde jag inte aktivera telefonen i iTunes. Jag tror att de föraktiveradeför att undvika samma kalamitet som i USA där servrarna blev överlastade så att köparna inte fick igång sina iphones,

Några funktioner: Kameran ställr in sig automatiskt på makro och sedan väljer man var den ska fokusera. Funkar väldigt bra att ta bild på text. Skärpan är god så man kan sedan förstora bilden för att läsa.

Coolt med kompassen och kartbilden som vrider sig med kompassriktningen. Det finns inget läge för att låsa nord uppåt och få en pil som pekar åt det håll luren riktas. Dvs funkar bra för orienterare men ej för sjöfarande som är vana att ha sjökortet vänd mot norr.

Senast redigerat 2009-06-28 18:43
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 12:15
Ursprungligen av jonasolof:

Mobistarbutiken i Waterloo öppnade 10, jag kom 9 och var först. Sedan kom 15 pers. Vi delade ut kölappar för att det inte skulle bli konflikter. God stämning. Vi fick tidigt besked om att man bara fick köpa en per pers.

Väl inne så ville de ha ett simkort att testa med. De fick mitt base-kort (annan operatör). Stoppades i och telefonen var igång. De sade att de testade för att se att exemplaret var OK.

Väl hemkommen testade jag wifi och sedan data via edge (base har inte 3G). Fyllde i rätt APN och det funkade. Stoppade i telia 3G kort (enbart data), APN fylls i automatiskt och det funkar.

provade proximuskort (tredje belgiska operatören) och det funkar med 3G.

Således behövde jag inte aktivera telefonen i iTunes.

Några funktioner: Kameran ställr in sig automatiskt på makro och sedan väljer man var den ska fokusera. Funkar väldigt bra att ta bild på text. Skärpan är god så man kan sedan förstora bilden för att läsa.

Coolt med kompassen och kartbilden som vrider sig med kompassriktningen. Det finns inget läge för att låsa nord uppåt och få en pil som pekar åt det håll luren riktas.

Hur var det att köpa direkt från mobistar? Måste man ha abonnemang hos de eller spelar det ingen roll? Och säljer de till andra än belgier?

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 13:54
Ursprungligen av Robo-X:

Hur var det att köpa direkt från mobistar? Måste man ha abonnemang hos de eller spelar det ingen roll? Och säljer de till andra än belgier?

//Rob

Gå in i butiken och säg bonjour (annars blir de "franskt arroganta"). Man behöver inte abonnemang hos dem, mitt köp är ju bevis på detta. Huruvida de godtar utländska sim vet jag inte. Jag visade mitt belgiska id-kort, det var för att de skulle kunna stava mitt namn. Mig veterligen behöver du inte vara bosatt i Belgien. Du kan ju t ex arbeta här ändå.

Så jag tror det funkar. Men vänta tills de fyllt på lagret. Dröj ett par veckor. Kolla på belgium-iphone.com. för dig som bor i tyskland kan du ju ta den butik som ligger närmast gränsen och ringa dit och kolla. Du hittar butikerna på mobistar.be

http://www.mobistar.be/fr/e-services/page/miscellaneous_type3/09_ApplicationInformation/01_Descriptions/pos_locator.xml

I Malmedy i provinsen Liège bör de tala tyska också för det ligger på gränsen till de tysktalande kommunerna.

MOBISTAR CENTER MALMEDY
Chemin-Rue 5,
4960 MALMEDY

Contact
Tel. 080/337533
Fax. 080/338133

Heures d'ouverture
Lun - Sam09:30 à 18:00

Vill du åka någon annanstans men slippa tala franska så sök i provinsen Limbourg.

PS här är bilder på köerna. De stora köerna var för dem som fått vip-pass och kunnat reservera.

http://www.belgium-iphone.com/2009/06/26/lancement-iphone-3gs-bruxelles/#more-8555

Senast redigerat 2009-06-26 14:10
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 14:46
Ursprungligen av jonasolof:

Gå in i butiken och säg bonjour (annars blir de "franskt arroganta"). Man behöver inte abonnemang hos dem, mitt köp är ju bevis på detta. Huruvida de godtar utländska sim vet jag inte. Jag visade mitt belgiska id-kort, det var för att de skulle kunna stava mitt namn. Mig veterligen behöver du inte vara bosatt i Belgien. Du kan ju t ex arbeta här ändå.

Så jag tror det funkar. Men vänta tills de fyllt på lagret. Dröj ett par veckor. Kolla på belgium-iphone.com. för dig som bor i tyskland kan du ju ta den butik som ligger närmast gränsen och ringa dit och kolla. Du hittar butikerna på mobistar.be

http://www.mobistar.be/fr/e-services/page/miscellaneous_type3/09_ApplicationInformation/01_Descriptions/pos_locator.xml

I Malmedy i provinsen Liège bör de tala tyska också för det ligger på gränsen till de tysktalande kommunerna.

MOBISTAR CENTER MALMEDY
Chemin-Rue 5,
4960 MALMEDY

Contact
Tel. 080/337533
Fax. 080/338133

Heures d'ouverture
Lun - Sam09:30 à 18:00

Vill du åka någon annanstans men slippa tala franska så sök i provinsen Limbourg.

PS här är bilder på köerna. De stora köerna var för dem som fått vip-pass och kunnat reservera.

http://www.belgium-iphone.com/2009/06/26/lancement-iphone-3gs-bruxelles/#more-8555

Tack för infot. Perfekt ska kolla upp det och kanske åka dit om några veckor.

//Rob

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-26 17:39

Härligt, nästa vecka dimper det ner en vit 16gb i min låda

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 22:54

apple premium resellers i belgien sura - fick inga.

Mobistar som är distributör för iPhones i Belgien är en dotter till France telecom. det finns en uppgörelse att Apple premium resellers, varav det finns ett trettiotal i Belgien, ska få sig lurar tilldelade men det fick de ej till premiären. Så nu har flera stycken av dessa oavhängiga butiker vänt sig till marknadsövervakarna för att protestera mot lögnaktig marknadsföring och illojala konturrensmetoder.

Senast redigerat 2009-06-28 17:30
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-29 08:58

Tyskar får italienska iphones levererade via UPS

Se artikeln på iphone-ticker här:

http://www.iphone-ticker.de/2009/06/25/ups-will-alles-richtig-machen-italo-iphones-erreichen-deutschland/

De som dristat sig till köp har angett både Italien och Tyskland på fraktsedeln. Se foton, läs texten och ta del av forumdiskussioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-29 11:02
Ursprungligen av jonasolof:

Se artikeln på iphone-ticker här:

http://www.iphone-ticker.de/2009/06/25/ups-will-alles-richtig-machen-italo-iphones-erreichen-deutschland/

De som dristat sig till köp har angett både Italien och Tyskland på fraktsedeln. Se foton, läs texten och ta del av forumdiskussioner.

Tack för den länken. Beställde precis från Italien. Enligt fakturan så står det att den levereras den 2-3 juli.

//Rob

Bevaka tråden