Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker det är rätt imponerande att programmet, med ett pris på 699,- ändå ligger på en fjärde plats i Top 25 Paid Apps. De flesta program i Top 25 brukar ligga på 7,- till max 75,-. Känns som om många väntat länge på detta.

Ursprungligen av Capeman:

Jag tycker det är rätt imponerande att programmet, med ett pris på 699,- ändå ligger på en fjärde plats i Top 25 Paid Apps. De flesta program i Top 25 brukar ligga på 7,- till max 75,-. Känns som om många väntat länge på detta.

Ja, min kompis har köpt det, han var helt galen när han provade det, han fattar fortfarande inte att det är en telefon liksom.

Ursprungligen av Patrik D:

Ja, min kompis har köpt det, han var helt galen när han provade det, han fattar fortfarande inte att det är en telefon liksom.

Ja, läser man recensionerna i App Store så verkar de flesta vara riktigt nöjda! Hade jag haft körkort så hade jag nog också handlat den.

Fixade det igår och är mycket nöjd faktiskt. Jag gick från en WindowsMobile-telefon till iPhone och detta är det enda jag saknat. Körde TomTom på WM-telefonen med jag tycker efter att ha testat lite att Navigon funkar riktigt bra. Den hittar adresser som inte tomtom, eniro eller google har en aning om.

Det finns väl utrymme för förbättringar och här är mina punkter (om jag inte har missat något):

- Rösten blir väldigt distad i den inbyggda högtalaren, det kan vara svårt att i bland höra instruktonerna. Kopplad till bilstereon så är ljudet utmärkt.

- Det går inte att stänga av POI:s, det blir lite grötigt i stan.

- En manual i pdf skulle inte vara helt fel.

- TMC eller nån liknande online funktion som TomTom Traffic.

- Statusraden överst kan bara visa en av följande:hastighet, ankomsttid och kvarvarande avstånd. Att kunna välja flera vore trevligt.

- Möjlighet att anpassa färgpaletten. Det kan vara lite otydligt ibland.

- Hastighetsskyltarna inte helt med alltid, men det beror väl på kartmaterialet.

- Möjlighet att lägga in egna POI:s som t ex fartkameror.

Men med tanke på att det är version 1.0.0 så lär det väl komma en del förbättringar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-06-22 20:40

Navigon håller på at uppgradera programvaran till en del av deras produkter. Kommer kanske till iPhone också.

Hur funkar det är det någon som har pejl på hur mkt Datatrafik detta drar ?
Om jag säg åker 40 mil med en iPhone, kartorna ligger ju i telefonen men den måste ju känna av från sateliter osv hur fungerar detta ?

Min TomTom 930 läser av var 3:e sek har jag för mig, ingen info om sådant för detta program!

Jag bor helt galet tydligen jag har 3G täckning och allt men jag får verkligen ingen som helst täckning med Navigon!
Kanske jailbreak 3.0 som stört till det, men då borde väl 3G och EDGE inte heller funkat det är ju bara detta program som inte fungerar, lite mysko!

Saknar också funktioner som att se hur långt det är till en destination osv men det kanske är för att jag får välja Demo och inte kan se när den är online!

Ursprungligen av @ndreas:

Hur funkar det är det någon som har pejl på hur mkt Datatrafik detta drar ?
Om jag säg åker 40 mil med en iPhone, kartorna ligger ju i telefonen men den måste ju känna av från sateliter osv hur fungerar detta ?

Min TomTom 930 läser av var 3:e sek har jag för mig, ingen info om sådant för detta program!

Jag bor helt galet tydligen jag har 3G täckning och allt men jag får verkligen ingen som helst täckning med Navigon!
Kanske jailbreak 3.0 som stört till det, men då borde väl 3G och EDGE inte heller funkat det är ju bara detta program som inte fungerar, lite mysko!

Saknar också funktioner som att se hur långt det är till en destination osv men det kanske är för att jag får välja Demo och inte kan se när den är online!

GPS/anslutning mot satelliter har inget med datatrafik att göra.

Ursprungligen av Capeman:

GPS/anslutning mot satelliter har inget med datatrafik att göra.

Trodde det hade det med A-GPS, eller jag kanske har fel nu?

Ursprungligen av Patrik D:

Trodde det hade det med A-GPS, eller jag kanske har fel nu?

A-GPS använder sig (så som jag har förstått det) av radiomasttriangulering, i kombination med GPS. Min urgamla Motorola A925 hade A-GPS, men den var aldrig uppkopplad mot internet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 07:17
Ursprungligen av @ndreas:

Hur funkar det är det någon som har pejl på hur mkt Datatrafik detta drar ?
Om jag säg åker 40 mil med en iPhone, kartorna ligger ju i telefonen men den måste ju känna av från sateliter osv hur fungerar detta ?

Min TomTom 930 läser av var 3:e sek har jag för mig, ingen info om sådant för detta program!

Jag bor helt galet tydligen jag har 3G täckning och allt men jag får verkligen ingen som helst täckning med Navigon!
Kanske jailbreak 3.0 som stört till det, men då borde väl 3G och EDGE inte heller funkat det är ju bara detta program som inte fungerar, lite mysko!

Saknar också funktioner som att se hur långt det är till en destination osv men det kanske är för att jag får välja Demo och inte kan se när den är online!

Har du testat utomhus eller i bilen?
Sitter man inomhus och ugglar får den ingen kontakt med satelliterna. Bara om du går fram till fönstret.

Ursprungligen av Konrad:

Har du testat utomhus eller i bilen?
Sitter man inomhus och ugglar får den ingen kontakt med satelliterna. Bara om du går fram till fönstret.

Hittarunte till dass eller?

Ursprungligen av Konrad:

Har du testat utomhus eller i bilen?
Sitter man inomhus och ugglar får den ingen kontakt med satelliterna. Bara om du går fram till fönstret.

Aha... jag sitter nämligen på dass och plannerar min Europaresa
Skämt å sido jag har faktiskt fått en liten täckning idag jag ser att GPS infon uppdateras var tredje sek så den får ju kontakt.
Ominstallerade detta igår verkar som det blev lite bättre i alla fall.

Nu hittade jag Reslängd, ankomst så jag är lite gladare, trodde dem hade hoppat över sådant

Här finns mer information om priserna nu och efter denna introduktionsperiod (Nu: 74,99 Euro "with Europe maps for 40 countries", i juli: 99,99 Euro)

Värt att notera är att det verkar vara en verision med kartor för separata länder på g: "A regional map version for the time limited rate of 49,99 Euro follows very soon. From July on, the regional full version will cost 69,99 Euro in the App Store"

http://www.prnewswire.co.uk/cgi/news/release?id=259818

Förstår inte varför dom inte släpper en gratis grundversion, där man sen köper kartor för olika länder (In App-Store), det är ju så mycket smidigare.

Ursprungligen av Patrik D:

Förstår inte varför dom inte släpper en gratis grundversion, där man sen köper kartor för olika länder (In App-Store), det är ju så mycket smidigare.

"Free Apps remain free" som Steve Jobs (eller vad det Scott?) sa på någon keynote.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

"Free Apps remain free" som Steve Jobs (eller vad det Scott?) sa på någon keynote.

Ok, men ett grundpris på 7 kronor då? En symbolisk summa för att sedan kunna ladda ner kartorna som man behöver för en hundralapp styck?

Ursprungligen av Patrik D:

Förstår inte varför dom inte släpper en gratis grundversion, där man sen köper kartor för olika länder (In App-Store), det är ju så mycket smidigare.

Det skall finnas en sådan i USA.

Hörde det på MacosKen's podcast.
Programmet är gratis, men kräver en karta som du HYR för en månad.

Kan ju vara bra för folk som enbart använder GPS på semestern.

Själv tycker jag i princip alla GPS:er är rena skiten eftersom om man går 25m utanför en väg så står man i ngt slätstruket gult eller grönt.

Drömmen är en App där man kan mata in en egen karta, typ Fugawi som PC-folket har. Då skulle men läga in orienteringsklubbarnas kartor...

Eller Friluftskartan Pro, sitter i valet och kvalet om jag ska slå till eller avvakta och eventuellt köpa mig en riktig outdoor/jakt gps, typ Garmin Colorado/Oregon modell.:tveksam:

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 21:20
Ursprungligen av DsPodium:

Eller Friluftskartan Pro, sitter i valet och kvalet om jag ska slå till eller avvakta och eventuellt köpa mig en riktig outdoor/jakt gps, typ Garmin Colorado/Oregon modell.:tveksam:

Det finns flera ryska program som körs i Windows mobile som tillåter att man kör garminprotokoll. Borde komma för iphone också. Det viktigaste är att utvecklarna får tillgång till gps data och kan konvertera till garmins standard. Garrmin är så hackat så att det finns mycket folk som vet hur man ska göra.

Redan tomtoms iphone docka för bil är intressant. den sägs innehålla ett extra gpschip och förmodligen en bättre antenn. . Vitsen med den externa gpsmottagaren är förmodligen en icke så miniatyriserad och därmed känsligare antenn.

Det fanns entusiaster som petade in en extern gps-data ström redan i iphone G1 så det går att få in extern signal. Apple lär ha krävt av tomtom att dockans hårdvara och protokoll ska vara tillgängligt även för andra applikationer än tomtoms nav program (allt från tråd i belgium-iphone). . Tomtoms grejor dyker inte upp förrän efter sommaren.

bäst vore ändå om man kunde få in en signal via bluetooth

Navprogrammet Sygic säljs i Asien nu.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-22 22:55

Vänder den kartan om man tippar iPhone åt höger? Eller funkar det bara åt vänster?

Ursprungligen av Jetwash:

Vänder den kartan om man tippar iPhone åt höger? Eller funkar det bara åt vänster?

Svar : Ja

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 05:58

"Navigon is also planning to release a free "lite" version that will provide maps and point-of-interest listing, but no active navigation. Finally, Navigon promises that it is continuing to work on similar apps for other regions, including North America and Australia, and has released a brief video demonstrating MobileNavigator Europe in action."

Lite-version på g också.

funkar den till iphone 3g? eftersom den inte har kompass och ganska värdelös gps undrar jag om man kan se i t.ex. 3d vy vart man åker så att man inte är ute i skogen och kör som det tyvär vanligtvis brukar bli :S

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 18:06
Ursprungligen av Mongoul:

funkar den till iphone 3g? eftersom den inte har kompass och ganska värdelös gps undrar jag om man kan se i t.ex. 3d vy vart man åker så att man inte är ute i skogen och kör som det tyvär vanligtvis brukar bli :S

Ja den funkar till 3G även om 3G inte har kompass. Den använder då GPS för kompassen. Men det gör den väl även på 3GS.

//Rob

  • Medlem
  • Svedala
  • 2009-06-25 10:57

Någon som har koll på om ifall man köper versionen med kartor för norden, om man sedan kan köpa till kartor för fler länder? Hittar inte något om det på deras hemsida.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 11:36
Ursprungligen av nillon:

Någon som har koll på om ifall man köper versionen med kartor för norden, om man sedan kan köpa till kartor för fler länder? Hittar inte något om det på deras hemsida.

Ja det kommer säkert men jag tror det är billigare att köpa hela paketet nu. Då får du fler kartor för nänstan samma pris som för endast regionala kartor. Jag läste att regionala kartor kommer att kosta ca 50€.

//Rob

var å kollade lite på stan, vart snål så jag slog till på denna nu, den duger nog i bilen på semestern i Östersund

Ursprungligen av DsPodium:

var å kollade lite på stan, vart snål så jag slog till på denna nu, den duger nog i bilen på semestern i Östersund

Du slog till på Navigons iPhoneprogram alltså?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-25 20:45

Tyckte den var lite känslig i satellituppkoppligen. Har min iPhone i en Belkin TuneBase FM-sändare (se bild) och den laggade i vägen framöver. Min TomTom-navigator fungerar utan problem att ha mellan sätena men det vore ju orättvist att jämföra de båda. Lite synd bara efter jag gillar min Belkin-produkt, nu får man ju se på andra lösningar för att få upp den lite. Någon som har några tips där jag kanske kan fästa en hållare i min TomTom-instrumentbrädehållare?

Ett plus att att rösten diskret smet in i låten under tiden man körde, inga störande avbrott utan smidig korsning bara!

Kruxet är ju att man får köpa en Mophie-Air (ström-jacka) till sin iPhone för att inte dra ur batteriet om man är ute och går och kallar upp GPS:en.

Bevaka tråden