Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone OS 3.0

Tråden skapades och har fått 977 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-17 17:23
Ursprungligen av snällpåriktigt:

Varför argumenterar alla för 19:00 när det egentligen borde vara 18:00, lr :S? I singapore är ju nu klockan 23:20 och där ska de släppas den 18:e. Uppdatera mig om det var någonting jag inte tänkte på

För att Telia har sagt att det är 19?

Vad är problemet med att läsa för folk här?!

Ursprungligen av zappee:

För att Telia har sagt att det är 19?

Vad är problemet med att läsa för folk här?!

Apple och telia var väl sist jag kollade inte riktigt samma företag ;P?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-06-17 17:33
Ursprungligen av snällpåriktigt:

Apple och telia var väl sist jag kollade inte riktigt samma företag ;P?

Nej, precis som du påpekade att du inte presenterade fakta så har ingen tidigare heller sagt att Apple och Telia är samma företag.

Däremot har de avtal med varandra och kommunicerar med varandra när stora händelser sker. Oavsett att Telia inte har med mjukvarulanseringen att göra så kommer en stor andel kunder att vända sig till telia för hjälp att uppdatera och för att få svar på frågor. Till exempel så har berörda (främst butiker och support-personal, antar jag) idag fått senaste iTunes installerat på våra arbetsstationer.

Jag arbetar själv på Telia och har personligen pratat med Telias Pressavdelning som bekräftade att representanter för Apple har uppgivit den informationen att lanseringen kommer att äga rum ca. kl. 19.00 svensk tid.

Ursprungligen av snällpåriktigt:

Apple och telia var väl sist jag kollade inte riktigt samma företag ;P?

Nej, men om du kollar tillbaka i tråden så ser du att det inte bara är Telia som fått dom uppgifterna, kolla t.ex. länken till Engadget. Det finns mycket som tyder på att Telia fakiskt fått exakta uppgifter av Apple, liksom flera andra operatörer runt om i världen.

Ursprungligen av snällpåriktigt:

Varför argumenterar alla för 19:00 när det egentligen borde vara 18:00, lr :S? I singapore är ju nu klockan 23:20 och där ska de släppas den 18:e. Uppdatera mig om det var någonting jag inte tänkte på

Kan inte hålla mig. Vad är det som säger att den skall släppas kl 00.00 den 18:e i Singapore? Varför inte 01:00? Eller 23:59 för den delen?

Ursprungligen av Capeman:

Kan inte hålla mig. Vad är det som säger att den skall släppas kl 00.00 den 18:e i Singapore? Varför inte 01:00? Eller 23:59 för den delen?

Förstår, men skrev ju faktiskt argumenterar och inte faktum. Och 23:59 blir det ju inte den 17:e i resten av världen

Äh, vi väntar och se. Gissar på att leta efter uppdatering knappen har klickats på ganska många gånger runt om i världen den senaste timmen.

Ursprungligen av snällpåriktigt:

Förstår, men skrev ju faktiskt argumenterar och inte faktum. Och 23:59 blir det ju inte den 17:e i resten av världen

Är inte säker på att jag förstår din vad du menar här, men vad jag ville säga var att om det står att den släpps den 18:e i Singapore så kan det ju vara när som helst den 18:e. Behöver ju inte vara just vid midnatt, eller hur?

Runt kl 19.00 tror jag stämmer bra.

ska vi reservera inlägg 300 till den som får tag på 3.0 först i itunes?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-17 17:27
Ursprungligen av kalle94:

ska vi reservera inlägg 300 till den som får tag på det först i itunes?

Folk kör ju redan GM (som troligtvis är exakt samma)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-17 17:28

Har för mig att någon har räknat på det där och även tagit med Thailand och Indien i beräkningarna och på det sättet konstaterat att uppdateringen borde dimpa ner någon gång mellan (rätta mig om jag har fel) 18:29-19:00 (kan ha varit tvärtom med minutrarna).

Så, nu har jag rensat upp lite av chattinläggen och diverse "har det kommit ut nu då?".

Tråden är inte en allmän nu-väntar-vi-på-3.0-chatt, kom ihåg det!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-06-17 17:37

Jag kör med GM sen igår kväll.
Den fungerar bra och jag kan MMS:a (telia) osv.
Bra funktioner och jag tror inte någon kommer bli missnöjd egentligen.
Det enda man kan tänka efter ett tag är "var det allt?". Men man ska inte tänka så egentigen för det är bra uppdateringar de lagt in, men man tänker mycket på 3Gs modellen som skall komma. Spela in video osv.

Jag vet inte om min version kommer uppdateras kl 19 också.
Jag kan inte återställa min telefon men känner att alla utvecklare som har denna GM versionen borde ju kunna använda sina iphones fullt ut så om det nu är någon skillnad på GM och den som släpps 19 så borde vi också få den, eller?

Min lur känns mer komplett nu.... inga "komplex" kvar. Alla funktioner bara finns där som man saknat

Teknade med telia inatt så jag har 5000 sms och 3000 mms gratis (gratis & gratis...) i månaden (129 kr tror jag det var) så jag kan börja MMS bomba alla med nokia och SE som klagat förut

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-17 17:32

Adrian B (Y)

Vad tror ni kommer skilja sig iPod-iPhone användare. Vilka smaskiga detaljer går vi iPod-användare miste om?

Ursprungligen av ecth:

Adrian B (Y)

Vad tror ni kommer skilja sig iPod-iPhone användare. Vilka smaskiga detaljer går vi iPod-användare miste om?

Det är ju ganska enkelt att se genom att titta genom listan på Apples sida: http://www.apple.com/iphone/softwareupdate/

Några saker som vi med Touch kan räkna bort är ju tex MMS och Voice memo

Sedan går ju rent generellt möjligheten att köpa film och tv-serier över iPod'en eller iPhone'n bort eftersom vi ännu inte har denna funktion i sverige.

Jag ser främst fram emot klipp och klistra-funktionen samt mail i landskapsläge och BT

  • Oregistrerad
  • 2009-06-17 17:53
Ursprungligen av ecth:

Adrian B (Y)

Vad tror ni kommer skilja sig iPod-iPhone användare. Vilka smaskiga detaljer går vi iPod-användare miste om?

Jag är lite osäker, jag har inte kollat upp det - men jag tror inte möjligheten att ringa gsm/3g samtal kommer finnas i ipod uppdateringen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-17 17:48

Verkar vettigt. Någon som vet om BT kommer fungera som på en "vanlig" mobiltelefon. Alltså, att man kommer kunna skicka låtar/bilder/etc. på detta sätt. Det känns inte som att så kommer vara fallet, men är det någon Beta-testare som vet ?

  • Oregistrerad
  • 2009-06-17 17:55
Ursprungligen av ecth:

Verkar vettigt. Någon som vet om BT kommer fungera som på en "vanlig" mobiltelefon. Alltså, att man kommer kunna skicka låtar/bilder/etc. på detta sätt. Det känns inte som att så kommer vara fallet, men är det någon Beta-testare som vet ?

Inte så vitt jag förstår, förutom att dela sin internetkoppling via BT tror jag. Möjligheten att skicka objekt osv tror jag inte kommer läggas in.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-17 17:57
Ursprungligen av studiox:

Inte så vitt jag förstår, förutom att dela sin internetkoppling via BT tror jag. Möjligheten att skicka objekt osv tror jag inte kommer läggas in.

Det är en sån där sur detalj som skulle lyft hela uppdateringen ett par tre snäpp, frågan är om inte Jailbreakare kommer ta hand om den saken. Jag har inte jailbreakat min iPod men om så blir fallet så är det kanske dags att göra det.

Ursprungligen av studiox:

Inte så vitt jag förstår, förutom att dela sin internetkoppling via BT tror jag. Möjligheten att skicka objekt osv tror jag inte kommer läggas in.

Inte i en app från Apple, men från tredjepartsutvecklare tror jag det kommer. De har ju öppnat upp Bluetooth-API:et i 3.0. Det skall ju t ex fungera att spela spel över Bluetooth, och A2DP kommer också att fungera.

Det borde vara iphone användare som får betala, dom får ju mycket fler grejer än touch användare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-17 17:57
Ursprungligen av kalle94:

Det borde vara iphone användare som får betala, dom får ju mycket fler grejer än touch användare.

Existerar det över huvud taget officiella argument från Apple om varför det kostar pengar för iPod Touch?

Ursprungligen av lither:

Existerar det över huvud taget officiella argument från Apple om varför det kostar pengar för iPod Touch?

Ja. Det handlar om redovisningstekniska detaljer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-17 17:59
Ursprungligen av Capeman:

Ja. Det handlar om redovisningstekniska detaljer.

Har du någon koll på vad dessa "detaljer" är för några. (Säg _inte_ redovisningstekniska sådana...)

Ursprungligen av ecth:

Har du någon koll på vad dessa "detaljer" är för några. (Säg _inte_ redovisningstekniska sådana...)

En enkel googling gav denna artikel som första resultat:

http://www.macworld.com/article/131991/2008/02/ipodtouch.html

Samma anledning som att de var tvungna att ta betalt för uppdateringen till 802.11n i MacBook.

Ursprungligen av Capeman:

En enkel googling gav denna artikel som första resultat:

http://www.macworld.com/article/131991/2008/02/ipodtouch.html

Samma anledning som att de var tvungna att ta betalt för uppdateringen till 802.11n i MacBook.

Helt fantastiskt vad jurister kan hitta på. Man skulle kunna tro att det var Microsoft det handlade om...

Ursprungligen av ecth:

Har du någon koll på vad dessa "detaljer" är för några. (Säg _inte_ redovisningstekniska sådana...)

Jag är lite efter men jag tänkte ändå svara på det, ur mitt lekmannaperspektiv.

Det är rätt enkelt, det finns en regel i USA som (grovt förenklat) säger att man inte får lägga till betydande finesser i efterhand gratis om man bokfört inkomst vid försäljningstillfället. Det är så Apple tolkar det i alla fall.

Apple ville ge iPhone-ägarna omfattande uppdateringar löpande och därför har Apple valt att bokföra iPhone-inkomsterna utslaget på 24 månader (tror jag det var). På så sätt kan de ge fria uppdateringar utan att fundera på om de bryter mot regeln. Det är också därför en del analytiker menar att Apple är grovt undervärderat eftersom den totala inkomsten från en omfattande iPhone-försäljningen inte visar sig förrän efter två år.

När det gäller iPod touch så bokför de inkomsten direkt vid försäljningstillfället. Därför är de också enligt lag (så som Apple tolkar det) skyldiga att ta betalt för uppdateringarna. Men Apple gör det inte för att tjäna storkovan (Apples stora inkomster kommer uteslutande från hårdvara) därför tar de ut en rätt blygsam summa på 10 dollar vid stora uppdateringar som 2.0 och 3.0.

Vad som är intressant är om den här tvåårsperioden är en aboslut gräns och Apple måste börja ta betalt efter det för iPhone 2G (som ju blir två år nu) eller om det bara gäller en viss tid...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-17 17:54

Haha, jag är redo att hålla med dig faktiskt. Eller åtminstone att man fick betala en summa för bägge produkterna. Säg 9,99$ för iPod och 12,99$ för iPhone (eftersom det tillkommer mer till den.).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-17 17:55

Eller så tänker mana tt de som köpt iphone lagt ut mer pengar än ipod touchköparna så vänder vi på pannkakan

Jaså finns den? Inte när jag försöker uppdatera min telefon i alla fall.
Men nu är det bara en halvtimme kvar hoppas jag så jag känner mig lugn.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-06-17 18:40
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jaså finns den? Inte när jag försöker uppdatera min telefon i alla fall.
Men nu är det bara en halvtimme kvar hoppas jag så jag känner mig lugn.

Det finns en version ute som bara är för nya iPhone 3G S, inte för vanliga iPhone 3G eller iPod Touch.

Som sagt, inte långt kvar till 19.00 nu!

Bevaka tråden