Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ungas handstil?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-17 11:08

Har ni kollat er lillebrors, sons, elevs handstil på sistone?

En någorlunda vårdad handstil är inte något man lär sig på några veckor, men med de satsningar på datorer till elever - vad får det för effekt?

http://testcentret5.idg.se/2.8640/1.187238/datorer-far-handskrift-att-falla-i-glomska

Jag känner själv att jag inte har samma "driv" när jag skriver för hand längre, men då har jag ändå gått i skolan då det fanns "välskrivningsböcker" där man skulle träna sig att skriva snyggt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-17 13:45

Varandes 35 och också haft "välskrivning" i skolan kan jag meddela att detta denna undervisning var bortkastad på mig. Jag skriver, och har alltid skrivit som en kratta. Datorn är därför mitt "handikapphjälpmedel"

Finns det ens någon som faktiskt använder skrivstilen man var tvungen att lära sig i mellanstadiet? Tala om bortkastad undervisningstid! Det bisarra var dessutom att vi fick lära oss texta första tre läsåren; först efter det skulle man lära sig skriva "fint" (eller vad man nu ska kalla den där styggelsen till artificiell handstil). Inte så lite dubbeltydigt, men förhoppningsvis är väl hela den där företeelsen snart utdöd.

Ursprungligen av Samuel K:

Finns det ens någon som faktiskt använder skrivstilen man var tvungen att lära sig i mellanstadiet? Tala om bortkastad undervisningstid! Det bisarra var dessutom att vi fick lära oss texta första tre läsåren; först efter det skulle man lära sig skriva "fint" (eller vad man nu ska kalla den där styggelsen till artificiell handstil). Inte så lite dubbeltydigt, men förhoppningsvis är väl hela den där företeelsen snart utdöd.

dessutom uppepå all annan idioti var den "nya" skrivstilen en EFFEKTIVISERING av den "gamla" (Den folk i 60-årsåldern skriver).

Ändå var det ju så in i bonken joobigt.

Jag förstod aldrig att det skulle vara SNABBARE att skriva den "nya" skrivstilen.
Så fort vi ungar fick chansen återgick vi till att skriva med Versal+gemener.

Men jag märker att handstilen blir lidande när man inte skriver mer än;

Bröd
Smör
Mjölk
Ketchup
Müsli
....

på en vecka.....

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-17 18:46

Den där bastard-formen av skrivstil som varken var den klassiska eller en textad stil tror jag ingen människa använder (vi snackar förresten tiden kring 1980 för min del). Jag har alltid kört en slags textad variant, som dock ser väsentligen mer driven ut än det man ofta ser nuförtiden av "ungdomen".

Min poäng är att om man inte dagligen får använda sin handstil ordentligt stannar det på mellanstadienivå.

Ursprungligen av planB:

Den där bastard-formen av skrivstil som varken var den klassiska eller en textad stil tror jag ingen människa använder (vi snackar förresten tiden kring 1980 för min del). Jag har alltid kört en slags textad variant, som dock ser väsentligen mer driven ut än det man ofta ser nuförtiden av "ungdomen".

Min poäng är att om man inte dagligen får använda sin handstil ordentligt stannar det på mellanstadienivå.

+1

Själv skriver jag faktiskt extremt prydligt, men det är knappast välskrivningslektionernas förtjänst utan snarare något jag lagt mig till med i vuxna år eftersom jag skriver så pass mycket, gillar att ha snygga anteckningar. Skriver dessutom med pennan i en av staten icke auktoriserad vinkel, min hagga till lågstadiefröken skulle bara veta!

Ursprungligen av Goflorp:

dessutom uppepå all annan idioti var den "nya" skrivstilen en EFFEKTIVISERING av den "gamla" (Den folk i 60-årsåldern skriver).

Ändå var det ju så in i bonken joobigt.

Var det inte kamrat Che som sade att kommunismen kräver uppoffringar?

Varje gång jag "måste" skriva något för hand känner jag mig som en total analfabet. Fram till tredje eller fjärde klass var jag bäst i klassen på att skriva, men sen har det stått stilla, eller rättare sagt gått bakåt.

Usch, det är faktiskt rätt sorgligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-18 11:14

Skriver som en kratta men kan iaf säga ingen annan skriver på samma sätt .

1
Bevaka tråden