Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 7 utan IE 8 för Europa?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En spekulativ nyhet - men vilken effekt kunde detta få för andelen icke IE windows 7? Med tank på att IE 8 inte presterar så bra vad gäller att följa standarder..Är detta början till slutet för IE i nuvarande form? Hur kommer det att påverka branschen som helhet? Funkar exempelvis microsofts egna web applikationer i en acid3 100/100 browser?

http://www.appleinsider.com/articles/09/06/12/microsoft_reveals_plans_to_ship_windows_7_without_ie_in_europe.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-15 01:27

Ytterligare en länk: http://www.sweclockers.com/nyhet/9506-windows_7_utan_internet_explorer_i_europa

Vad det kan betyda är ju att Apple kan behöva skeppa OSX utan Safari om/när de blir en (mycket) större aktör. Och dessutom erbjuda en lista med alternativa webbläsare från sina konkurrenter.
Förhoppningsvis får IE lite mindre del av marknaden, samtidigt som MS tvingas göra en bättre webbläsare.
Jag har för mig att IE egentligen inte går att ta bort helt, eftersom Windows Explorer (filhanteraren) delar en massa funktioner med Internet Explorer. Men det kanske har ändrats i Vista och 7?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-15 01:49
Ursprungligen av doomas:

Ytterligare en länk: http://www.sweclockers.com/nyhet/9506-windows_7_utan_internet_explorer_i_europa

Vad det kan betyda är ju att Apple kan behöva skeppa OSX utan Safari om/när de blir en (mycket) större aktör. Och dessutom erbjuda en lista med alternativa webbläsare från sina konkurrenter.
Förhoppningsvis får IE lite mindre del av marknaden, samtidigt som MS tvingas göra en bättre webbläsare.
Jag har för mig att IE egentligen inte går att ta bort helt, eftersom Windows Explorer (filhanteraren) delar en massa funktioner med Internet Explorer. Men det kanske har ändrats i Vista och 7?

MS byggde in IE i systemet och det går inte att ta bort IE helt. Filhanteraren är egentligen IE.

P g a detta kan man inte jämföra MS med Apple. Även om Apple hade 80% marknadandel så skulle Apple få andra problem (hårdavara/mjukvara koppling) men aldrig för att Apple släpper Safari med MacOS X. Safari är inte så djupt innästat i Systemet att man inte lätt kan ta bort det.

//Rob

Senast redigerat 2009-06-15 09:34
Ursprungligen av Robo-X:

MS byggde in IE i systemet och det går inte att ta bort IE helt. Filhanteraren är egentligen IE.

P g a detta kan man inte jämföra MS med Apple. Även om Apple hade 80% markandel så skulle Apple få andra problem (hårdavara/mjukvara koppling) men aldrig för att Apple släpper Safari med MacOS X. Safari är inte så djupt innästat i Systemet att man inte lätt kan ta bort det.

//Rob

//Rob

Nu verkar det bekräftat att det är faktum att Windows 7 kommer att levereras utan iE8 installerat(inom EU länderna).

Det är intressant att trots att det är en inbyggd komponent i windows vista och windows 7 inte kan prestera bättre än i stort sett någon annan läsare på marknaden, åtminstone vad gäller öppen standard. Framtiden är öppen standard verkar det som och då är alltså inte windows 7 särskilt långlivat från det perspektivet? Något måste då göras på en grundläggande nivå för att bryta med det gamla (MS special) och gå vidare med det nya baserat på öppen standard. Men är det försent? Vad händer om MS gör en "safari" och börjar bygga in webkit men adderar sin touch på helheten? kan det bli open source "typ"? Har de brännt sina broar med lanseringen av IE8?

Jag hittade en kommentar som jag tycker har en poäng...

This is not nearly so important now that the web is becoming increasingly standards based.

But when this fight started, MS was trying to push core technologies on the web toward closed technologies that would push users toward using MS servers. The plan was to use the desktop monopoly to achieve a browser monopoly, and then use the browser monopoly to pry open the server market.

It doesn't matter now because the people pushing back have done a good job. I can look at web sites on my linux box, other people can use their macs. And we get the full experience.

This stuff probably wouldn't be true now if MS hadn't been challenged by governments.

Senast redigerat 2009-06-15 03:12

Hur är det med Active X? Visst har användandet av det gått ner? Förutom webbgränsnittet till jobbets Exchange är det numera väldigt sällan jag ställs utanför en webbsida pga. ActiveX.

Ursprungligen av Leftrustle:

Hur är det med Active X? Visst har användandet av det gått ner? Förutom webbgränsnittet till jobbets Exchange är det numera väldigt sällan jag ställs utanför en webbsida pga. ActiveX.

Kanske inte "gått ner" så mycket som spärrats från användande av säkerhets ansvariga? Jag tycker activeX lever kvar och ställer till det men som som amerikanarna säger, "your milage may vary"

1
Bevaka tråden