Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa "Sök i denna mapp" - som standard i Finder?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare, när jag vill söka genom hela datorn är det skönt att kunna slänga in spotlight uppe i hörnet. Men när jag väl är inne och bläddrar i findern så vill jag 90% av gångerna använda sökrutan där till att söka i den befintliga mappen.

Detta kan visserligen göras efter en tryckning, men blir "jobbigt" (usch vad bortskämd man blivit!) att trycka i "sök i denna mapp" varje gång.

Finns det något sätt att ställa in att sökrutan i Findern söker i befintliga mappen som standard, eller måste jag byta läge vid varje sökning?.

MVH Jocke!

  • Medlem
  • 2009-06-14 22:07
Citat:

For some unknown reason this useful time-saving functionality was removed in Tiger and Leopard. Adding insult to injury, Windows Vista now has this functionality! I can't believe Apple threw away a great feature from its OS only to have it picked up by MS. Makes you want to cry...

http://www.aquataskforce.com/view/185

överlag blir ju filsökning krångligare att använda för varje ny kissekatt - kanske för att kompensera för snabbare spotlight-motor...?

  • Medlem
  • 2009-06-15 00:49
-- http://macscripter.net/viewtopic.php?id=24776
tell application "Finder"
   activate
   set {Btn, toFind} to {button returned, text returned} of (display dialog "Enter the word(s) to find in Scripts." default answer "" buttons {"Cancel", "In Content", "In File Name"} default button "In Content" with icon 1)
   open (path to scripts folder from user domain)
end tell
-- Now GUI script that window for a search.
delay 0.5 -- wait for the Finder to get on with it.
tell application "System Events" to tell process "Finder"
   set value of text field 1 of group 1 of tool bar 1 of window "Scripts" to toFind
   delay 0.5 -- wait for Sys Events to get to the right place before clicking.
   click radio button 2 of radio group 1 of group 1 of group 1 of splitter group 1 of window 1
   if Btn contains "File" then click radio button 2 of radio group 2 of group 1 of group 1 of splitter group 1 of window 1
end tell

http://macscripter.net/viewtopic.php?id=24776

Jag har ändrat lite i det så att det söker mer som man (jag) vill. Öppna i Skriptredigeraren och spara som app eller script och kör från dockan eller med FastScripts Lite:

property toFind : ""
tell application "Finder"
	activate
	try
		set myN to name of window 1
		set myDialog to "Sök i mappen ”" & myN & "”"
		set myRadioButton to 2
	on error
		open startup disk
		set myN to name of window 1
		set myDialog to "Sök i Denna mac:"
		set myRadioButton to 1
	end try
	set toolbar visible of window 1 to true
	set {Btn, toFind} to {button returned, text returned} of (display dialog myDialog default answer toFind buttons {"Avbryt", "I innehåll", "I filnamn"} default button 3 with icon 1 giving up after 60)
end tell
-- Now GUI script that window for a search.
delay 0.5 -- wait for the Finder to get on with it.
tell application "System Events" to tell process "Finder"
	set value of text field 1 of group 1 of tool bar 1 of window 1 to toFind
	delay 0.5 -- wait for Sys Events to get to the right place before clicking.
	click radio button myRadioButton of radio group 1 of group 1 of group 1 of splitter group 1 of window 1
	if Btn contains "Filnamn" then click radio button 2 of radio group 2 of group 1 of group 1 of splitter group 1 of window 1
end tell

Hittade det i Snow Leopard =), vet inte om det finns i gamla Leopard:
- Finder inställningar -> Avancerat -> Vid Sökning: "Sök i aktuell mapp"

Done, och äntligen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 13:06
Ursprungligen av jockeleu:

Hittade det i Snow Leopard =), vet inte om det finns i gamla Leopard:
- Finder inställningar -> Avancerat -> Vid Sökning: "Sök i aktuell mapp"

Done, och äntligen!

En ny funktion.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-10 23:32

Om man har skrivbordet framme och klickar fram spotlight sökes väl "hela datorn" igenom ändå hoppas jag.

Ursprungligen av Moffat:

Om man har skrivbordet framme och klickar fram spotlight sökes väl "hela datorn" igenom ändå hoppas jag.

Yupp, som vanligt uansett inställning

1
Bevaka tråden