Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera om MySQL (OS X)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 21:40

Jag har i vanlig ordning pillat på lite fler inställningar än jag borde och har insett att jag inte har något annat val än att kasta ut hela alltet och installera om det från scratch. Frågan är bara hur man ska bära sig åt. Hittar ingenting om det i dokumentationen, och att bara kasta mysql-mapparna verkar inte göra nån större nytta.
Var döljer sig inställningsfiler och dylikt? Var lagras information om mysql-root-lösenord och dylikt?
Någon som har några konstruktiva tips?

Har installerat från binärerna på www.mysql.com, version 4.011 .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 10:55

Okej, nu har jag lyckats få ut mysql ur datorn (efter att ha dammsugit hårddisken på alla filer som haft något med mysql att göra), och installerat det från scratch igen.
Har fått igång själva mysql-servern, men problemen uppstår när jag ska sätta root-lösenordet för mysql-användaren.
Enligt Installationsinstruktionerna ska detta göras med hjälp av

/usr/local/mysql/bin/mysqladmin -u root password <password>
/usr/local/mysql/bin/mysqladmin -u root -h `hostname` password <password>

Första raden går fint, men efter andra bråkar det. Har försökt sätta 'hostname' till localhost, eftersom jag har installerat det på en bärbar som flyttas runt en del (ska bara använda databasen lokalt), men det vill inte MySQL gå med på. Har även försökt med det hostname jag blivit tilldelad av min ISP, utan framgång.

Vad gör jag för fel?

Har du rätt sorts "fnuttar" runt hostname? Det ska vara `hostname` med de bakvända accent-tecknen. Accent grave, som fransmännen säger.

Annars kan du ju köra Aaron Fabys inställningspanel så slipper du terminalen helt och hållet. Funkar jättebra hos mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 13:53

Jag hade nyligen samma problem. Att uppdatera root-lösenordet på det sätt du gjorde resulterade bara i ett felmeddelande för mig.

Jag löste det hela genom att köra igång MySQL och uppdatera lösenordet därifrån manuellt.

Gör så här:

1. Starta Terminalen och skriv in följande kommando:
mysql -u root -p
Du kommer nu efterfrågas det lösenord du satte tidigare. När du skrivit in det startas "MySQL-hanteraren" och mysql> bör visas på skärmen.

2. Skriv nu:
use mysql
Detta för att använda databasen mysql, där all information om användarna ligger.

3. Skriv in följande SQL-sats i terminalen:
UPDATE user SET Password=PASSWORD('ditt losenord') WHERE User='root' AND Host='localhost'
För att verkställa din sats lägger du till ett semikolon ( ; ) precis efter 'localhost', utan mellanrum.

Du måste naturligtvis byta ut "ditt losenord" mot det lösenord du önskar.
Glöm inte heller att byta ut "localhost" mot den nätverksadress/IP-nummer du fått från din ISP.

Lycka till!

ÄNDRING: Du avslutar MySQL-klienten genom att skriva:
quit;

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 21:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Ejeklint
Har du rätt sorts "fnuttar" runt hostname? Det ska vara `hostname` med de bakvända accent-tecknen. Accent grave, som fransmännen säger.

Fick reda på att localhost tydligen är default, och det funkar bra för mig. Behöver man inget annat behövs bara den första raden. Så problemet är i princip löst. Sparar båda Era svar som framtida referens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 23:08

Grejen är ju den att om man "bara" fixar lösenord till localhost kan rent teoretiskt vem som helst accessa databaserna genom att logga in som ditt hostname, eller IP-adress.

Jag rekommenderar VERKLIGEN att du sätter ett lösenord även på det root-konto som innehåller din IP-adress eller hostname.

1
Bevaka tråden