Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa mediacenter?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 14:16

Hallå!

Börjar bli sugen på ett mediacenter att koppla ihop med min plasma, mina krav är att den utan problem skall kunna spela upp HD material i mkv format, helst skall den givetvis stödja "alla" format så man slipper konvertera filer, den skall även kunna hantera foto & ljud och den måste givetvis funka bra ihop med mac.

Alternativen jag kollat på är Popcorn Hour A-110, Tvix HD M-6500 eller Mac Mini.
Apple TV har jag tyvärr uteslutit eftersom den känns lite för begränsad i vilka format den klarar av, likaså PS3 och Xbox 360.

Vilket alternativ skulle ni valt?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-07 14:34

helt klart en mac mini, utan tvekan. de andra är ju inte datorer så du har ju begränsningar på dem på det sättet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 14:37

Fixar minin att köra en mkv-fil i 1080 utan problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 14:40

En Mac mini med Intel Core Duo (och uppåt, nuvarande har ju Intel Core 2 Duo) klarar att spela upp 1080p i programmet Plex utan problem.

Ursprungligen av Solid:

En Mac mini med Intel Core Duo (och uppåt, nuvarande har ju Intel Core 2 Duo) klarar att spela upp 1080p i programmet Plex utan problem.

Jag har för tillfället en mini med 1.66 Intel Core Duo, 1GB RAM. Den klarar inte 1080p, varken i Plex eller XBMC.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-07 14:51

har du tid att vänta tills minin blir uppdaterad skulle jag göra de, de speculeras att det kommer en uppdatering i januari. Apple: Lugn, ny Mac Mini kommer - MacWorld

*om det kommer en ny mac mini kommer den antagligen också ha mini dispayport som de nya macbookarna och då kommer man behöva adaptrar, jobbigt..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 14:56
Ursprungligen av HNK:

har du tid att vänta tills minin blir uppdaterad skulle jag göra de, de speculeras att det kommer en uppdatering i januari. Apple: Lugn, ny Mac Mini kommer - MacWorld

*om det kommer en ny mac mini kommer den antagligen också ha mini dispayport som de nya macbookarna och då kommer man behöva adaptrar, jobbigt..

Tack för tipset!
Jo, jag skall nog kunna hålla ut, om det nu inte dyker upp något kap på blocket:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 15:26

En fundering, jag har en Panasonic PX-70 Plasma, kan det stula till det för mig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-07 21:10

Jag har en popcorn och är helnöjd. Billig och bra!
Tvixen har jag inte provat men den ser mycket snyggare ut. Popcornen är inte direkt en prydnad...

Om AppleTv är utesluten (vilken jag hade valt annars) så definitivt Mac Mini.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2008-11-08 07:51

Har också en Popcorn som jag är fruktansvärt nöjd med.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-28 00:20

En fråga till er som har en popcorn hour...
Har förstått att man kan fixa så att den skannar tex en mapp med filmer och automatiskt hämtar hem filmomslag, info från IMDB osv... Precis som XBMC alltså?
Någon som testat detta och kan berätta lite hur det funkar? Måste man ha en intern hårddisk? Finns programmen till mac? Osv...
Tacksam för all info

  • Medlem
  • Skåne
  • 2008-12-07 18:58
Ursprungligen av ledin:

En fråga till er som har en popcorn hour...
Har förstått att man kan fixa så att den skannar tex en mapp med filmer och automatiskt hämtar hem filmomslag, info från IMDB osv... Precis som XBMC alltså?
Någon som testat detta och kan berätta lite hur det funkar? Måste man ha en intern hårddisk? Finns programmen till mac? Osv...
Tacksam för all info

Det där med att den ska kunna skanna mappar och filer vet jag ingenting om. Du behöver inte ha någon intern hårddisk, det räcker om du delar ut en mapp på din dator över närverket så kan du spela upp filerna direkt från din dator till popcornen. Det finns förvisso program så som myiHome att använda men det är sällan det behövs, kan vara någon enstaka 1080p film med riktigt hög bitrate som inte vill riktigt annars.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-07 18:40

Någon som har erfarenhet av den här?
Den verkar ha allt man behöver och lite till. Finns utan HD eller med 500 GB, 750 GB eller 1000 GB. 1890 - 2990:- hos min lokala datorhandlare.

Mvix.NET - Showcase

Jag köpte just en Tvix som verkar sjukt bra. Tänkte peta i en 1tb i den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-14 12:45

Några frågor om Tvix 6500 (är väl kanske tillämpligt på andra mediacenter också):

- Hur får man över filerna till den (om man nu har en HD i/till den) från en Mac? Kopplar man upp sig från Macen mot Tvixen eller tvärt om? (Jag antar att man måste ha startat Windowsdelning på Macen). Eller måste man hålla på att flytta disken mellan maskinerna?

- När man strömmar, räcker det med att slå på Windowsdelning i fildelningen? Hittar Tvixen filerna på Macen? Hur loggar den in?

Anledningen till att jag frågar är att jag vill vara säker på att det funkar så att jag inte blir sittande med en pryl för 3500 kr som inte fungerar som tänkt.

PS
Jag upptäckte att Samsungs nya tv-toppmodeller (i B6 och B7 serierna) har inbyggd mediaspelare. Tyvärr så är de UPnP/DNLA så det är inget för oss Macanvändare. Surt, det hade annars varit trevligt att slippa extraburkar på tv-bordet och bara ha en fjärrkontroll.

1
Bevaka tråden