Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pixelbild i Illustrator ger fel färg...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-11 15:18

Hej, en tvådelad fråga om Photoshop resp illustrator:

1. Angående att importera en CMYK-bild in i illustrator.
Detta är förloppet:

Jag har en logotype som är en frilagd fyrfärgsbild. Drar jag in bilden frilagd i illustrator klarar inte skrivaren av att skriva ut den frilagd mot en bakgrund (en ruta runt logon bildas vid utskrift, men syns ej på skärmen) så jag väljer istället att lägga bilden på en bakgrund i Photoshop, alltså innan jag importerar den.

Jag väljer bakgrundsfärgen, 50% svart (0/0/0/50) och sparar. Drar jag sen in bilden illustrator konverteras detta värde till en fyrfärgs-grå istället. Why? Hur bör jag göra istället?

2. Hur gör jag om jag tex hade velat ha en PMS bakom logotypen i photoshop. Hur kombinerar jag en PMS och en fyrfärgsbild i Photoshop? Logotypen är frilagd men med en drop-shadow.

Väldigt tacksam för hjälp!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 17:30

Se till att du har samma färginställing i båda programmen, eller välj Simulera Ai6 så stängs färghanteringen av i Illustrator.

Du har nu förmodligen olika färginställningar i de båda programmen och då får du det fel du beskriver. Men nu är felet redan gjort och då får du först tilldela AI-filen samma CMYK-profil som du har i Photoshop, sen får du dra in bilden igen. Då borde inget ändras. Den du redan monterat får du helt enkelt slänga.

Vad det gäller utskriften se till att du gör förenkling vid utskriften.

Janne

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-11 18:20

Klockren förklaring som vanligt av Janne!

Du kan ju också rita (med stålpennan, Pen Tool) en urklippsbana för loggan. Tjocklek och färg på linjen spelar ingen roll.

1. När du ritat klart ser du till att den är exakt rätt placerad ovanpå fyrfärgsbilden (så slipper du justera senare).
2. Markera bilden och banan.
3. Gå till Object-menyn -> Clipping Mask -> Make. (Eller Cmd-7).
4. Klart!

Finjustera vid behov med hjälp av vita pilen.

Ovanstående gäller CS2, engelsk version.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-12 10:34

Måste helt klart vara färginställningarna då, tack Janne!

Vad gäller PMS-färger i photoshop, hur gör man ett original på något sånt? Det är inget konkret problem jag har men lite nyfiken på hur man gör...

Man använder kanaler, en för varje PMS man lägger till.
/martin

1
Bevaka tråden