Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är inte Canon Lide 80 kompatibel?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-18 17:02

Jag vill använda min Canon Lide 80 med min MacBook Pro MacOS X 10.5.7 men det fungerar inte.

Jag har laddat ner den senaste drivrutinen från Canon men det hjälper inte.

Jag har laddat ner Vuescan på inrådan av ett geni på Apple Retail store, hjälper inte.

Är det någon som lyckats få en Canon Lide 80 att fungera med en MBP?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-18 17:19

Om du går in under applemenyn och väljer om och sedan trycker på systeminformation, kan du då se scannern som ansluten under USB? Det är fas 1 så att säga.

Flyttade tråden från "Operativsystem - Mac OS X" till "Hårdvara - Kringutrustning".

Tog bort "Mayday Mayday Mayday!!!" från trådens rubrik.

/Mod

Jag vet inte om det hjälper men jag har en Canon Lide 30 som fungerar fint med min iMac Alu och 10.5.7

Jag kör CanoScan 4.1.3.0 och ScanGear CS 7.0X. Har du installerat CanoScan programmet? Du vet att du ska installera CanoScan först och sedan installera Scangear? Alternativt kopiera filen "ScanGear CS" (som jag tror är själva drivrutinen) manuellt till mappen "Plug-Ins" som finns i CanoScans Toolbox mapp?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-19 23:44

Jag kör Canon Lide 60 utan problem.
Hämta den senaste drivrutinen och scannermjukvaran från Canons hemsida.
Gillar du inte scannermjukvaran, är Vuescan ett rekommenderbart alternativ!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-07 19:07

Jag har varit i kontakt med Canon Sverige nu. De rekommenderade mig att installera programvaran jag fick med på CDn när jag löpte skannern.

När jag försöker öppna programmet kommer det upp att classic inte längre stöds, så klart.

Vad kan jag göra?

Tacksam för all hjälp.

Ursprungligen av bossep:

Jag har varit i kontakt med Canon Sverige nu. De rekommenderade mig att installera programvaran jag fick med på CDn när jag löpte skannern.

När jag försöker öppna programmet kommer det upp att classic inte längre stöds, så klart.

Vad kan jag göra?

Tacksam för all hjälp.

Classic ? Som i "MacOS9 Classic" under OSX ?

Haft en Canon som jag aldrig fick fungera ihop med OSX. Rena skiten och då var det ändå en av dem som påstods skulle fungera.
Drivrutinerna kändes som ngn brådmogen 13-åring med Windows 3,11 API:er hade skruvat ihop. Med VueScan fungerade den iaf.
Blev så trött på den att jag kastade den när jag flyttade.

Mina fem spänn ligger i att sälj den på Tradera/Blocket, köp ngt annat (HP/Epson?) som har drivrutiner skrivna på den här sidan om 2000.

  • Medlem
  • 2009-06-07 23:09

Gav upp försöken att hålla min Lide80 vid liv för något år sedan. Jag lyckades nog få igång den med VueScan, men det krävde att man installerade Canons drivrutiner och att hitta "rätt" version av den var inte det lättaste (om jag minns rätt).
Så jag bet i äpplet och köpte en ny scanner (som inte är en Canon) istället för att köpa VueScan och få en halvkass lösning (ingen skugga över VueScan dock).

Att installera programvaran som följde med på en CD som är hur många år gammal? Det var det dummaste råd jag hört på länge...

Ursprungligen av wlao:

Gav upp försöken att hålla min Lide80 vid liv för något år sedan. Jag lyckades nog få igång den med VueScan, men det krävde att man installerade Canons drivrutiner och att hitta "rätt" version av den var inte det lättaste (om jag minns rätt).
Så jag bet i äpplet och köpte en ny scanner (som inte är en Canon) istället för att köpa VueScan och få en halvkass lösning (ingen skugga över VueScan dock).

Att installera programvaran som följde med på en CD som är hur många år gammal? Det var det dummaste råd jag hört på länge...

Håller med. Efter att jag besökt Canons website, som verkar vara uppbyggd ca 1991 och inte ändrats sedan dess, så fick jag nog. Man riktigt kan känna lukten av "mainframe"...
I mitt fall var scannern värd max en femhundring max, så beslutet var inte speciellt tungt att ta. Dessutom kan jag säga att Canons website faktiskt fanns i bakhuvudet när jag stod i valet mellan Canon och Nikon.....

Idag har jag en Brother-skrivare, den har inbyggd scanner och kan scanna direkt till en minnepinne. Funkar för de två scanningar jag gör per månad.
Slipper "skita ner" maskinen med konstiga drivrutiner.
Jag scannar bilden, tar ur minnepinnen och sätter den i Macen. Så enkelt....

1
Bevaka tråden