Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IWP för prenumeranter?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan
Jag har ett prenumerationsregister i Filemaker och skulle vilja att prenumeranterna kunde gå till en hemsida, ange sitt eget prenumerantnummer och postnummer för att då få se ett tredje fält; hur många nr de har kvar på sin prenumeration.

Registret har jag på min egen dator, inte en server, så det får väl bli att jag laddar upp en nya fil med de tre fälten varje dag, efter att ha registrerat dagens prenumerationsinbetalningar. Jag tänker mig att prenumeranten gör en sökning, där båda fält (prenumerantnr och postnr) måste vara ifyllda, stämmer de med varandra så hittas ju posten och fältet med antal nr kvar visas.
Går det att lösa? Jag har aldrig använt iwp förut och har ingen aning om hur man gör.

Om du ska använda IWP måste FileMaker-databasen finnas tillgänglig på internet. Användare gör då sökningar direkt i databasen ungefär på samma sätt som du gör när du använder FileMaker, skillnaden är att användarna använder en web-läsare. Du gör förmodligen en speciell layout i FileMaker-databasen som endast innehåller de fält som behövs, t.ex. med en knapp för sökning.

Om du, som du skriver, laddar upp en fil med de värden som ska kunna sökas till en web-server någonstans, behöver du inte FileMaker och IWP. Sökningen kan göras med ett web-språk, t.ex. PHP eller ASP.NET, och har du inte mängder med poster behöver du kanske inte heller någon databas på web-servern alls.

Om dina uppgifter är någotsånär statiska, dvs. inte ändras ofta, är det alternativ nr 2 enklare. Du kan ladda upp en textfil till en web-server då och då. Vill du däremot att användare ska kunna ändra prenumerationsuppgifter, göra uppehåll m.m. är förmodligen en IWP-lösning (eller annan lösning med direkt kontakt med FileMaker-databasen) mer lämplig.

Hej Rolf
Tack för ditt svar.
Jag hade nog tänkte mig att uppdatera varje dag, så att de som betalat in en prenumeration kan gå in och kolla ett par dagar senare att betalningen kommit fram.
Jag förstår att det gått att ordna med php osv, men sådant kan jag inte alls, Filemaker är jag van att jobba i.
Tänkte också ha en en Skicka-knapp i registret här hemma, så när jag är klar med inbetalningarna enkelt kan skicka upp en ny version av de tre fälten på webben. Eller ska det vara en "synka"-knapp så att bara ändringar skickas upp?
Användarna ska förstås inte kunna ändra något i de tre fälten. Adressändring mm hade varit fint, men känns för avancerat för mig att ordna, det tar jag via mail.
Det är ungefär 12 000 poster i registret.
Vänliga hälsningar
Petter

Om du ska köra IWP för dina användare så måste FileMaker-databasen vara tillgänglig på internet, antingen hela din databas eller en mindre kopia med de tre fälten.

Om du inte har en egen web-server (med FileMaker Server) behöver du placera databasen på ett web-hotell. Månadskostnaden för FileMaker-web-hotell är normalt högre än för PHP-web-hotell (utan databas).

Ett alternativ kan vara att skicka epost till prenumeranten så fort en betalning kommit in, om det är den information du vill att prenumeranten ska få. Skicka epost går väldigt enkelt, inte minst i FileMaker 10.

Det finns massa roliga sätt att lösa detta på, här är ett sätt som kräver ganska lite kodande i PHP, nästan inget alls faktiskt. Lösningen bygger på att FileMaker kan prata direkt med MySQL-databaser. FileMaker kan alltså skapa poster, uppdatera poster, redigera poster mm i tabeller som finns inuti MySQL.

Här är en länk om detta:
http://www.99.se/filemaker/220424-filemaker-9-0-koppla-ihop-webshop-mysql-med-filemaker-i-praktiken.html

För att göra en lösning som du vill ha den av detta, så kan du använda dig av ett Open Source CMS som heter Joomla (svenska språkfiler). Joomla, liksom de flesta CMS, är en PHP-lösning som lagrar sina data i en MySQL-databas.

Lägg sedan till en snygg template till Joomla (kan kosta några kronor, men kolla vad många snygga templates till Joomla det finns), och avslutningsvis så installerar du en mycket populär community-plugin som heter Community Builder (förkortas CB).

Den senare är en extension till Joomla som gör att du i Joomla förutom att du kan låta människor vara registrerade på siten, kan ge dina användare extra fält i sin användarprofil, som kan innehålla vad man nu vill visa.

Så i praktiken tar alltså din FileMaker-databas och skapar användare i MySQL (Joomlas användar-tabeller) med användarnamnet=prenumerationsnummer och lösenord=postnummer. I CB's tabeller i MySQL så finns ett fält som är antalet prenumerationer de har kvar, uppdatera det när du ändrar något.

Att visa inloggningsformuläret och sedan profilen är ingen större konst, kanske något extra klick jämfört med att bygga en specifik PHP-lösning för detta.

Det senare är förstås också ett alternativ och kan inlemmas i en Joomla-site, vars data kommer från FileMaker.

På det här viset behöver du alltså varken IWP eller ha FileMaker på webbhotellet. Du behöver ett helt vanligt webbhotellkonto (köp inte det billigaste, de har vanligen Safe mode = På, vilket gör att Joomla inte funkar bra).

Om jag skulle göra detta från start till mål (som ju vet hur man gör), skulle det förmodligen ta någon dag att göra allting, dvs installera Joomla-site, template, CB och få FileMaker att prata med det hela när man uppdaterar prenumerant-registret som också kan maila ut till prenumeranter när deras uppgifter är ändrade och vart de kan logga in för att kolla på dem. Men jag har även kurser i Joomla och FileMaker och hur de kan tala med varandra.

(Några fördelar med att ha en Joomla-site är förstås att du kan lägga till andra extensions för tex forum där prenumeranter kan diskutera med varandra, en redaktionsblogg, länksamling, kommentarsfunktion, senaste nummer-info, artiklar från numret och förstås möjligheten att teckna en prenumeration och betala för den direkt på siten.)

Hej Taz
Tack för ditt svar.
Jag tror inte jag vill ge mig på att trixa med Joomla, då tidningen idag redan har en fungerande hemsida med forum, webshop osv. ( www.alternativ.nu )
Däremot låter det som en bra lösning med databaserna.

Egentligen behövs kanske inte lösenord, utan bara att man fyller i sitt prenumerantnummer och då får upp en siffra på hur många nr man har kvar på sin prenumeration.

Jag ska titta på länken om hur man kopplat ihop Filemaker med databaser och se om jag förstår.

1
Bevaka tråden