Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Döda "Feber-bar" för din sajt

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I april blev det stora diskusssioner på nätet kring DiggBar, en funktion på sajten digg.com som ramade in andra sidor för att behålla besökare och generera mer annonsintäkter till Digg. Att rama in ("frama") en annan sajt har länge ansetts som något mycket negativt av flera skäl. Konsensus på nätet var också tydligt: DiggBar var av ondo och folk hittade på olika kreativa sätt för att stoppa DiggBar för sina sajter.

Några kommentarer:
Ted Dziuba: DiggBar is a Howl of Desperation
Joshua Topolsky: Why Engadget is blocking the DiggBar

Roger Åberg bakom de framgångsrika Feber-sajterna hyllade dock DiggBar och såg det som en chans för Feber-sajterna att göra samma sak:

Digg har ju börjat med sin Digg-bar och jag tänkte att nu äntligen kanske det finns acceptans för något liknande - många andra korturls-tjänster gör nämligen exakt likadant. Jag vill nämligen ha en exakt likadan på Feber och har gjort en implementation av den.

Det finns som tur är enkla sätt att stoppa DiggBar, Feber-bar och andra sajter som implementerar liknande otyg. Dessa artiklar handlar om DiggBar, men borde lika enkelt kunna användas för Feber-bar eller andra sajter:

Daring Fireball med en PHP-baserad blockerare: How to Block the DiggBar

Faruk Ateş har en lite snällare javascript-variant som inte totalblockar utan bara tar bort DiggBar: JavaScript DiggBar killer (but not blocker)

Alternativt kan man helt enkelt lägga in en "framekiller" för att förhindra all typ av inramning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-31 19:58

Jag upptäckte nyligen detta bedrövliga beteendet hos macfeber. I deras försvar, ur användarsynpunkt, har de lagt in en inställningmöjlighet att stänga av den påklistrade feberraden. Frågan är om alla inser detta. Som sajtadministrator, kan det däremot vara befogat att tilllämpa ovannämda trick för att slippa få sin egen sajt inramad.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-06-04 13:50

Bedrövligt var ordet - blockera är metoden.

1
Bevaka tråden