Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om BootCamp och Parallels

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla mac användare!

Jag har en iMac 17¨ mac OS X version 10.4.11 2 GHz intel Core 2 Duo, 2GB 667 MHz DDR2 SDRAM.

Jag har tidigare använde mig av Bootcamp för Windows. Är ganska trött på att göra omstart helatiden för att jobba med Windows.

Nu vill jag börja med något parallellt.
Vill gärna veta vad ni rekommenderar jag ska göra. Är det parallellt deskop som gäller eller finns det någon nyare version för det?

För att ta bort Boot Camp gick jag till program-Verktyg-Boot camp assistent.app Jag får ett meddelande. Boot Camp Assistant Beta has Expired och jag kan inte fortsätta med det. Hur ska jag göra för att först ta bort Boot camp och börja installera parallellt Desktop eller vad ni rekommenderar.

Så frågan är hur ska först bli av med Boot camp och hur och vad ska jag installera för att köra windows parallet med OSX?

Vore tacksam för alla svar och hjälp.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-05-24 01:34

Du behöver inte ta bort din Win-partition. Du kan använda den med Parallels så behöver du inte installera om allt igen

Ursprungligen av onnyt:

Du behöver inte ta bort din Win-partition. Du kan använda den med Parallels så behöver du inte installera om allt igen

Nu hänger jag inte med vad du menar.
Jag vill tillbaka det utrymme som Min nuvarande Win-Partition använder. Om jag köra parallelle kräver ju mer disk utrymme för den också. Jag tänkte utnyttja det disk utrymmer som gick åt Boot Camp Win-partition eller är det jag som inte förstog riktig hur parallellt fungerar?

Dessutom vill jag ominstallera windows. Jag stott på mycket problem.

Tacksam för alla svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-24 16:24
Ursprungligen av Alicebrus:

Nu hänger jag inte med vad du menar.
Jag vill tillbaka det utrymme som Min nuvarande Win-Partition använder. Om jag köra parallelle kräver ju mer disk utrymme för den också. Jag tänkte utnyttja det disk utrymmer som gick åt Boot Camp Win-partition eller är det jag som inte förstog riktig hur parallellt fungerar?

Dessutom vill jag ominstallera windows. Jag stott på mycket problem.

Tacksam för alla svar.

Vad är det så svårt att förstå?

Du kan använda Boot Camp partitionen med Parallels. Vill du ta bort boot camp partitionen helt så ska du göra det med Boot Camp Assistent. Men Parallels skapar då en 10+ gig diskimage med windows på din hårddisk.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Men Parallels skapar då en 10+ gig diskimage med windows på din hårddisk.

Du menar att parallellt Desktop blir då inte som partition utan som ett program i samma disk. eller hur?

Vad är skillnaden mellan Parallell Desktp och Vmware Fusion. Fungerara de på samma sätt? Vilken som är affektiv?

Senast redigerat 2009-05-24 20:49
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-24 20:14
Ursprungligen av Alicebrus:

Du menar att parallellt Desktop blir då inte som partition utan som ett program i samma disk. eller hur?

Vad är skillnaden mellan Parallell Desktp och Vmware Fusion. Fungerara de på samma sätt? Vilken som är affektiv?

Menar du verkligen affektiv? Någon särskild skillnad i sinnesstämning mellan dessa programvaror har jag nog inte kunnat se. Men jag antar att flera användare vid tillfällen har uttryckt viss frustration.

Parallels Desktop och Vmware Fusion fungerar på snarlikt sätt. Dessa programvaror är välbeprövade och lättanvända. Jag har själv Vmware Fusion (som jag varmt rekommenderar) och där är det betyldigt lättare och smidigare att installera Windows XP än på en vanlig dator. Det verkar som Parallels fungerar på samma sätt (se länken i mitt tidigare tillägg).

Som det tidigare nämnts här i tråden finns även ett gratisalternativ, VirtualBox. Har själv ingen erfaranhet av det, men jag antar att installationsproceduren är snarlik.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-24 01:40

Eller Vmware Fusion.

Ursprungligen av Alicebrus:

För att ta bort Boot Camp gick jag till program-Verktyg-Boot camp assistent.app Jag får ett meddelande. Boot Camp Assistant Beta has Expired och jag kan inte fortsätta med det. Hur ska jag göra för att först ta bort Boot camp och börja installera parallellt Desktop eller vad ni rekommenderar.

Det är en helt vanlig volym och kan tas bort som vilken annan volym som helst, men om du vill använda Boot Camp Assistant och har beta-versionen måste du ställa tillbaka datorns klocka tillfälligt. Apple har instruktioner om du vill ha en steg för steg-beskrivning.
Boot Camp Beta: Ta bort en Windows-partition när Boot Camp Beta har gått ut i Mac OS X 10.4

Ursprungligen av jahve:

Eller Vmware Fusion.

Jag har använt VirtualBox en del och tycker att även det programmet fungerar bra. Till skillnad från sina tidigare nämnda kompisar är det till stor del byggt som öppen källkod och kostar gratis att använda.

men om du vill använda Boot Camp Assistant och har beta-versionen måste du ställa tillbaka datorns klocka tillfälligt. Apple har instruktioner om du vill ha en steg för steg-beskrivning.
Boot Camp Beta: Ta bort en Windows-partition när Boot Camp Beta har gått ut i Mac OS X 10.4

Jag vill inte använda boot Camp längre. Jag vill nu köra parallellt. och för att köra parallellt vet jag inte om det går med min iMAC som är vesionen 10.4.11. är det inte så att Parallellt Desktop gäller bara för Tiger eller Leopard?

Tack för Svare Marcus

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-05-24 16:34

Min tanke var att du var nöjd med din Win-installation och när du ändå tänker köra med Windows på din Mac så känns det onödigt att installera om allt igen. Krånglar det så blås rent:). OS 10.4.11 är Tiger så inga problem att köra Parallels för dig. För övrigt, följ instruktionerna i de tidigare inläggen så kan du radera din Boot camp-partition.

Ursprungligen av onnyt:

Min tanke var att du var nöjd med din Win-installation och när du ändå tänker köra med Windows på din Mac så känns det onödigt att installera om allt igen. Krånglar det så blås rent:). OS 10.4.11 är Tiger så inga problem att köra Parallels för dig. För övrigt, följ instruktionerna i de tidigare inläggen så kan du radera din Boot camp-partition.

hur pass bra och effektiv är det med supporten när det gäller steg till steg instruktion av olika sorts installatoner och annat?
Hittar man instruktioner även till parallells? och hur man skaffar sig Win XP och annat?

Som ni kanske märker, jag är inte så high på Mac och vill jätte gärna hålla mig uppdaerat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-24 20:04

Installationen hjälper Google dig att hajja. Eller detta forum om du frågar om specifika problem.

Windows XP eller Vista måste du köpa. Finns på flera ställen, exempelvis hos InWarehouse.

Ursprungligen av jahve:

Installationen hjälper Google dig att hajja. Eller detta forum om du frågar om specifika problem.

Windows XP eller Vista måste du köpa. Finns på flera ställen, exempelvis hos InWarehouse.

Tack Jahve!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-24 23:40

Båda två kan provas gratis i 30 dagar. Ta det som passar dig bäst. Själv köpte jag Parallels men bytte till VWware fusion eftersom den fungerar bättre med Vista som jag har i boot camp.

Men det finns redan en tråd om detta.

//Rob

1
Bevaka tråden