Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatering i Tiger på iMac G5 strular

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-05-21 11:27

Jag har precis köpt en beg. iMac G5 1,8, 2GB ram, 17" till min mormor (82 år). Hon har haft PC hela hennes datorliv men nu vill hon testa mac för "det verkar ju alltid bara fungera"

När jag köpte datorn så var det Panther installerat på den. Jag valde att uppgradera till Tiger för att Office 2008 osv skall fungera på den. Tyvärr så stötte jag direkt på problem.

Installationen gick bra men så fort jag kör programuppdatering till 10.4.11 så kör den igenom nästan hela installationen men jag får sedan meddelandet att det inte går att fortsätta. Jag startar om och datorn vill inte ens gå igång..

Jag trixade länge med det här. Jag installerade om Tiger tre (!) gånger och det blir strul på en gång så fort jag försöker uppdatera till 10.4.11... sista gången så fick jag inget felmeddelande.. men det stannade när det var typ 90% klart.. fick starta om och jag kom då in i operativsystemet igen, men vid nästa omstart så händer samma sak...

Snälla hjälp! - Jag vill inte säga till mormor att hennes första mac strular

Edit: Det är den version av Tiger där "xcode2" medföljer, om det nu spelar någon roll (?).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-21 11:38

Jag blir tokig på alla tigrar å pantrar, tycker det är lättare med 10.3, 10.4, 10.5 osv. Så vad hade den innan, 10.3? Det räcker väl gott till mormor. Strunta i Office, textverktyget i OS X räcker väl.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-05-21 11:40

Har du uppdaterat firmware via programuppdateraren?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-05-21 12:11

PF: Du underskattar min mormor. Dessutom så är det inte bara p.g.a. office. Många småprogram klagar på den låga OS-versionen..

Macus: Hm, inte säker faktiskt, men jag försöker ju köra alla uppdateringar som går att göra via programuppdateraren. Nu senaste gången så väntade jag med 10.4.11-uppdateringen och gjorde alla andra uppdateringar först. Firmware-uppdateringen borde väl varit med där..?

1
Bevaka tråden