Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med windowsimporterade avi-filer

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2009-05-10 18:47

Jag har för x antal år sedan redigerat ihop lite filmer i Windows. Jag använde olika program men alla importerade videon från kameran till AVI filer. Nu har jag tänkt mig använda dessa filer igen men får inte dessa importfiler att spela upp ordentligt i min mac.

Jag hör ljudet men har ingen bild. Jag kan spela upp filerna med VLC player men ingen annan spelare. Final cut rapporterar inget fel vid import men spelar bara upp ljudet.

Alternativet är väl att använda en pc för att konvertera filerna till något som en mac kan läsa men det vore allra enklast för mig om det fanns ett enkelt sätt med macen att ordna detta.

Är det så enkelt att jag bara behöver ha en särskild codec för att få fram även bilden?

Mvh
Petri

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-10 22:56

Jag hör ljudet men har ingen bild. Jag kan spela upp filerna med VLC player men ingen annan spelare.

Om du kan spela upp filerna med vlc så förstår inte jag vad problemet är?
Är tanken att du skall redigera? Och att du inte kan se filerna i finalcut?

Har du prövat codec-paketet Perian för quick time? Jag vet inte, men om det skulle få dem att funka i quicktime är det möjligt att de även skulle börja fungera i final cut.

Annars har ju VLC en "transcode"-funktion (strax under öppna etc.). Tänk bara på att inte komprimera filerna för mycket om du tänkte redigera vidare. Det blir både segare att hantera i FC och kvaliten försämmras.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2009-05-19 20:32

Jag har kört Perian men det blir ingen skillnad. Videorutan i Finder är svart men spelar upp ljudet vid klick på play. I quicktime blir det samma resultat. Det går fortfarande att spela upp videon med VLC och jag har testat export wizard för att konvertera videon till andra format utan lyckat resultat.

Det jag kan tänka mig som strular till det är att den importerade filmen är ursprungligen från en analog videokamera imorterad med ett pinnacle videokort.

Vilket sätt är annars bäst att importera färdigproducerad DVD-film tillbaka till videoredigering, om man inte kan använda sig av raw-filer?

Vad var problemet i VLC? Det kan vara lite jobbigt att få till rätt inställningar, se till att du aktiverat både video och ljud... det är ett fel som jag har lyckats göra.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-05-20 12:32

Apple säljer en "QuickTime MPEG-2 Playback Component", den vet jag har hjälpt en kompis som hade en mystisk AVI som skapats på en Windowsdator.

http://store.apple.com/se/product/D2187S/A?mco=NDgzOTY1MQ

  • Oregistrerad
  • 2009-05-20 18:22

Finns program för windows som visar vilken codec som används. Det är en rätt stor chans att det är någon propitär codec som bara finns i windows. Du måste i så fall konvertera filmerna till något bättre format, exempelvis H.264 eller QT.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2009-05-21 20:49

Jag kopierade över en av filerna tillbaka till pc:n och körde g-spot som scannar av vilken codec som behövs. Ljudet är pcm, vilket förklarar varför den går att spela upp. Videon är Motion JPEG (MJPG). Codecsen finns på pc:n men det är något knas med filerna eftersom moviemaker inte vill ta in filerna ordentligt... Det här börjar bli smått enerverande... men jag har inte gett upp riktigt än! Jag har några fler program på pc:n som jag ska testa.

Tack för alla tips! Tveka inte att meddela mig om ni har fler tips att komma med!

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2009-05-21 21:01

Det var då f#n... Media player i windows spelar filen... hittar dock inte någon konverterare där. Med VLC har jag testat att mata ut den till mpeg2, mp3. Med macen kan den inte öppna encodern, i pc:n krashar vlc.
AVS video editor vill inte ta emot filen.

Jakten fortsätter...

  • Oregistrerad
  • 2009-05-21 22:49

Testat http://homepage.mac.com/major4/ ?

Tror att MJPG finns till mac, men bara på PPC (har för mig, inte säker)

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2009-05-22 10:25

jahopp, då har jag hittat en väg, om en välidgt seg och tidskrävande väg...

Jag importerade filmerna från den analoga kameran med Ulead media studio pro. Det var bara att damma av dom gamla skivorna och installera programmet på pc:an. Det var inga problem att få media studio att känna igen filerna.

Jag exporterade filerna som vanliga AVI-filer. Det som tar tid är transporten tillbaka till macen. Sitter med ett 2gb usb minne och pc:n saknar USB 2.0... Filerna blir ca 1,2gb stora när filmen är runt 3 min. Det blir en hel del filer.

Eftersom kvaliteten är rätt grynig komprimerar jag dom till h.264 med compressor vilket halverar storleken och gör filerna mer lättarbetade i final cut.

Jag har min helg utstakad ser det ut som...

1
Bevaka tråden