Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sättet att kalibrera en Cinema HD 23"

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-13 13:09

Bara för att man äger och jobbar med mac så får man ju massor av knepiga frågor från vänner och kolegor.

Den senaste är en grafiker som undrar om det finns några proffsverktyg för att kalibrera en Cinema HD 23" bildskärm?
Jag har noll koll på Cinema HD och behöver lite info vilka kalibreringsalternativ det finns till dem. Han säger att han kört med X-rite Eye one men behöver något ännu värre eller fler inställningsmöjligheter på skärmen. Finns det några specialmenyer i skärmen man kan komma åt för mer avancerad kalibrering?

Tack på förhand

Kalibrering utan densitometer är som att utföra hjärnkirurgi med slö sax i mörker.

Du kan ha aldrig så avancerade program, men det mänskliga ögat är inte trovärdigt när man ska ställa färgerna på skärmen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-13 14:28

Kan du förklara vad kalibrering med densitometer innebär? Går det utföra på en Cinema HD 23"? Vad behövs?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-05-13 15:00

X-Rite Eye säger inte exakt vad det är för pryl som använts. X-Rite DensiEye är t ex en densiometer t ex. Dock är det väl en spektrometer som behövs för att kalibrera färger, en densiometer mäter väl enbart ljusintensiteten snarare än färgintensitet och nyans?

Den jag antar åsyftas är X-Rite Eye-One Display LT, eller X-Rite Eye-One Display 2 (heter även X-Rite i1Display tror jag) Båda har samma hårdvara men olika mjukvara. X-Rite Eye-One Display 2 har en mer avancerad programvara, kanske kan vara något om din kompis kör LT-versionen?
Tror det finns en i1Pro också som är ännu mer avancerad. Kolla på deras hemsida http://www.xrite.com/

Det som möjligen är lurigt med att kalibrera en Cinema Display är att den inte går att hårdvarukalibrera - det går alltså inte att få skärmen själv att förstärka eller försvaga olika färger, du måste dämpa dem med mjukvara. En hårdvarukalibrerad skärm skulle kunna vara ett bättre alternativ om din kompis verkligen är seriös med att kalibrera perfekt...

1
Bevaka tråden