Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator - kan man göra detta?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OK nästa problem (har inte löst typsnittsproblemet ännu) är att konvertera en massa logotyper som är gjorda på Mac (Illustrator) till PC-läsbara dokument.

Det mest praktiska vore om man kunde med ett script eller liknande konvertera alla logotyper, vinjetter, illustrationer, osv... dels så att de får filändelsen .eps och dels att de får förhandsvisning TIFF.

Just nu saknar alla filer filändelse (något som jag vet borde gå att lösa lätt med ett AppleScript) men problemet med konverteringen från Mac till PC (jävla idioter!) så behöver de också konvertera förhandsvisningen på eps-filerna till TIFF så att de ser korrekt ut i PC:n, vilket det inte gör om man bara ändrar till eps-filändelse.

Jag kan inget om Illustrator (använder FreeHand själv) så jag vet inte om Illustrator stödjer AppleScript, för isåfall borde det väl kunna gå att även göra så att scriptet inte bara lägger till filändelsen utan även sparar om filen med förhandsvisning. Någon som vet om Illustrator har stöd för AppleScript?

Vad säger den samlade kunskapen om detta problem, går det att lösa? Någon som vet om det finns färdiga script man kan använda eller någon som är duktig med script som kan hjälpa till (mot betalning) att tillverka ett sånt script?

All hjälp mottages tacksamt.

PS: Kan ju tillägga att jag mest blivit tillfrågad om saker och ting går att lösa, bara för att jag använder Mac. Får inte en spänn för att hitta dessa lösningar *suckar* men om någon kan hjälpa till, som på ett billigt sätt kan lösa en konvertering från Mac till PC, kan det bli tal om ersättning för erlagt jobb/script (måste dock kolla med företaget ifråga vad de är villiga att betala).

  • Medlem
  • 2003-04-24 18:52

Illustrator, liksom Photoshop, har inbyggd funktionsmacrofunktion. Öppna dialogrutan, spela in ditt macro för en fil och sedan kan du utföra macrot i en batch. Läs mer i manualen.

poc. (piece of cake)

I spara-dialogen kan du ju kryssa i att den ska lägga till filändelse.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-24 19:17

Försök övertala de att byta till Mac istället.:)

Funktionsmakron fixar det, och/eller script. Vad gäller filändelse så läggs den ALLTID till i PC när man väljer att "spara som". Märkligt dock att du ska behöva göra denna sak, de allra flesta program jag känner till stödjer förhandsvisning av PICT likaväl som TIFF (förutom Quark då)

Aaah, funktionsmacro, va finurligt!!!

Har ju lekt lite med funktionsmacron i Photoshop så det kanske till och med jag klarar av (om de ber mig - annars får de göra själv).

Man tackar och niger. Jättegulligt av er att hjälpa mig. *puss-smiley*.

Jag önskar VERKLIGEN att de kunde behålla Macarna, men de ska alla ut nu. Frågade om de skulle sälja dem och frågade om man fick tjinga nån dator, jodå det skulle jag få göra. Alltid nåt!

Oj, ser att du bor i Luleå, själv är jag i Boden... vilket företag slänger sina Macar, och går dom att få billigt?

Jag törs inte tala om det, men maila mig så kanske kan jag ta reda på om det blir några över som jag kan förmedla.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-25 09:43

Trist att de ska slänga ut macarna. Kortsiktiga ekonomiska vinster... Tråkigt. :/

Nåja, här är ett program som jag hört ska fixa batch-konverteringar av alla filer från mac till pc. Det ska tydligen använda resursdelen i macfilen för att göra en riktigt korrekt konvertering. Plus att den stödjer mac-skivor (cd, extern hd osv).

Tack!

Alltså ni fattar inte med vilken sorg det är jag måste ställa alla dessa frågor. Jag VILL ju inte att de ska byta plattform och personalen som jobbar med datorerna och nu måste byta till PC är inte heller glada.

Som bevis för deras okunnighet så frågade jag om jag inte kunde koppla in mig på deras nätverk för att "tanka filer"som skulle konverteras med min PowerBook, då svarade vd:n "det tror jag inte går, för det skulle riskera säkerheten". Jag la upp ett asgarv och sa att jag satt nog på den säkaraste datorn i hela huset eftersom jag körde på Unix-kärna och inte en läckande PC.

Nåja, dataansvarig gillar mig och min Mac... även fast han gillar PC bättre rent tekniskt då han kan skruva i dem lättare.

Personligen tror jag de kommer att vakna upp så småningom och inse sitt misstag, att de försatt sig i ett hörn och snart ringer de väl och ber om hjälp för att konvertera allt från PC till Mac. Dataansvarig hade faktiskt fått prova en XServe en vecka och var väldigt imponerad, han är Unixkille från början så för honom var lådan underbar. Men som sagt, det var inte han som fick bestämma (!!!).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-25 16:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Dataansvarig hade faktiskt fått prova en XServe en vecka och var väldigt imponerad, han är Unixkille från början så för honom var lådan underbar. Men som sagt, det var inte han som fick bestämma (!!!).

Om inte en dataansvarig kan överyga de om hur investerar man rätt, vem är det som styr och vad är det för företag?
edit: stavning

1
Bevaka tråden