Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Myst ute nu

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Myst släpptes någon gång inatt. Cyan har gjort ett riktigt bra jobb med att porta över den, och vi som älskade Myst på den gamla goda tiden kommer att älska även denna port. Liknar alltså inte DS-versionen ett dugg.

Finns att köpa till rimligt pris här.

Officiell site med screenshots här.

Sweet.

Touch Arcade har en video av spelet (och text förstås): Cyan's 'Myst' for iPhone Brings Back Memories

Det är på hela 700 MB och kräver 1,5 GB ledigt för installationen. Som jag förstår det fungerar pekgränssnittet utmärkt. För den som spelade Myst när det begav sig ska man dock veta att man inte kan få tips om klickbara ytor på samma sätt som i originalet (ett klassiskt sätt att hitta ledtrådar i Myst var att föra muspekaren fram och tillbaka för att se när den ändrade utseende vid klickbara ytor).

Jag är verkligen ingen gamer, men Myst har en speciellt plats i mitt hjärta. Jag minns hur totalt uppslukad jag var av den spännande (och ibland nästan skrämmande) öde världen som man befann sig i (och frustrationen när man inte förstod hur man skulle lösa vissa pussel). Och ljudet. Halva grejen med Myst är ljudet tror jag.

Undrar hur de som aldrig spelat Myst uppfattar spelet idag? Det är ju bara stillbilder till allra största delen, så det känns nog lite förlegat tekniskt sett. Men spelglädjen borde ju finnas där ändå tänker jag mig...

För den som inte känner till historien så var Myst ett revolutionerande spel på sin tid och otroligt populärt, faktiskt historiens mest sålda spel på sin tid.

Ursprungligen av Adrian B:

Undrar hur de som aldrig spelat Myst uppfattar spelet idag? Det är ju bara stillbilder till allra största delen, så det känns nog lite förlegat tekniskt sett. Men spelglädjen borde ju finnas där ändå tänker jag mig...

Jag är så pass ung att jag inte spelat det innan. Grafiken känns ju nittiotal, men det vänjer man sig vid ganska snart. (Det är lustigt hur lite grafiken spelar roll egentligen. Det är mest första intrycket, ett WHO-HO!, och sedan spelar det nästan ingen roll...)

Det är verkligen ett bra spel. Lite snålt med instruktioner hur man spelar dock, men efter någon timme var jag inne i det. Lite frustrerande när det är spelkontrollen som får en att fastna, jag trodde först att man bara kunde 'peka/klicka', och inte 'dra'.

Kul det här. Men nu har jag kört fast igen.

Det var det bästsäljande spelet till The Sims kom. Jag spelade ut det igår och det var i princip lika bra som på datorn, fast det är klart att det blir lite klurigare med en mindre skärm. Dock fungerade det helt klockrent. Inga problem alls. Känslan var likadan som när man spelade Myst första gången. Nu kan man bara hoppas att de lyckas hitta något smart sätt att få över Riven till iPhone också.

Jaha, då kan jag ju passa på att ställa en fråga till de som klarade det redan då det begav sig....

Jag tror jag har gått igenom spelet nu, det verkar finnas tre slut. Hamna hos någon av bruschorna eller fastna hos pappan. Den sistnämnda nämner att han vill ha ytterligare en boksida, men finns det någon sådan? Jag vill inte veta VAR, bara OM, då klickar jag gärna runt några timmar till...

Tackar på förhand.

Japp, det gör det!

Ursprungligen av Capeman:

Japp, det gör det!

Det gjorde det. Hittade den för några timmar sen.

1
Bevaka tråden