Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac med bildskärmsfladder!?!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Upptäckte precis i denna stund att nedre högra hörn fladdrar/skakar, i övrigt är skärmen stabil. Vet inte om detta varat länge eller uppstått nyligen. Trodde först att det vara mina ögon som spelade mig ett spratt.

Min undran är ju nu givetvis om detta är ett tecken på något som kan bli värre alt sluta med en svart skärm? Om någon av er därute har eller har haft liknande upplevelse med en eMac och funnit svaret på varför, så skriv en rad.

Har ryktesvägen hört att just eMacen varit/är behäftad med bildskärmsproblem. En utb.anordnare som köpte in ca 80 stycken har reklamerat nära hälften av maskinerna! har tyvärr inte fått några detaljer annat än att de slocknade.

Vet du nåt? skriv en rad. Tackar på förhand för alla idéer om vad detta fladdrande hörn kan vara/innebära.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-21 14:35

Har du någon högtalare eller en lysrörslampa i närheten? Finns det någon annan elektrisk apparatur nära skärmen?

Bor du nära en kraftledning eller en järnväg? Där jag jobbade förut hoppade bilden på alla bildskärmen något alldeles vansinnigt varje gång det gick förbi ett tåg...

Jo, det är nog tyvärr så att många eMacar har knackigt bildrör. Vi handlade 16 st till jobbet, och av dem har vi varit tvungna att skicka tillbaka två stycken, just p g a skärmfladder.
Jag har för mig att det har nåt att göra med påverkan från nätströmsaggregatet, som sitter nere i högra hörnet, men exakt vad, minns jag inte, eftersom det är nåt halvår sedan.
Du bör nog skicka tillbaka den för att få det åtgärdat, det går på garantin.

Tack Jan-Åke, känns bara så tråkigt att bli av med maskinen då jag är väldigt beroende av den och fladdret stör mig inte nämnvärt. Men blev det värre med tiden? Men helt klart, maskinen ska iväg innan garantin går ut. Fick ni era maskiner snabbt åtgärdade eller...

När man lämnar ifrån sig maskinen bör man då ha skapat ett gästkonto? eller måste de ha administrativa möjligheter. Om du vet så vore jag tacksam. Jag vill ju inte att "vem" som helst skall rota bland mina filer. Och att blåsa hela maskinen för detta verkar omständigt.

Mondo, det enda som stämmer in på dina ev felkällor är väl att eMacens ena högtalare sitter rakt under högre hörn. Och då det fladdrar utan högtalarbelastning så är nog inte den problemet. Och några tåg har jag som tur är inte i närheten. Men tack för inlägget ändå.

Jo, det blev helt klart värre med tiden. Först bara ett nästan omärkligt fladder, men på sluttampen, efer en månad cirka vad jag minns, så var det färgförskjutningar och dubbla konturer, och vid en del tillfällen var skärmen helt svart efter uppstart.
Jag tycker inte du ska nöja dig med ett Gästkonto... För säkerhets skull bör du ju backa upp alla dokument så fort du lämnar ifrån dig apparaten.
Jag vill minnas att det tog cirka en vecka att få tillbaka dem, det var ingen längre tid i alla fall, återförsäljaren fixade det utan nån frakt till Holland:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-21 16:09

Det är inte första gången Apples skärmar krånglar. iMac G3 och de gamla blåvita 17-tumsskärmarna pajade också. Antagligen sitter det billigt sk-t från Taiwan eller Kina i datorerna. Varför måste Apple och alla andra tillverkare snika på en så vital del som skärmen? Det är som om de konstruerat grejorna så att de ska gå sönder efter tre år eller så.

givetvis kommer jag att backa alla viktiga dokument och troligen ta bort dem under tiden burken är iväg. Finns bl a en del offerter och anbud som ingen annan än jag skall se. Jag tänkte bara försöka hålla programsnokar och andra utanför. Vill inte att mina serie/licensnummer o dyl ska komma på drift.

Har nu skapat ett gästkonto där jag i princip stängt ner allt, och som jag ändå hoppas räcker för att de som skall fixa ev nätaggregat kan göra sitt jobb. Har du nån aning om hur pass hackningssäkra dessa konton är? jag menar då mitt adminkonto i första hand.

Ha en skön dag o tack för hjälpen:)

  • Medlem
  • 2003-04-21 16:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av charger68
Har du nån aning om hur pass hackningssäkra dessa konton är? jag menar då mitt adminkonto i första hand.

Inte alls över huvud taget, är jag rädd. Det enklaste sättet att komma åt informationen är att koppla in en annan dator via FireWire och starta din med "T", så dyker den upp som en hårddisk.

Ta bort dina hemliga dokument, och bilder på fick- eller pojkvännen innan du lämnar in den. Man vet aldrig vem som kommer i kontakt med datorn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-04-24 09:13

Du ska definitivt ta bort alla dokument av värde.Jag lämnade in min eMac,också den med pajad bildskärm för reparation och trodde att ett gästkonto skulle räcka.Men inte då.Jag blev tvungen att lämna ut lösenord på telefon.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 09:34

Min eMac började nästan direkt efter att jag fått den att rycka lite i nedre höra hörnet. Detta höll på i ca 30 sek. sedan var det lugnt i flera dagar innan det hände igen. Men när datorn var lite drygt ett halvår så började bilden plötsligt att krympa i nederkant samt att den började vandra uppåt. Så då var det bara att lämna in den för reparation. Jag fick lämna lösen till adminkontot direkt i butiken! Hoppas att problemet löser sig snabbt för dig!

1
Bevaka tråden