Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine hittar inte back up filen på Nätverksdisk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bytt ut min hårddisk i min macbook och ska nu återskapa allt från min Time Machine back up fil som ligger på en nätverksdisk.
Dock så hittar inte Time Machine denna fil eller disk....

Jag har kört det terminal kommando som krävs för att TM ska hitta igen nätverksdisken vid inställning av en ny TM konfiguration.
Väljer jag att sätta upp en helt ny back up genom systeminställningar så hittar TM min nätverksdisk, men alltså inte då jag vill återställa utifrån den back up som ligger på denna.

Någon som har tips gällande hur jag kan lösa detta???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 09:24

Om jag förstår det rätt så har du skapat en sparsbundle på en nätverksdisk som inte stödjer time machine?

Nu är jag inte helt säker, men du borde kunna ansluta till din sparsbundle när du väl installerat OS X igen. Se bara till att döpa datorn till samma namn som du hade innan. Sparsbundle'n är väl döpt efter datorn och dess mac-adress till ethernetporten?

Sedan blir det nog till att återställa filer/program manuellt, men det borde väl gå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 18:18

Hej!

Det finns liknande fall på Apples support sida. Knepet är att skapa ett temporär konto vid installationen, alltså inte använda samma användarnamn du hade från början, mounta manuellt din backup fil (sparsebundle) och sedan starta Time Machine klienten. Om inte klienten hittar backuperna, även efter att du mountat manuellt får du peka ut den. Om du har klienten i dockan, kan du control-klicka på den för att få upp alternativet "välj backup fil" eller motsvarande.

Jag har kört mina backuper mot en Nätverksdisk via TM utan problem, detta borde väl innebära att denna stödjer TM?
Jag ska dubbelkolla så att det är samma namn, men det är jag nästan säker på, ska testa och återkommer.

Tack för snabba svar!!

Senast redigerat 2009-05-06 21:34

Har nu lagt över min sparsebundle fil på en usb disk. När jag bootar från installations DVDn så hittar denna min TM fil. Dock så dyker det upp ett felmeddelande som indikerar att min backup fil skulle vara lösenordsskyddad eller skadad.
Två frågor:
1. Hur vet man om den är lösenordsskyddad? Vad jag kan minnas har jag inte lagt in lösen på denna. Hur ändrar man detta isåfall?
2. Om filen är skadad, finns det något sätt att reparera denna?

1
Bevaka tråden