Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Papperskorgen visar full fastän den är tom

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, mitt "problem" är precis vad rubriken antyder. Min papperskorgsikon ser ut så här:

...fastän den är tömd och borde se ut så här:

Provade att starta om den nån gång och då funkade det - temporärt. Sen kom denna udda lilla bugg tillbaka.

Vad kan detta bero på? Det är alltså helt tom i korgen, inga filer som inte kunde tas bort eller liknande. Det är ingen big deal men ändå lite störande.

Kör lagligt Leopard med senaste uppdateringarna, på en MBA... Detta började för någon månad sedan och jag har inte, vad jag minns, installerat något konstigt eller gjort något mjukvarumässigt vid den tiden.

Sök på forumet då efter papperskorgstömnning.

Du kan ju börja med att prova att markera korgen och välja "Säker Papperskorgstömning"

(Kan ta tid eftersom innehållet skrivs över)

Jag testade söka på lite olika varianter men hittade inget. Ska testa säker tömning men det verkar ju weird om det ska krävas bara för att få ikonen att visa rätt.

EDIT: Säker tömning funkade inte heller.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Jag testade söka på lite olika varianter men hittade inget. Ska testa säker tömning men det verkar ju weird om det ska krävas bara för att få ikonen att visa rätt.

EDIT: Säker tömning funkade inte heller.

Bah!

http://www.99.se/mac-os-x/257814-toemma-papperskorgen-pga-__macosx.html

http://www.99.se/mac-os-x/256982-fil-i-papperskorgen-aterkommer-hela-tiden.html

http://www.99.se/mac-os-x/250890-toemma-papperskorg.html

http://www.99.se/emac-imac/249778-shlb-filer-gar-att-radera-fran-papperskorgen.html

Tackar. Men ingen av de trådarna tar upp mitt specifika problem. Inga filer syns och jag får inget meddelande att något gått fel eller ej kunde tas bort. Däremot, när jag väljer säker tömning, ser jag en statusmätare som säger "19 objekt kvar att ta bort" och sen försvinner. Men sen är allt som "vanligt" igen och jag ser inga 19 objekt. Detta känns som nåt slags bugg och det känns helt knäppt om man ska måsta in i terminaler och grejer för att få ikonen att lira...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 18:24

Har du sökt efter papperskorg? Det finns flera trådar som tar upp liknande problem.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 19:32

iställetför att fibbla med terminalen .. Kan man inte som SuperUser öppna finder eller annan file browser och sen grafisk visa ev gömda filer & ta bort filer mappar .. etc ? Jag orkar inte fibbla med terminalKommandon .. utan väljer hellre att gå den grafisk vägen på linuxDesktop ..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 20:38

kan du inte visa "gömda filer" i findern\papperkorgen markera och tabort!

Kan ju vara dubbelskit; filer som inleds med punkt (= hidden) OCH låsta....

En sväng in i terminalen borde ju fixa det.

Cd papperskorg
rm *

ungefär så.

Du kan ju prova de inte så specifika lösningarna då, de kanske fungerar även om det inte är exakt ditt case som det gäller.

En tråd handlar om att Win via Bootcamp ligger och stör. Kollat det?

Sedan funderar jag över Tre Ålars idé att visa gömda filer i Finder; var slår man på den funktionen?
Termianlhack eller?

  • Medlem
  • 2009-05-06 22:56

Onyx.

  • Medlem
  • 2009-05-06 23:18

Applescriptkoden är Richard Rönnbäcks med mitt tillägg som låser upp filen. Peka ut den i ~/.Trash och byt namn till ett utan punkt först i namnet. Testa!
http://www.99.se/449411-post8.html

Gå in i terminalen, skriv "cd .Trash" (utan citationstecken), return, skriv "ls -a", return så ser du vilka filer som finns där. Vill du ta bort dem skriver du "rm *". Sedan kan du stänga terminalen.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Gå in i terminalen, skriv "cd .Trash" (utan citationstecken), return, skriv "ls -a", return så ser du vilka filer som finns där. Vill du ta bort dem skriver du "rm *". Sedan kan du stänga terminalen.

Tjena,
Testade det, men fick "command not found" på is-a-kommandot.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Tjena,
Testade det, men fick "command not found" på is-a-kommandot.

Det är ett litet L, inget i. Och mellanslag mellan s och -a. "ls -a"

Tja! Tackar. Testade och det funkade - såtillvida att jag såg filerna. Det var en ds-store och en pdf som låg där nu. Tog bort dem med ditt kommando men papperskorgen visar fortfarande full. Den ÄR tom, men den VISAR full. Fortfarande.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-05-07 08:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-08 22:12

prova äpple+alt+esc starta om finder?

Är inte det samma som att starta om datorn bara?

Ursprungligen av n00bkillaz:

Är inte det samma som att starta om datorn bara?

Nej. Starta om Finder är 1000ggr mildare än en rren omstart av hela datorn.
Se Findern som ett av de sista programmen som datorn startar under uppstart.

Se det som en bok.

Omstart. Slå igen boken, börja läsa igen på sid 1
Starta om Findern. Backa 12 sidor och läs om dem.

1
Bevaka tråden