Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korrupta filer vid kopiering till FAT32?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här är scenariot:

Jag kopierar några filmerfiler med h.264 med ett .mp4 format till ett usb-minne på 16gb som har filformatet FAT32.

Problemet:

Problemet är att filerna blir kopierade över till usb-minnet, men de är korrupta på något vis. När man försöker spela upp dom från usb-minnet så spelas filen upp i 2-3 minuter och sedan blir videon helt fuckad och börjar hacka (både ljud och video). Jag har försökt spela upp de korrupta filmerna på en windows maskin också, då får jag upp ett -fel 2048 i quicktime. Har även testat spela upp på en XBOX360, då går de inte spela upp alls (de som inte är korrupta går bra).
Notis:

usb-minnet är direket kopplad till min iMac (inköpt ny oktober -08), jag har försökt kopiera med terminalen också, samma resultat.

Vad är problemet?
Hur kan jag kopiera filer så att de blir "hela"?

Klarar minnet leverera bandbredden som behövs? Över USB?

Gör ett test att formattera det som MacOSX Extended, bara för att koll aså inte det är ngt fel på minnespinnen.

Ett defekt minne är ju inte omöjligt det heller...

Jag misstänker bandbreddsbrist - USB är bajs.

Ursprungligen av Goflorp:

Klarar minnet leverera bandbredden som behövs? Över USB?

Gör ett test att formattera det som MacOSX Extended, bara för att koll aså inte det är ngt fel på minnespinnen.

Ett defekt minne är ju inte omöjligt det heller...

Jag misstänker bandbreddsbrist - USB är bajs.

Grejen är att det fungerar ibland och ibland inte att spela upp dom. Jag skulle kunna testa formatera, men jag tvivlar på att det hjälper. Jag har testat att reparera med skivverktyget men det hjälpte inte.

Ursprungligen av Kajan:

Vet inte om det har med det att göra men du kan ha filer på max 4GB på FAT32 och filmer med de filändelserna brukar väll vara större?

Nej, filerna är under 1gb, om de var över FAT32 limit så skulle jag få ett error direkt när jag kopierade.

Ursprungligen av pepparkaka:

Tror inte det är smal pipa då det låter som usb2. Tror mer på att usbstickan ej stoppats innan den ryckts ut. Då kan filer bli knas.

Jag ser till att alltid mata ut usb-minnet. Så jag tror inte det är problemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-05 19:12

Har du provat att kopiera filerna från USB-stickan till hårddisken?
För att spela upp dem från hårddisken istället..

Ursprungligen av Morphen:

Har du provat att kopiera filerna från USB-stickan till hårddisken?
För att spela upp dem från hårddisken istället..

De ligger på hårddisken från början så det ger inget att jag kopierar tillbaka dem.

Målet i slutändan är att spela upp filerna hos en kompis på hans dator eller hans xbox360.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 12:23
Ursprungligen av Infinite:

De ligger på hårddisken från början så det ger inget att jag kopierar tillbaka dem.

Jo - det är en del i felsökningen vi försöker hjälpa dig med, och då får man ta det steg för steg. Du antar att filerna som kopieras till usb-stickan blir "korrupta". Om du då kopierar tillbaka dom till macen (eller till din kompis windows-hårddisk) så borde de fortfarande vara lika korrupta. Men om de efter fram och tillbaka kopiering fungerar, då beror det på något annat, troligen att usb-minnet av någon anledning har för låg läs-hastighet.

Ursprungligen av IngoX:

Jo - det är en del i felsökningen vi försöker hjälpa dig med, och då får man ta det steg för steg. Du antar att filerna som kopieras till usb-stickan blir "korrupta". Om du då kopierar tillbaka dom till macen (eller till din kompis windows-hårddisk) så borde de fortfarande vara lika korrupta. Men om de efter fram och tillbaka kopiering fungerar, då beror det på något annat, troligen att usb-minnet av någon anledning har för låg läs-hastighet.

Det är "lika korrupta" om man kopierar tillbaka dom från usb-minnet. Jag börjar också tro att det är USB-minnet.

Jag glömde nämna en sak. Vanligtvis kopierar den över rätt sakta, filerna som blir korrupta kopieras över 10x snabbare än andra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 17:03

Vet inte om det har med det att göra men du kan ha filer på max 4GB på FAT32 och filmer med de filändelserna brukar väll vara större?

Tror inte det är smal pipa då det låter som usb2. Tror mer på att usbstickan ej stoppats innan den ryckts ut. Då kan filer bli knas.

1
Bevaka tråden