Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rippa strömmande video

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-04-23 17:28

Finns det något program för Mac som liknar Windows WM Recorder? Dvs som kan rippa såväl flash- som wmv mm från nätet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-23 20:59
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-04-23 21:13

Nej, VLC konverterar filer mellan olika format, men rippar inte strömmar från nätet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-24 08:37

Jag tror att om du har en url som pekar direkt på mediafilen så kan VLC konvertera den i realtid, vilket ju är i princip som att rippa, men till ett annat format.
Om du kör Firefox kan du pröva tilläggsprogrammet FlashGot som rippar inbäddade flash video och audio.

mvh
/genell

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-04-24 08:46

Jag har försökt få VLC att rippa från svtplay men inte lyckats. Om det går så vill jag gärna veta hur.

I Windows räcker det med att ha WMR igång så rippas automatiskt alla sortes videoströmmar av alla format automatiskt. Om det finns något sådant program för Mac vore det alldeles lysande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-24 09:42

Har inte hittat just något sådant program, men som sagt FlashGot tar alla strömmar på en websida; både ljud och video. Har inte testat om den tar wmv...

mvh

/genell

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-04-24 09:59

Flashgot verkar bara klara flashfilmer av vad det står på programmets hemsida. Vad är det enklaste sättet att köra ett Windowsprogram på Mac? Eftersom WMR använder direkt access till nätverkskortet (genom Windows interface för nätverkskort) för att rippa videoströmmar så antar jag att man inte kan köra det som ett emulerat program i MacOS, utan måste installera Windows genom bootcamp för att kunna använda det och rippa videoströmmar?

Kan jag isf använda bootcamp till att installera Windows på ett flashminne på något sätt, eller måste jag installera det på hårddisken med följd att bli av med 5 GB? (minsta bootcamp vill partionera ut).

Ursprungligen av mose:

Flashgot verkar bara klara flashfilmer av vad det står på programmets hemsida. Vad är det enklaste sättet att köra ett Windowsprogram på Mac? Eftersom WMR använder direkt access till nätverkskortet (genom Windows interface för nätverkskort) för att rippa videoströmmar så antar jag att man inte kan köra det som ett emulerat program i MacOS, utan måste installera Windows genom bootcamp för att kunna använda det och rippa videoströmmar?

Kan jag isf använda bootcamp till att installera Windows på ett flashminne på något sätt, eller måste jag installera det på hårddisken med följd att bli av med 5 GB? (minsta bootcamp vill partionera ut).

Du kan alltid installera en .img fil genom t.ex. Vmware Fusion eller Parallells på datorn som du kan flytta runt mellan dina datorer hur du vill...

Du kan ju även testa att installera Windows på ett usb minne eller extern hårddisk, alltid värt ett försök om det är det du vill

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-04-24 11:58
Ursprungligen av wilhelmsson:

Du kan alltid installera en .img fil genom t.ex. Vmware Fusion eller Parallells på datorn som du kan flytta runt mellan dina datorer hur du vill...

Nu hänger jag inte med, på vilket sätt hjälper det mig?

Citat:

Du kan ju även testa att installera Windows på ett usb minne eller extern hårddisk, alltid värt ett försök om det är det du vill

Det jag vill är att rippa videoströmmar i främst .asx-format och eftersom inte MacOS verkar greja det så har jag antagit att jag behöver installera Windows. Och jag skulle gissa att virtualisering inte fungerar (utan att Windows måste bootas från scratch) eftersom programmet för rippning i Windows använder sig av windows nätverksinterface för att plocka råa videoströmmar.

Om en "sratchinstallation" av Windows är enda lösningen för att kunna rippa .asx-strömmar så undrar jag om jag kan installera Windows till USB (så jag slipper ha den på hårddisken upptagandes plats mm) och hur jag gör isf. Såvitt jag kan se stödjer inte Bootcamp detta (annat än genom denna oerhört krångliga metod).

Rippa strömmar i asx-format fixar MacOS. Köp Quicktime Pro, ställ in Flip4Mac att öppna strömmar i Quicktime Player och sedan är det bara att spara filmerna när de har laddat klart.

1
Bevaka tråden