Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IPhone 3G ansluter ej till Tre (3) APN - 2.1 Firmware

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Har nyligen fått hem en fullt fungerande iPhone från USA som jag använder tillsammans med Tre som operatör. Allting fungerade perfekt de två första dagarna, men nu helt plötsligt vägrar telefonen att ansluta till Tre's APN, utan att jag har gjort några ändringar. Får alltså inte ens en 3G/GPRS ikon när jag stänger av Wifi.

Använder "data.tre.se" som APN och har testat att återställa inställningarna ett flertal gånger, samt slå av och på EDGE/3G i BossPrefs.

Någon som har erfarenhet om det här problemet?

Tack på förhand.

"Återställ nätverksinställningar" under inställningar - har du testat? Då får du fylla i APN igen så klart.

Ursprungligen av theplague:

"Återställ nätverksinställningar" under inställningar - har du testat? Då får du fylla i APN igen så klart.

Har testat det, fungerar inte alls. Känns som att den inte försöker ansluta till APN alls.. fungerade som sagt klockrent senast igår..

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-10-04 02:00

Kan inte hjälpa direkt.
Du kanske måste rätta till chippet på sim-kortet?

Pratat/läst flera som kör iPhone 3G med unlock-chip som det fungerar till/från med....

  • Medlem
  • 2008-10-04 10:24

Aktiverat data-roaming? För mig som använder en svensk iPhone med tre fungerar dataanslutningen enbart om jag aktiverar denna funktion.

Ursprungligen av buppi:

Aktiverat data-roaming? För mig som använder en svensk iPhone med tre fungerar dataanslutningen enbart om jag aktiverar denna funktion.

Har nu testat lite olika kombinationer av inställningar och precis som du trodde så var det Data-roaming som spökade.

Löste problemet genom att återställa nätverksinställningar, sätta på data-roaming och sedan starta om telefonen.

Tack för tipset

  • Medlem
  • 2008-10-05 13:45

Bra att det löste sig!

Tack för tipset jag har haft ett Telia kort i idag och när jag sen satte i 3 så kunde jag inte kolla mail surfa och testat att återställa jailbraika på nytt och samma visa och så fann jag detta och poff så funkade det igen...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2009-04-01 23:27

Fungerar en operatörsobunden iPhone med Tre som operatör? Jag har läst att SIM-kortet som Tre använder inte funderar i en iPhone alls.

Jag vill köpa en iPhone - icke bunden till någon operatör. Dessutom ska den fungera med mitt nuvaraned abonnemang hos Tre där jag har fri surf redan.
Hur går jag till väga - utan att jailbreaka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-02 00:41

fungerar kanon med tre.. kör det själv på en italiensk iphone

Det är den gamla iPhonemodellen som inte funkar med 3, då den inte har 3G som de nya.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-02 09:38
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Det är den gamla iPhonemodellen som inte funkar med 3, då den inte har 3G som de nya.

Nej, självklart klarar inte 2G luren 3. Anledningen är därför 3 simkorten och framför allt nätet endast kör 3G så fungerar det inte på första gen iPhones. Det finns dock en hel del trådar om detta redan

Ove123 hade ju hört att 3´s kort inte funkade, och det ville jag klargöra att det bara gällde 2G. Det funkar med iPhone 3G, förutsatt att den inte är operatörsbunden och då har Baseband 02.30.03.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2009-04-12 13:51

Jaså, så det går att ha iPhone 3G med Tre som operatör..
Vad menas med "baseband 02.30.03".. för mig låter det precis som jailbreak osv. Jag vill bara ha en iphone med tre, utan att behöva tänka på att hacka den, uppdatera den och meka med en massa småprogram för att få den att fungera.
Vart får man förresten tag på en iphone som är olåst och obunden? Jag kan ju inte knata in på telia och köpa den kontant och sedan använda den med Tre väl?

Nej, det kan du inte. Olåsta telefoner säljs bl a i Italien. Enbart en sådan kan du använda med Tre utan att jailbreaka.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2009-04-12 15:55

Okej, tack för hjälpen Capeman. Den stora frågan är ju nu varför Tre inte säljer iPhone i sina butiker.

Ursprungligen av Ove123:

Okej, tack för hjälpen Capeman. Den stora frågan är ju nu varför Tre inte säljer iPhone i sina butiker.

För att de inte har avtal.
Eller vad menar du?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2009-04-12 16:36

Okej, trodde att telias monopol var släppt och att det i sin tur innebar att alla operatörer var fria att börja sälja iphone om de så ville. Och jag har läst att Tre vill säjla iphone.. nåja.
Jag försöker intala mig att den är för stor ändå

Nej, det innebär bara att andra KAN skaffa avtal med Apple. Inte sagt att de gör det...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2009-04-13 00:07

Sanning. Hur som haver.. det verkar lite si och så med att beställa hem en från Italien via nätet. Inte världens lättaste.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-04-13 22:59

Det har blivit lite OT i denna tråd nu, fortsätt gärna diskutera köp av iPhone från Italien i denna tråd: http://www.99.se/koepa-iphone/245851-koepa-iphone-3g-olast-utomlands.html

/mod

1
Bevaka tråden