Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värden i Numbers...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Undrar ifall någon är bra på funktioner i Numbers?... I så fall är jag oerhört tacksam för alla tips kring mitt lilla frustrerande problem...

Jag har tre rader i en tabell inne i Numbers. Den ena raden anger jag "utgifter i kr", den andra "inkomster i kr" och i den tredje vill jag ha som "resultat". Exempelvis:

Utgifter i kr: Inkomster i kr: Resultat:
198244, 8698625, Över
8687, 234, Kritiskt
23423, 191919191, Över
234, 2342, Godkänt
4352, 23523, Godkänt

Jag vill alltså i "Resultat" att Numbers automatiskt sätter ett värde som jag kallar för "Kritiskt" om summan av utgifter - inkomster är under ett visst värde. "Godkänt" ifall summan är mellan två olika värden och slutligen "Över" ifall summan är över ett visst värde.

Jag vet att man gör det enkelt med IF-funktionen i Excel, men nu använder jag Numbers och känner mig inte riktigt hemma med syntaxen i det programmet ännu.

Någon som känner sig mer i balans än mig på Numbers?

Hej!
Kan detta hjälpa dig vidare?
=IF(E2<10;"Kritiskt";IF(E2>20;"Över";"Godkänt"))

MVH
Anders

På god väg...

Ursprungligen av Anders Bengtsson:

Hej!
Kan detta hjälpa dig vidare?
=IF(E2<10;"Kritiskt";IF(E2>20;"Över";"Godkänt"))

MVH
Anders

Tack för tipset Anders. Det löste åtminstone delar av problemet. Vad avgör när det blir "Över" respektive "Godkänt"?

Jag testade med följande istället:
=IF(E5<C35;"Kritiskt";IF(E5>C36;"Över";IF(E5>C37;"Godkänt")))

Förtydligande:
C35, C36 och C37 har värdena 10, 20 respektive 139. Jag vill alltså få följande att fungera:
För E5 gäller därför att om värdet i E5 är MINDRE ÄN värdet i C35 -> "Kritiskt" i F5
Om värdet i E35 är MELLAN C35 och C36 - > "Över" i F5
Om värdet i E35 är MELLAN C36 och C37 - > "Godkänt" i F5
Om värdet i E35 är ÖVER C37 - > "Köp" i F5

  • Medlem
  • Arboga
  • 2009-04-13 22:19

Om du inte har krav på att det måste vara en text, kan det kanske gå bra att använda villkorliga formateringsregler istället.

Tack, men det löste sig. Jag fick rätt på det hela efter lite tipsande och trixande mellan Excel och Numbers. Nu har jag ett fullt fungerande dokument som fixar detta.

1
Bevaka tråden