Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörigheter för vanliga användare och program

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-09 09:31

Spotify är en programvara som gör automagiska småuppdateringar nästan varje dag det startas. En vanlig användare (ej admin) som startar Spotify får upp en ruta där admins användarnamn och lösenord ska skrivas in. Hur kan man ändra rättigheterna för ett program för just den användaren så att man slipper vara närvarande och skriva in admin-uppgifter varje dag? Har varit inne i keychain access och kollat men det har inte hjälpt. Tack för alla tips!

  • Medlem
  • 2009-04-09 12:27

Har du testat att visa info på programpaketet och sätta behörigheter för "Övriga" på "Läsa och skriva"?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-11 09:55

Yepp. Jag har satt "läsa och skriva" för alla, ändå ska det skrivas in admin-uppgifter.

Är du säker på att du har satt de rättigheterna rekursivt i hela mappen eller bara på den översta mappen?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-11 16:02

Inser nu att det nog inte är Spotify det egentligen handlar om, utan att det är brandväggen som muckar. Min teori: i och med att Spotify uppdateras ofta (nästan varje gång man startar möget) tilldelas programmet ett nytt versionsnummer eller id eller dylikt och brandväggen frågar om man godkänner att det (nya) programmet ska accepteras släppa in trafik. Som vanlig användare utan adminrättigheter blir det trubbel.

Ny fråga: hur ger man en vanlig användare rättigheter att tillåta brandväggen acceptera ett specifikt programs (Spotify) förehavanden?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-11 16:10

Och kollar jag i loggboken ser jag att det nog inte ens handlar om att programmet uppdaterar sig, utan att det ansluter till olika servrar eller trackers varje gång det startar. Hmm... Blir inte klok på detta...

1
Bevaka tråden