Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om Acrobat 7 och formulär

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-05 13:10

Hej!

Jag har ett InDesigndokument (CS2 mac) sparat som en pdf där jag har frågor som jag gärna vill ska kunna gå att fylla i för slutanvändaren som får detta mailat till sig, alt laddar ned det från webben. Exempel: "Namn........., Ålder........, osv.

Detta skall ju skapas med formulär vad jag förstår. Jag sitter på Acrobat Professional 7 (mac) och undrar om det är möjligt? I min lilla värld vore det ju fint om man kunde dra ut med något verktyg och sätta font, storlek, färg osv och sen spara så skulle det funka. Det är kanske lite väl naivt...?

Någon med bra tips och idéer? Mycket tacksamt i så fall.

mvh

thomas

  • Medlem
  • 2009-04-05 14:32

Om du går till verktyg i menyraden ner till avancerad redigering så hittar du formulärverktygen.

Tänk på att i Acrobat 7 kan du inte låta readeranvändare spara formuläret så när de skall skicka in det måste formulärinformationen mailas tillbaka som .fdf. Det anger du när du skapar en skickaknapp.

  • Medlem
  • 2009-04-06 22:44
Ursprungligen av poul:

Tänk på att i Acrobat 7 kan du inte låta readeranvändare spara formuläret så när de skall skicka in det måste formulärinformationen mailas tillbaka som .fdf. Det anger du när du skapar en skickaknapp.

Hur gör man i Acrobat 8 då?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-05 14:46

Perfekt, jag skall testa. Man borde väl då kunna koppla den knappen till en e-postadress?
Stort tack för din hjälp!

mvh

thomas

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-05 14:51

Då använder man någon av knapparna i bif. skärmdump då va?

Senast redigerat 2009-04-05 15:03
  • Medlem
  • 2009-04-05 17:35

Just det. Dom som ligger i mittgruppen är formulärverktygen.
När du är klar gör du en knapp och väljer skicka ett formulär under funktionen som jag tror heter actions. Sen skriver du mailto:dinepostadress där det står url.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-05 20:58

Jag tackar ödmjukast, alltid roligt att få lära sig något nytt!

mvh

thomas

  • Medlem
  • 2009-04-05 22:02

Glad att kunna vara till hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 22:51

Har för mig att man nu kan låta användaren spara det dom gjort i 8:an, inte bara skicka det vidare som det var innan

  • Medlem
  • 2009-04-06 23:00

Är det en fråga om klientens version eller min? Spelar Readerversionen nån roll om man skapar i 8?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-07 21:42

Det här är intressant. Jag har nu testat detta skarpt (formulär och submit-knapp) och det funkar i vissa apparater och i vissa får man error – "den här handlingen är ej tillåten". Min gissning är att det är någon säkerhetsgrej eller brandväggsfråga. Fruga har två pc:s och det gick i den ena men inte i den andra...men på mina macar gick det

Helt rätt, i åttan går det att spara ned sin fil med formulären ifyllda...

  • Medlem
  • 2009-04-07 22:29

Men vem är det som ska ha 8? Snälla säg...!

  • Medlem
  • 2009-04-08 11:28

När du skapat formuläret i Acrobat 8 eller 9 så går du upp under Avancerat i menyraden och väljer "Aktivera användningsbehörighet i Adobe Reader". Då kan Readeranvändare spara formuläret på sin dator.
Jag vet dock inte vilka versioner av Reader det fungerar med.

Fungerar med Reader 7, 8 och 9 ser jag på Adobe.se

  • Medlem
  • 2009-04-08 12:11

Tack!

1
Bevaka tråden