Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ObjC litteratur tips?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-07 11:00

Hej!
Har länge gått i tankarna om att verkligen ta tag i detta med Objective-C och verkligen komma igång...
Jag har grundkunskap i C++ och VB6 men det var några år sedan jag pillade med det där så det känns som jag behöver något som verkligen tar det hela från grunden (bättre att isf bläddra förbi sådan jag redan känner till).

Jag har tittat på Adlibris och hittat följade titlar som verkar intressanta:
•Programming in Objective-C 2.0 '08 (ISBN 0321566157)
•Learning Cocoa with Objective C '02 (ISBN 0596003013)
•Learn Objective-C on the Mac '08 (ISBN 1430218150)
•Programming Objective-C 2.0: An Introduction to the Language of the Iphone and Mac OS X (ISBN 1934356247) (släpps i juni '09)

Någon som läst eller bläddrat i någon av dessa som kan säga lite om dem? En kanon bok eller vatten värd?
Tips på andra böcker skulle också vara jättebra och välkommet!
Djupgående filmer etc. online? Har tittat lite på Apples SDK 'iPhone Tech Talk World Tour' och 'iPhone Getting Started Videos' men detta visar med hur man lägger upp koden, inte vad allt betyder och hur de anser man ska göra programmen lättnavigerade.

Tack på förhand!
/Jonatan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-07 11:35

ser schysst ut! kan börja med att kika på dina 2 länkar. Tack!
Vad tyckte du om innehållet? Hade du någon kunskap om C innan?

Tack! /Jonatan

Jag läste C-kurser och programmerade C när jag pluggade på högskolan. Därefter har jag mest programmerat Java och Visual Basic/C# (Microsoft .NET). Jag får nog rekommendera Become An XCoder först av böckerna ovan. Den hade ett bättre upplägg om man läser den som första bok om Objective-C. Det jag tycker är krångligt med Objective-C är alla idéer från Smalltalk (objektorienterat språk), som inte påminner om något jag sett i det större objektorienterade språken. Java och C# ligger ju betydligt närmre varandra än Java och Objective-C.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-07 13:23

Ah, jag förstår! tack för tipsen, jag ska ta och börja med Become An XCoder!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 19:17

Fick två mycket bra tips i följande tråd:
http://www.99.se/utveckling-foer-mac-iphone/262324-att-boerja-utveckla-foer-osx-iphone.html

Det kanske kan hjälpa. Har precis börjat bläddra men båda böckerna verkar riktigt bra.

Själv har jag läst drygt halva Cocoa programming for Mac OS X av Aaron Hillegass.
Det är tredje utgåvan, som är skriven för Objective-C 2.0 och XCode 3.0.
Den kan jag verkligen rekommendera.

Samtidigt så har jag läst Apples dokumentation och även hoppat till Learning Cocoa with Objective-C skriven av James Duncan. Den är inte lika aktuell (utgiven 2002) men är definitivt läsvärd den också.

1
Bevaka tråden