Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac hänger sig vid avstängning.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2009-03-27 12:54

När jag ska stänga av min IMac G5 (PPC. OS 10.4.11) så händer det ibland att den blir stående med alla skrivbordssymboler borta, inget dockfält tillgängligt och bara bakgrundsbilden synlig. För att kunna stänga av får jag då trycka in strömbrytaren ett par sekunder.
Har kört Onyx men den ger ingen felindikation.

Vad är det som händer?
Kan jag åtgärda på något sätt?

Svante

  • Medlem
  • 2009-03-27 14:02

Jag har haft samma fel på sistone. Förra veckan fick jag till och med min första kernel panic. Jag tror att det är något litet tillägg eller en drivrutin som blivit knasig någonstans i systemet. Det räcker förmodligen med en ominstallation (Arkivera & installera).

(Konstigt nog har det här avstängningsproblemet inte uppträtt de senaste dagarna - som om OS X halvt om halvt lyckats laga sig själv? Men nej - nu får jag äntligen krångla med min dator!)

Jag undrar om Onyx verkligen är ett bra verktyg för att kolla hur stabilt systemet är, det är väl mest ett städarprogram? Jag har kollat med DiskWarrior och TechTool Deluxe utan att hitta något. Det förstärker mest känslan av att Macar har dåliga dagar precis som sina användare...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-03-27 16:15

Jag har också samma problem som ni beskriver.. Dock bara ibland. Jag får göra en norsk omstart då vilket är lite tråkigt men jag har inte hittat någon lösning heller faktiskt.. Idag svarade inte tangentbordet, så det fick bli en till norsk omstart.. Synd på en sådan fin och dyr Mac..

Har du externa enheter som "gnisslar", systemet väntar på att en hårddisk skall spinna ner och kopplas loss från USB / FW. Ngn nätverksdrive etc.

Hört om mystiska "hangs" om man har billiga FW-lådor elelr dåliga kablar.

Pröva lek "Televerket" . koppla ur allt annat ur jacken...
Alltså, bort med allt "onödigt" tjöffs som är koplat till maskinen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-03-27 19:36

Har du möjligen Nexus Personal säkerhetsprogram (för t.ex Handelsbanken) installerat? Några av dom äldre versionerna ger det felet. I så fall uppgradera till nyare version.

  • Medlem
  • 2009-03-27 19:56

Och för jäkulen, gör backup av allt!

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-03-27 22:36

Inget onödigt externt "tjafs" mer än skrivare och Apples egna Bluetooth mus och tg-bord. Har senaste versionen av Handelsbankens säkerhetsprogram Nexus Personal. Kanske sitter det en liten gubbe i apparaten som inte fått ägg och sill-macka?
Svante

prova skapa en ny användare i datorn. Logga in som denne. Välj att stänga av.
Dör den då beror felet på ngt som är installerat i din användarmapp.

Har du ngt annat pysko i maskinen, nätverksdrivrutiner av specialslag för att prata med udda scanners, drivrutiner för att fjärrstyra ett teleskop elelr ngt annat "udda" ?

Jag känner som att du akn säkert tillbringa tretton sura dagar med att leta upp felet ELLER så kan du kasta in skivan och installera om systemet.

Väljer du "Arkivera och installera" så sparas din gamla systemmapp om du skulle behöva ngt.

...och för jäkulen - gör backup på allt!

Peta in ägg & sill genom CD-slotten är inte att rekommendera.

1
Bevaka tråden