Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Punkt istället för komma?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 14:46

Hej !

Hur ändrar man så att det PUNKT istället för komma på numpaden på ett vanligt svenskt keyboard ?

/ urban

Du vill behålla svensk tangentbordslayout, men ha punkt i stället för komma?

Annars kan du ju alltid byta till amerikansk tangentbordslayout - då blir det väl punkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 16:50

Japp, - jag vill behålla mitt svenska tangentbord med åäö , men ersätta komma med punkt på numpadden så funkar mitt 3d program smidigare.

/ urban

Aha, det verkar vara ett designfel eller möjligen en bugg om inte ditt 3D program kan acceptera ',' vid svensk tangentbordslayout. De flesta program hanterar detta smidigt... Klaga till ditt 3D program tillverkare!

Jag tror att du får växla till amerikansk layout när du arbetar med ditt 3D program, som någon tidigare har föreslagit.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-26 11:36
Ursprungligen av The Real Viking:

Aha, det verkar vara ett designfel eller möjligen en bugg om inte ditt 3D program kan acceptera ',' vid svensk tangentbordslayout. De flesta program hanterar detta smidigt... Klaga till ditt 3D program tillverkare!

Jag tror att du får växla till amerikansk layout när du arbetar med ditt 3D program, som någon tidigare har föreslagit.

Nja, kör man engelskt OSX med svenskt tangentbord är detta ett väldigt vanligt problem. Kalkylatorn i dashboard förstår t.ex. inte att ens kommatecken på numpaden ska vara som en . (eftersom vi har omvänt "." och ",")

skift + komma [numpad] ger punkt med svensk layout

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 17:59

Tack det känner jag till , men det ju lika meckit som att använda den vanliga tangenten för punkt... Vill ha en bättre lösning.
Det ju ett problem i photoshop (ENG) också och inte bara i 3D programmet.

/ ubbe

Själv tycker jag att det är en otroligt smidig lösning.

Kanske är detta förslag också för meckigt: Att göra en helt egen tangenbordslayout baserad på den svenska – Kolla in Ukelele

Jag har själv använt Ukelele för att göra en "programmeringslayout" där jag slipper trycka skift/alt för att skriva programmeringstecken som : ; [ ] { } ( ) $ & / = " ' ! < > mfl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-13 14:24

wow ! det verkar lovande ... ska prova detta, tack för ditt svar ! För det vore verkligen skönt att lösa detta problem, med tanke för hur många timmar per dag man jobbar med photoshop.

/ ubbe

1
Bevaka tråden