Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programvara för mailing lista

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 11:32

Lite OT är det men det är ju utveckling av en websajt ... ska fixa en domän åt en förening (begränsad ekonomi etc etc) och hittade en ISP som jag tycker ser OK ut (vill ha en svensk i detta fall). Problemet är att de inte tillhandahåller några maillisttjänster för närvarande utan de rekommenderar att man fixar en själv med hjälp av några PHP script.

Är det nån som har nåt tips på lämplig programvara?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-03-06 13:57

Med hjälpa av PHP-script...? Tja, det går nog också. Men annars är ju Mailman the-way-to-go om man inte känner för den lugnare starten Majordomo. Fast då krävs ju det att du har tillgång till maskinen i form av att du är betrodd med att lägga till nya listor/användare i existerande listor.

Jag har byggt en fiffig lösning i FileMaker Pro som gör massutskick av mail. Använder en plugin som heter SMTPIt.

http://www.smtpit.com/

Sedan kan man använda en middleware (PHP, Lasso, ASP, Cold Fusion, Tango) eller någon annnat för att göra samma sak, men jag vet inte hur enkelt det är för dina användare och att utveckla det hela. Klart att det går, men varför skall man göra så?

Sedan finns det en listserver som heter Letterrip (som vi använder i vårt webhotell just nu) och den är vi nöjda med och den finns för Mac OS 9 och är under utveckling för Mac OS X (har varit det i ett år snart). Den klarar både diskussioner och utskick och deltagare kan gå med och lämna en lista själv.

http://www.letterrip.com/

Sedan kan du läsa lite i Denna diskussion.

Eller så hyr du in denna tjänst från ett webhotell som har den.

/Ola

Communigate Pro ifrån Stalker.

Inbyggda mailinglistor i denna underbara mailserver. Bäst. Bäst. Bäst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-06 23:11
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Communigate Pro ifrån Stalker.

Inbyggda mailinglistor i denna underbara mailserver. Bäst. Bäst. Bäst.

Du har lärt dig.

Kan gå i god för CommuniGate Pro. Den är kärlek.

/glemme

Ursprungligen av glemme:

Du har lärt dig.

Kan gå i god för CommuniGate Pro. Den är kärlek.

/glemme

kan man köra CommuniGate Pro i Panther klient eller måste man ha server-varianten?

Senast redigerat 2004-09-29 01:49

DevShed har en liten orientering om hur man kan göra en filbaserad maillistehanterare i PHP (för maximalt några hundra användare).

http://www.devshed.com/Server_Side/PHP/mailing/page1.html

//Mikael

Finns massor av PHP maillist program. Bara köra. De flesta är gratis.

Ska du installera så har "the mother of all maillists" majordomo. Har inte en aning hur det är att konfigurera etc etc.

Communigate Pro är väldigt trevlig annars.

[OT] Fungerar Communigate Pros grupprogramvara för Mac OS X? Kan jag installera dessa på en OS X Server och det fungerar mot Outllok på PC? [/OT]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Ska du installera så har "the mother of all maillists" majordomo. Har inte en aning hur det är att konfigurera etc etc.

Majordomo ( http://www.greatcircle.com/majordomo/ )är bra och tämligen enkel att konfigurera. Det är ett tag sedan jag gjorde det nu, men vad jag kommer ihåg var det bara att göra uppenbara ändringar i majordomo.cf (typ ändra domännamn, listadress och sådant). Majordom går också at administrera från Webmin ( http://www.webmin.net/ )

Ett problem som det tog en liten stund att komma på lösningen på var att Majordomos wrapper inte gillade sendmails skal (smrsh), men det var bara att ta bort från sendmails konfigurering. (Detta låte kanske svårare än det är i praktiken.)

Vill man ha ett webbarkiv till maillistan kan man kompletetra med MHonArc. ( http://www.mhonarc.org )

MailMan ( http://www.list.org/ ) å andra sidan har väl mycket av denna funktionalitet inbyggd.

Men allt faller ju tillbaka på vilka rättigheter du har på webbhotellet och vilken utrustning de kör ...

//Mikael

[ 07. mars 2003, 11:17: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

  • Oregistrerad
  • 2003-03-07 14:11

Tack för tipsen, jag kommer alltså inte åt maskinen själv (då hade den redan haft nåt installerat ) utan jag får försöka nåt annat tills de fixar till de själv (vilket de tydligen ska göra). Det är priset i det här fallet som gör att jag håller mig till dem + lite annat annars hade jag nog tagit ett annat.

Citat:

citera: [OT] Fungerar Communigate Pros grupprogramvara för Mac OS X? Kan jag installera dessa på en OS X Server och det fungerar mot Outllok på PC? [/OT]

Ja.
Vad som är spännande är om Stalker kommer utveckla en lösning för Entourage när det stödjer Outlook fullt. Stalker´s lösning är nämligen client-side.

/Ian

  • Oregistrerad
  • 2003-03-07 20:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Finns massor av PHP maillist program. Bara köra. De flesta är gratis.

Ska du installera så har "the mother of all maillists" majordomo. Har inte en aning hur det är att konfigurera etc etc.

Communigate Pro är väldigt trevlig annars.

[OT] Fungerar Communigate Pros grupprogramvara för Mac OS X? Kan jag installera dessa på en OS X Server och det fungerar mot Outllok på PC? [/OT]

Communigate Pros grupprogramvara funkar bara på en Windows 2000 Server. Den nyttjar MAPI till 100% och detta har ju inte implementerats på OS X...än.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Communigate Pros grupprogramvara funkar bara på en Windows 2000 Server. Den nyttjar MAPI till 100% och detta har ju inte implementerats på OS X...än.

Där håller jag inte riktigt med. Vi har testat med MAPI-connectorn installerad på WXP och via MAPI pratat, delat och haft allmänt trevligt med Outlook mot vår CGP på OS X.
Vi avvaktar dock med att använda CGP groupware av två anledningar:
1 - problem med att skicka stora (>10MB) attachments via MAPI
2 - i och med v. 4.1 av CGP finns det en generell kalenderfunktion, som huvudsakligen är baserad på vCalendar-formatet (det enda jag vill åt av "groupware" för närvarande är "kalendern"...). I 4.1b3 fungerar kalenderfunktionen riktigt bra via CGPs Webmail och jag kan med lite trixande ta emot "bokningar" i iCal, men inte på ett enkelt sätt publicera och dela min iCal-kalender på CGP-servern.
Som trogen CGP-anhängare tror jag mig dock se ljuset i fjärran. Det kommer till slut inte att finnas något behov av Exchange-servrar överhuvudtaget!

/Thomas

Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Lite OT är det men det är ju utveckling av en websajt ... ska fixa en domän åt en förening (begränsad ekonomi etc etc) och hittade en ISP som jag tycker ser OK ut (vill ha en svensk i detta fall). Problemet är att de inte tillhandahåller några maillisttjänster för närvarande utan de rekommenderar att man fixar en själv med hjälp av några PHP script.

Är det nån som har nåt tips på lämplig programvara?

En hemsida hos FS data har inbyggd funktion för mail och diskussionslistor och nyhetsbrev. Kanske kan vara något?

www.fsdata.se

1
Bevaka tråden