Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbord och styrplatta funkar inte. Kabel klippt.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag klippte en kabel vid ett ram-minnesbyte. En kabel som kopplar skrivbord och styrplatta med datorn. Att ta isär datorn, ta bort kabeln och ersätta den. Jobbig operation?

Att bara ta isär macbooken för att få en överblick. Det kan väll inte vara någon svårighet. Reservdelar. Någon som kan tipsa om var det kan köpas.

Garantin har gått ut. Och jag har experimentslusta. På vinst och förlust. Men liven är ju en chansning. Kanske det leder till utveckling

Kolla www.ifixit.com, de har guider för de många sorters datorer med äpplen på.

Jag vet ju inte vilken du har...

/M

Jag har den nyaste vita. Jag letade och kunde inte hitta modellen. Gissade på att det är en g5:a men var osäker.

Ursprungligen av flytime:

Att bara ta isär macbooken för att få en överblick.

Ursprungligen av flytime:

Gissade på att det är en g5:a men var osäker.

Någon MacBook G5 har aldrig funnits.

Leta upp din Mac-modell här:
http://www.everymac.com/

Men om du säger att det är en vit MacBook, så bör det vara här du ska leta:
http://www.ifixit.com/Categories/MacBook-13-Inch/86

Haha. Man är ju rätt grön inom macvärlden må jag erkänna. En 13" är det mycket riktigt. Kul med ifixit.com. Nu flyger experiment och uppgraderingslustan på en som ett paket på posten. Finns det något kul man kan uppgradera på 13"? Förutom hårddisk och ram förståss.

Har kommit så långt att jag vet att det är topcase kabeln som är skadad. Har dock inte hittat någon sådan reservdel ännu.

Har topcasen spruckit? I så fall får du topcasen utbytt på förlängd garanti som "goodwill" för att det är ett erkänt stort problem med alla plastbook. När dom ändå tagit isär för att byta kanske dom sätter dit en ny kabel för rimlig kostnad.

Topcaset är sprucket. Däremot kabeln som går från "datorn" till styrplatta, tangentbord är söndertryckt. Detta uttryckte en kille som top case kabeln. Vet inte ifall det bara var hans rubricering på det och att den inte heter så på riktigt. Har iallafall sökt på top case kabel och letat runt på ifixit.com utan att hitta den.

De säljer ju tangentbord och styrplatta där så man tycker ju att kopplingen emellan också borde finnas.

Ja men då är ju problemet löst. Sladden verkar sitta fast i topcasen och ingår alltså i kitet med nytt topcase. Så du borde kunna lämna in din dator för att fixa topcasen gratis och i samma veva få ny sladd... Eller?

De sa att eftersom det inte finns någon defekt i top caset är det inget vi byter ut. Jag kapade kabeln på en dator utan garanti vid ram-minnesbyte. Kabeln hade ramlat ner i ett av utrymmena. Jag läste att det tog emot när man ska trycka in ett nytt ram, det gjorde jag och kapa kabeln.

Ursprungligen av flytime:

Topcaset är sprucket...

Ursprungligen av flytime:

De sa att eftersom det inte finns någon defekt i top caset...

Hur ska du ha det? Är det sprucket eller inte?

Hade för mening att skriva att topcaset inte är sprucket. Men missade på inte. Dessa söndagar. Topcase är INTE sprucket.

Topcasebyte är nog det enda raka. Har aldrig gett mig på att bara byta kabeln, det är i alla fall ingen reservdel i den mening att de finns att köpa, utan de är en del av topcaset.

Ursprungligen av flytime:

Hej,

Jag klippte en kabel vid ett ram-minnesbyte. En kabel som kopplar skrivbord och styrplatta med datorn. Att ta isär datorn, ta bort kabeln och ersätta den. Jobbig operation?

Att bara ta isär macbooken för att få en överblick. Det kan väll inte vara någon svårighet. Reservdelar. Någon som kan tipsa om var det kan köpas.

Garantin har gått ut. Och jag har experimentslusta. På vinst och förlust. Men liven är ju en chansning. Kanske det leder till utveckling

Om jag tolkar det rätt är det inte du själv som bytte RAM. eller hur? (Då du frågar om det är svårt att öppna datorn etc). Är det inte lämpligt att personen som rycker sönder dina prylar också fixar dom!?

Haha, jo, hade det vart så hade jag haft fria händer. Nu var det jag som tryckte sönder med ramminnet, men då lyfte jag ju bara bort batteriet, ploppade ut de gamla och körde för hårt med de nya tydligen eftersom att kabeln hade fallit ner där.

1
Bevaka tråden