Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka filer via mail med Iphone

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min mamma ska köpa ny telefon och har varit och kollat på en Iphone och en Nokia E66.

De funktioner som hon behöver är att kunna skicka och ta emot mail, och då både kunna skicka och ta emot filer med telefonen.

Hon vill också kunna använda telefonen som modem, vilket kommer bli möjligt med Iphonen om ett tag och är möjligt med Nokian.

Nu är då frågan hur man gör för att föra över filer från datorn till telefonen och vice versa? går det att göra så eller är det bättre att skaffa mobilt bredband och en enklare telefon?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-20 09:12

Det finns ju redan visst stöd för att hantera filer. Om man t.ex. får ett word-dokument eller en pdf via mail så kan man öppna och titta på dem. De går också att inkludera om man vidarebefodrar mailet.
Däremot går det inte att bifoga en fil till ett nytt mail. Man kan maila bilder direkt från bildvisningsprogrammet, men annars är det stopp. Möjligen skulle man dock kunna lösa det med något tredjepartsprogram som kan kommunicera med en extern server, t.ex Google Docs.

/genell

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-20 11:07

Ett smidigare sätt kan vara att inte skicka filerna alls utan ha dem på google.docs. Väl värt att studera. Wordfiler går bra att läsa med flera appar, bl a MightyDocs.

Pdf filer är knepigare. Finns lösningar för det med.

Med tjänster som Google docs och zoho.com behöver man knappast maila filer, fr a inte om man har ett nätverk av folk som man bollar uppdaterade filer med.

I princip behövsmobilt bredband flör iphone också. Jag kör en enkel telefon (dual sim Samsuntg D880) plus iphone 3G för email och google docs mm.

det finns dock mkt avancerade serverbaserade filhanteringssystem för mobila tjänster som ett svenskt företag har visat i Barcelona på gsm-mässan. Kommer förmodligen till sommaren på Nokia, men knappast på iphone på ett tag.

Frågeställningen behöver preciseras: Vilket slags filer? Ska man kunna editera dem i telefonen?

Senast redigerat 2009-03-20 15:38
Ursprungligen av jonasolof:

Ett smidigare sätt kan vara att inte skicka filerna alls utan ha dem på google.docs. Väl värt att studera. Wordfiler går bra att läsa med flera appar, bl a MightyDocs.

Pdf filer är knepigare. Finns lösningar för det med.

Med tjänster som Google docs och zoho.com behöver man knappast maila filer, fr a inte om man har ett nätverk av folk som man bollar uppdaterade filer med.

I princip behövsmobilt bredband flör iphone också. Jag kör en enkel telefon (dual sim Samsuntg D880) plus iphone 3G för email och google docs mm.

det finns dock mkt avancerade serverbaserade filhanteringssystem för mobila tjänster som ett svenskt företag har visat i Barcelona på gsm-mässan. Kommer förmodligen till sommaren på Nokia, men knappast på iphone på ett tag.

Frågeställningen behöver preciseras: Vilket slags filer? Ska man kunna editera dem i telefonen?

tanken är att hon ska kunna skicka excelfiler, ganska avancerade sådana med bla lagersaldo och liknande saker, tror alltså inte att det kommer funka att läsa filen i google docs eller liknande

hon vill lägga in datan i datorn och sedan föra över det till telefonen för att maila filen. frågan är alltså om det går att göra så eller om hon ska köpa sig en Iphone och vänta tills det går att använda den som modem, eller köpa mobilt bredband till datorn.

Hon kommer att köpa ny telefon oavsett, så jag undrar om det går att baka in allt i telefonen eller om hon ska köpa en enklare och mobilt bredband?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-21 18:18

Man kan importera excelfiler till Google docs, det är bara att prova med en fil. Ett lagersaldo är väl en typisk excelapplikation.

Varför inte skicka filen direkt från datorn? Antar att det inte finns trådbundet bredband. I så fall är det mycket bättre att köra bredband från datorn, helst med en icke opertörsbunden router som Huawei E960 som säljs av Telia. Motsvarande B970 från tre är bunden tror jag. Enskilda modem är nästan alltid operatörsbundna, man får leta efter de obundna.

Jag tror inte iphone gör någon särskild nytta i detta sammanhang. Som modem är det vida underlägset E960 som är lätt att installera och har uttag för yttre 3G antenn för optimal trafik. Vill man roa sig med en iphone 3g så kan den ju kommunicera via routern över wifi.

Vågar uttala mig om de olika alternativen eftersom jag har flera 3G modem, E960 router, Ice net d35 router, iphone 3G och andra 3G telefoner samt adsl i Sverige och utomlands. Om detta blir Off topic kan du fortsätta diskussionen på mobilabredband.se/forum under övrigt.

1
Bevaka tråden