Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Senaste Safari version?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-09 08:22

Kan det vara v64? Jag söker den senaste, någon som vet var jag kan hitta den?

Den senaste (och enda) officiella versionen är v.60, efter den har det kommit v.62, v.64 och v.67.

Den sista som Apple släppte till sina utvecklare var just v.67, efter den kommer inga fler att skickas ut eftersom alla versioner läckt ut på internet direkt.

Jag som testat alla kan säga att v.60 är den som fungerar bäst, så det finns egentligen ingen anledning att använda någon senare icke officiell version.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-04-09 08:45

Om man kan leva utan "Tabs" så...

Om man verkligen inte klarar sig utan tabs så är v.62 att föredra. Det är i princip v.60 fast med tabs. De senare versionerna är inte lika stabila och snabba, de var ju aldrig heller tänka för att användas i samma utsträckning som den officiella betan.

Nu finns v.69 ute på nätet märkte jag..

Flera jag pratat med kör t om v71 (beta 2, heter det i About-rutan).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-04-09 14:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Flera jag pratat med kör t om v71 (beta 2, heter det i About-rutan).

Och hur upplever de v71?

Jag har pratat med en som kör v69 och han säger att den verkar ok. Har inställningar för såväl tabbar som autokomplettera från eget kort i adressbok, "usernames and passwords", och "other forms".
Men det är ju bara vad han säger, förstås.

Den som lever får se!

Mycket möjligt, med tanke på att Apple inte längre släpper Safari-betor till utvecklare. Då kan säkert ett par versioner försvinna i mängden.

Jag ser fram emot nästa officiella beta, känns som om det börjar bli dags med tanke på de förbättrar som man ser i de inofficiella betorna (även fast de nu inte fungerat perfekt).

Edit: Fick precis höra att v.71 låg ute på Apples Developer-sida under gårdagen, fast den drogs tillbaka.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Och hur upplever de v71?

Jag har pratat med en som kör v69 och han säger att den verkar ok. Har inställningar för såväl tabbar som autokomplettera från eget kort i adressbok, "usernames and passwords", och "other forms".
Men det är ju bara vad han säger, förstås.

Den som lever får se!

71 fungerar tydligen helt okej, krashar dock lite då och då. En utvecklare trodde att en ny publik beta nu var nära.

Sitter med v.71 nu, kan berätta lite mer om den senare (om man nu får göra det).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-09 16:53

1.0 Beta 2 (v71) står det i About Safari, v71 ska tydligen fungera ganska bra.. Har jag hört *host*

Fungerar strålande har jag hört.

Återfått lite av den hastighet som försvann under de inofficiella 6x-betorna, autofill fungerar riktigt bra också.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-09 22:39

Har också hört att den ska vara trevlig! Speciellt gläds jag över autocomplete i forms och att man kan spara lösenord så enkelt.

Men med en dåres envishet kommer jag gnälla över att

  • man inte kan autocomplete'a URL'er genom att skriva in delar av adresser, eller ett namn ur adressboken.

  • det vore trevligt om man kunde söka bland sina bokmärken precis som man letar i t.ex. iTunes.

  • man inte kan navigera fram och tillbaka med tangenterna i frames (nu funkar iofs detta i v71 om man sätter fokus med musen i den frame man vill navigera i).

  • den faktiskt borde bli lite stabilare.

  • skånetrafikens sida borde skärpa till sig.

Men den som väntar på något gott.. hoppas nästa beta kommer snart!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 12:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Lange
[*]det vore trevligt om man kunde söka bland sina bokmärken precis som man letar i t.ex. iTunes.

100% medhåll, den funktionen vore guld värd.

Sen borde fokus flyttas till tabben före istället för tabben efter när man stänger den tabb man är i.

Färgad källkodsvisning vore fint också.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 12:39

Sen har jag funderat lite på det här med pop-up-blockeraren.. det finns ju ändå sidor som använder sig av pop-ups som en viktig del i sin sida (man kan ju argumentera för hur vettigt det är, men..), och har man pop-up skyddet påslaget finns det risk att man missar något.

Jag kom fram till att jag inte hade haft något emot någon form av (diskret) visuell indikation på att "sidan ville slänga upp en popup, men safari sa nej". Kanske lite som hänglåset som dyker upp i övre höger hörn när man går in på krypterade sidor. Via den här varningen vore det naturlgtvis trevligt om man fick möjligheten att öppna upp fönstret om man nu blev nyfiken på vad det var man missade.

Enda fördelen Safari har över Camino är att den inte kraschar när man växlar över till 99mac från en annan tab

Hur pass ny Camino kör du? Min crashar aldrig...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Lange
Sen har jag funderat lite på det här med pop-up-blockeraren.. det finns ju ändå sidor som använder sig av pop-ups som en viktig del i sin sida (man kan ju argumentera för hur vettigt det är, men..), och har man pop-up skyddet påslaget finns det risk att man missar något.

Jag kom fram till att jag inte hade haft något emot någon form av (diskret) visuell indikation på att "sidan ville slänga upp en popup, men safari sa nej". Kanske lite som hänglåset som dyker upp i övre höger hörn när man går in på krypterade sidor. Via den här varningen vore det naturlgtvis trevligt om man fick möjligheten att öppna upp fönstret om man nu blev nyfiken på vad det var man missade.

Popup-blockaren fungerar på så sätt att den bara blockerar popups som du inte begärt. Om du t.ex. klickar på en länk som öppnar en popup så fungerar det som vanligt.

Du kanske visste det, men ändå. Personligen så tror jag inte att man missar så mycket, jag hatar popups i sig, inte vad de innehåller.

Men det du nämner är ingen dålig idé, skulle inte skada med en symbol som berättar för en när popups blockas. Det kanske även skulle kunna gå att klicka på symbolen och få upp en lista över blockade popups och därifrån kunna öppna dem om man så vill.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 15:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski
Popup-blockaren fungerar på så sätt att den bara blockerar popups som du inte begärt. Om du t.ex. klickar på en länk som öppnar en popup så fungerar det som vanligt.

Jodå, i know. Men det händer ju titt som tätt att faktiskt användbara popups kommer utan att man begär dem (siter som vill köra helfönster, i bokningssystem, osv).

Det finns ju olyckliga fall där någon gjort en sida som ska öppnas i ett nytt popup-fönster och missat en "om du inte fick upp något, tryck här"-knapp. Inte hela världen, man märker ju om inget händer och det är lätt ordnat med lite rullgardins-excercis. Men ändå.

En lista eller liknande vore trevligt. Bara så man vet vad man har missat liksom.

Samtliga inlägg med länkar till ännu ej släppta versioner av Safari har raderats. Eftersom Apple inte officiellt släppt den aktuella versionen, är spridningen av programvaran inte helt legal. /M

  • Medlem
  • 2003-04-13 22:58

henrrrik, vad var det jag sa?
"... du har utfört förbjuden åtgärd, din dator kommer ... "
... 3,2,1 ... kaboom. :eek:

Din tanke är ytterst ädel men "åtgärden" krockar med 99macs seriösa profil.

Stackars dig, hoppas du inte har blivit skrämd iväg.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Lange
skånetrafikens sida borde skärpa till sig.

Det där är en skit-usel-skräp-sida (även om den har bra funktionalitet). Jag råkar veta hur den fungerar bakom kulisserna ochdet är skrääääääp.

Hemlis, prova identifiera Safari som Netscape v.4.x (inget annat).

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-04-14 00:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Lange
Jodå, i know. Men det händer ju titt som tätt att faktiskt användbara popups kommer utan att man begär dem (siter som vill köra helfönster, i bokningssystem, osv).

Det finns ju olyckliga fall där någon gjort en sida som ska öppnas i ett nytt popup-fönster och missat en "om du inte fick upp något, tryck här"-knapp. Inte hela världen, man märker ju om inget händer och det är lätt ordnat med lite rullgardins-excercis. Men ändå.

En lista eller liknande vore trevligt. Bara så man vet vad man har missat liksom.

Phoenix (mac-build finns här) visar en symbol längst ned till höger på statusraden när den blockar en pop-up. Klickar man på den får man upp en meny där man ser vad som blockades och kan konfigurera vilka sidors pop-ups man inte vill blockera. Phoenix har en annan fiffig funktion också - högerklickar man på en bild, förslagsvis en reklambanner så kan man välja att blocka nedladdning av bilder från den servern - ett väldigt snyggt sätt att rensa sina favoritsidor från reklam...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-14 10:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Hemlis, prova identifiera Safari som Netscape v.4.x (inget annat).

Men se där, funkar ju.. så fånigt! Tack för tipset.. funkar säkert om det är fler sidor som trilskas..

  • Oregistrerad
  • 2003-04-14 10:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Phoenix (mac-build finns här) visar en symbol längst ned till höger på statusraden när den blockar en pop-up. Klickar man på den får man upp en meny där man ser vad som blockades och kan konfigurera vilka sidors pop-ups man inte vill blockera. Phoenix har en annan fiffig funktion också - högerklickar man på en bild, förslagsvis en reklambanner så kan man välja att blocka nedladdning av bilder från den servern - ett väldigt snyggt sätt att rensa sina favoritsidor från reklam...

Det låter helt föredömligt, hoppas Safari anammar dessa funktioner.. snart..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-04-14 14:53

Safari Public beta 2 är ute.
Den heter v73.
Tabbar, Autofill m.m.

1
Bevaka tråden