Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro'n har börjat låta.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mac Pro'n har börjat låta.
Från början när jag köpte den (ca 1 år sedan) var den knäpp tyst, nu den senaste tiden märker jag ett fläktljud. Det låter lite som en motor som varvar upp och ner.
Det är inga extrema ljudnivåer men helt klart märkbart.

Jag är ingen expert men sunt förnuft säger mig att det är grafikkortet som för väsen eftersom när jag stänger av skärmen är det normalt, och när skärmen är på börjar den väsnas.
Jag har det vanliga grafikkortet som följer med Mac Pro'n.
Har någon annan stött på detta problem?
Vad ska jag göra?
Jag har dammsugit datorn från damm men kan naturligtvis dammsuga grafikkortet grundligare.

Tips tas tacksamt emot.

Headstrong -- Om du är rädd om din dator så ska du inte dammsuga den. Det kan generera statisk elektricitet och kortsluta moderkortet och/eller andra komponenter i datorn. Använd luftspray och blås bort dammet istället.

http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/217577-damm-i-burken.html

Jag har där gett ett par tips angående en del av den tryckluft som finns att tillgå på marknaden.

Ursprungligen av Snabeldrake:

http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/217577-damm-i-burken.html

Jag har där gett ett par tips angående en del av den tryckluft som finns att tillgå på marknaden.

Jag har använt dammsugare för att göra datorerna rena inne sedan 1994. Aldrig något fel
hade uppstått i samband med det!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-05-19 12:23
Ursprungligen av Alex Freeman:

Jag har använt dammsugare för att göra datorerna rena inne sedan 1994. Aldrig något fel
hade uppstått i samband med det!

Samma här... också sedan 94 :cool::D

Tack för tipsen. Det verkar råda delade meningar angående dammsugare i dator.
Om vi återgår till problemet, någon som känner igen problemet med att grafikkortet varvar upp och ner?

Jag hade ett konstigt missljud i min Mac Pro ett tag. Det lät som ett ganska högt pitchat fläktljud som varvade upp och ner.
Till min förvåning var det en av diskarna som inte satt riktigt ordentlig vilket resulterade i att chassit kom i självsvängning.
Prova att trycka in hårddiskarna och se oom det blir någon förändring.

Tack för tipset EricBradley.
Jag verkar ha löst det nu.
Jag testade trycka i hårddiskarna, de kändes inte som att de inte satt helt i, men försäkerhetsskull tryckte jag till dem.

Jag tog även ut grafikkortet och såg en stor dammsamling bakom fläkten som jag tog bort.
Nu verkar allt fungera perfekt igen!

Tack.

Ursprungligen av Headstrong:

Tack för tipset EricBradley.
Jag verkar ha löst det nu.
Jag testade trycka i hårddiskarna, de kändes inte som att de inte satt helt i, men försäkerhetsskull tryckte jag till dem.

Jag tog även ut grafikkortet och såg en stor dammsamling bakom fläkten som jag tog bort.
Nu verkar allt fungera perfekt igen!

Tack.

Hur kommer man åt fläktarna i Mac Pro 2008?
om man lossar den plastbryggan som sitter vid grafikkortet från moderkortet det var väl 2-3 skruv så sitter den ju ändå fast i andra höljet över processorerna och där hittar jag inga skruvar eller vågar inte hitta kanske
Hade velat komma åt alla fläktar för att se så inte det ligger massa skit.

1
Bevaka tråden