Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekommendation: NAS QNAP-439, 4 HDD

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Beklagar for avsaknaden av Svenska bokstaver da jag sitter med ett engelskt tangentbord.

Jag har nu kopt en losning som jag tror slar allt tidigare pa fingrarna.

Den heter QNAP 439 och ar en 4-bay NAS. en kostar visserligen en hel del pengar men jag tror jag har investerat pengarna ratt denna gang. NAS:en drivs med en Intel Atom 1.6ghz processor och 1GB DDR2 RAM. Den har plats for 4 harddiskar vilket ger en total kapacitet pa 6TB med 4x1.5TB HDDs. Jag har just nu 2 stycken.. eftersom mina inkomster ar begransade. Men malet ar att slutligen kora RAID 5 med 4 stycken 1.5 TB diskar. Vad jag gillar med denna ar att den tack vare (att den kor ett linux system (ubuntu server)) inuti har man tillgang till en hel del serverbaserad mjukvara som webserver, filserver etc), men det tillater en ocksa att dynamiskt uppgradera kapaciteten. Kankse inte som en drobo som tar vad som helst.. och lagger ihop den till en total kapacitet. Har handlar det val mer om att man anvander sig utav traditionell RAID.. 0, 1, 5, 6, 5+SPARE. Men tack vare att det ar expanderbart kan jag borja med JBOD, ga over till RAID 1 (med 2 diskar) och slutligen till RAID5 (med forst 3) och sedan fyra diskar (RAID5) fast med utokad kapacitet efetrsom RAID5 tar 4-1 HDDs i kapacitet. QNAPen ar jakligt snabb. Overforingen nu nar jag flyttade over 1,5TB av data till min RAID1 toppade 83Mb/sek.. men holl sig oftast runt 30-45MB/sek beroende pa vad for HDD som var inkopplad samt storlekar pa filer samt antal.. da natverksoverforinga rtydligen funkar annorluna an vanlig disk till disk overforing. Lashastigheten pa en .ISO-fil fran QNAPen ar cirka 60-85Mb/sek med vissa toppar narmare 90MB/sek... vilket ar i narheten av vad jag far med en FW800 disk en vacker och solig dag (har jag for mig, iallfall runt 60-75MB/sek).

Jag har precis lagt over 125GB av mitt Lightroom bibliotek pa NASen medan sjalva katalogfilen ligger kvar pa den interna HDn (efter Lightroom inte tillater katalogfilen ligga pa en natverksenhet) och aven har marker jag knappt nagon vantetid.

Jag skulle varmt rekommendera QNAP 439 till alla som behover en snabb, saker och framforallt expanderbar lagring. Den kommer inte billigt, men den kommer full med anvandbara funktioner.

En ganska haftig sak ar att sjalva systemet, eller borde jag saga systemen eftersom det ar tva, ligger pa ett DOM (minne). Jag vet inte vad detta ar for typ av minne, men det avskiljer lagringen av NASens system fran sjalva lagringsutrymmet pa HDDn som det annars sker i andra NASar vad jag forstatt. Tydligen har denna modell aven ett backupsystem som tar over om den forsta skulle bli korrupt eller strejka. Utover detta har den 5 USB portar, 2 SATA portar samt en VGA-port. Portarna ar framst till for exportering av data som ligger pa NASen som en sekundar backup. Det ar mojligt att de kan anvandas for andra andamal med.

Saxat fran QNAP.com

"QNAP TS-439 Pro is the new generation 4-bay model of the worldwide award-winning Turbo NAS Series, providing superior performance for massive data sharing, powerful all-in-one business server features, advanced RAID data protection, built-in iSCSI target service, AES 256-bit volume-based encryption, and rock-solid hot-swappable hard drive design for business.

Powered by Intel 1.6 GHz CPU, 1GB DDRII memory, the TS-439 Pro delivers superior performance for multiple business applications. Advanced RAID configurations, including RAID 0/ 1/ 5/ 6/ 5+Spare, JBOD, Online RAID Capacity Expansion, and Online RAID Level Migration are all supported."

Har ni nagra fragor ar ni valkomna att stalla dom. Jag kommer testa denna sa mycket jag kan.

// Michael

http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=110

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 23:11

Några reflektioner som jag alltid får, numera, när folk snackar väl om sina RAID-lådor. Vad gör du när QNAP:en en dag luktar illa oh inte vill starta längre? Då har du kanske 6 TB disk som du inte längre kan använda, eller har du verifierat att du kan läsa diskarna på ett "vanliga" Linux-system, utan QNAP:en?

Jag hade en låda med två diskar i sig där kraften började spöka och till slut så fungerade inte burken längre trotts just power. Då var det bara att plocka fram backupen. Diskarna vill inte montera direkt i datorn eftersom RAID-formatet på disken var proprietärt.

Tänk för allt i världen på att RAID inte är någon backup-ersättare. Visserligen är en RAID5-lösning bra mycket stabilare än bara vanlig fuldisk, men om burken slutar fungera trotts sin inbyggda dubblering. Vad gör du då? Du MÅSTE ha en backup ändå. Annars står du där en morgon med alla dina unika och vackra fotografier borta utan det minsta spår!

Personligen ser jag på RAID som ett sätt att snabba upp läsningar och en lite högre tillgänglighet, men absolut inte någon garanti för att grejerna fungerar felfritt för evigt. Jag tror att det är många som köper en NAS/RAID-burk idag och sen tror att allt är säkert. Surprise!

Nog om det. Kan du verkligen börja med RAID 1 och sedan stoppa i en disk till och säga att det skall vara RAID 5 med bibehållet data? Måste den inte bygga om volymen enligt den nya konfigurationen och sedan kan du lägga tillbaka allt data från en backup? Jag trodde att bara Drobo hade den möjligheten till automatisk uppgradering med bibehållet data.

[Varför kollar jag alltid saker efter att jag skrivit en lång kommentar? Det visar sig att burken faktiskt har automatisk uppgraderingsmöjlighet enligt tillverkarens webbsida. Imponerande. Men priset? Den kostar ju en hel garderob med skjortor!]

Ursprungligen av bengtb:

Några reflektioner som jag alltid får, numera, när folk snackar väl om sina RAID-lådor. Vad gör du när QNAP:en en dag luktar illa oh inte vill starta längre? Då har du kanske 6 TB disk som du inte längre kan använda, eller har du verifierat att du kan läsa diskarna på ett "vanliga" Linux-system, utan QNAP:en?

Jag hade en låda med två diskar i sig där kraften började spöka och till slut så fungerade inte burken längre trotts just power. Då var det bara att plocka fram backupen. Diskarna vill inte montera direkt i datorn eftersom RAID-formatet på disken var proprietärt.

Tänk för allt i världen på att RAID inte är någon backup-ersättare. Visserligen är en RAID5-lösning bra mycket stabilare än bara vanlig fuldisk, men om burken slutar fungera trotts sin inbyggda dubblering. Vad gör du då? Du MÅSTE ha en backup ändå. Annars står du där en morgon med alla dina unika och vackra fotografier borta utan det minsta spår!

Personligen ser jag på RAID som ett sätt att snabba upp läsningar och en lite högre tillgänglighet, men absolut inte någon garanti för att grejerna fungerar felfritt för evigt. Jag tror att det är många som köper en NAS/RAID-burk idag och sen tror att allt är säkert. Surprise!

Nog om det. Kan du verkligen börja med RAID 1 och sedan stoppa i en disk till och säga att det skall vara RAID 5 med bibehållet data? Måste den inte bygga om volymen enligt den nya konfigurationen och sedan kan du lägga tillbaka allt data från en backup? Jag trodde att bara Drobo hade den möjligheten till automatisk uppgradering med bibehållet data.

[Varför kollar jag alltid saker efter att jag skrivit en lång kommentar? Det visar sig att burken faktiskt har automatisk uppgraderingsmöjlighet enligt tillverkarens webbsida. Imponerande. Men priset? Den kostar ju en hel garderob med skjortor!]

Hej Bengt, det här inlägget har jag funderat på att svara i ungefär ett år nu. Så bättre sent än aldrig, dessutom kan jag ju rapportera om hur jag upplevt QNAP:en, nu ett år senare.

Jag tar och svarar på dina funderingar en i taget, i samma ordning som du skrivit ditt inlägg. Jag har liksom du funderat på vad jag eventuellt skulle göra om själva burken inte skulle fungera längre och jag sitter med fyra stycken RAIDade EXT4-formaterade hårddiskar. Jag är på gång att försöka genomföra ett test genom en installation av Ubuntu på min MBP för att sedan koppla ihop ett par diskar externt, jag får återkomma om hur lyckat eller ej det är. Men åtminstone skulle det ge svar på vad man gör den dagen lådan inte fungerar. Är man dock i dagligt behov av burken som jag så är inte steget långt ifrån att inhandla en ny modell från samma märke med kanske fler lagringsplatser. Dom kostar, men dom har givit mig en hel del lugn. Dessutom, för de absolut viktigaste filerna exporteras dessa ut på externa diskar som är kopplade till NASen via eSata och USB bakpå. Så lagringen är ju säkrad på fler än ett sätt. Och där pratar vi om enkla diskar formaterade i antingen EXT eller NTFS.

Vad gäller expanderingen som du nämnde i posten och som jag skrev om i mitt första inlägg, ja, jag började med en vanlig disk, expanderade till RAID 1, när jag sedan köpte min tredje disk uppgraderade jag raiden till RAID5, för att slutligen när fjärde disken var installerad utökades mitt utrymme i RAID5 konfigurationen. Mycket smidigt även om det tog sin lilla stund att genomföra det.

I fortsättningen, när 2TB diskar eller större blir tillgängliga och kompatibla med burken kommer jag uppgradera utrymmet successivt. Jag är väldigt nöjd med burken då lagringen är mycket smidig, jag har en dubbel backup för ovärderliga dokument (då man kan koppla in 6 externa enheter vid behov bakpå). Och till skillnad från Drobo så är ju inte EXT (linux filsystem) proprietärt, men det är upp till bevis att se om man kan lösa ett eventuellt worst case scenario utan att köpa en ny låda. Fördelarna är många, hastigheter på mellan 50 och 80 Mb per sekund är fruktansvärt trevligt där jag emellanåt kan sitta i en FCP redigering utan att behöva flytta filerna till en annan disk för att kunna spela upp är smidigt det med.

Nackdelar då?

NASen är inte 100% stabil när man kopplar sig med AFP eller SMB mot den, dock fungerar webDAV perfekt och det är då man får dessa hastigheter jag nämnt. Skillnaden är inte stor för mig hur jag kopplar upp mig till den eftersom nätverksmapparna ändå dyker upp som separata enheter när jag loggar in/arbetar mot NASen.

Priset är också en stor nackdel då det nu kommit andra uppstickare på marknaden. Men jag är nöjd med den, trots kostnaden.

1
Bevaka tråden