Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glicée prints , utskrifter i hög kvalitet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, är det någon som vet var man kan skriva ut med sk glicée i sverige. Jag har inte järnkoll på vad som gäller nu för tiden (det var hett med glicée för 10 år se i alla fall) så det kanske är ngn annan metod som är bäst nu.

Hur som helst, jag vill alltså skriva ut foton/datorgenererade bilder med absolut högsta kvalitet. Var kan jag göra det och vad kostar det?

Fotopapper måste väl vara bäst - gliclee är ju bara lite ett finare ord för bläckstråleutskrift:

Ursprungligen av http://www.kenrockwell.com/tech/printers.htm :

GICLÉES

Giclée is the French word for inkjet. People too embarrassed to admit they are selling inkjet prints spat out of a computer say giclée instead of inkjet. It's the same thing. Giclée is also used in the painting world for a technique where ink is spritzed onto the medium, which is why it's been adopted to euphemize inkjet printers. Emails printed on my $99 Epson are also giclées!

Enligt samme Ken Rockwell är Fuji DuperGloss ett bra papper för hög glans och bra djup. Vet inte om det finns i Sverige.
http://www.kenrockwell.com/tech/printing/art.htm

Har läst här på forumet att Crimson i Sverige skall vara bra. Har inte testat själv utan har hållit mig till Fuji för husbehov, Andra kan säkert ge mer konkreta tips.

Vad är det du är ute efter? Jätteutskrifter? Kanvas?

Ursprungligen av johan_tanying:

Fotopapper måste väl vara bäst - gliclee är ju bara lite ett finare ord för bläckstråleutskrift:

Det beror ju på vad du menar med bäst. Om du menar färgomfång så är en pigmentutskrift betydligt bättre. Om du menar hållbarheten så är en pigmentutskrift på ett bra papper mer än dubbelt så hållbart. Om du menar maximal svärta så är en pigmentutskrift betydligt bättre. Om du menar billigare så är fotopapper billigare.

Att jag sedan har tillgång till mängder med olika material att välja på, allt från RC-papper, lumppapper, barytpapper, canvas med mera, med mera på en bläckstråleskrivare, medan man på fotopapper kan välja på blankt eller halvblankt.

Stefan

P.S Ja, jag är partisk eftersom jag arbetar med att skriva ut bilder i stora format med pigmentskrivare.

Giclée is also used in the painting world for a technique where ink is spritzed onto the medium, which is why it's been adopted to euphemize inkjet printers. Emails printed on my $99 Epson are also giclées!

Ken Rockwell anses ju av många som internets clown och han har en tendens att vräka ut mängder av uppgifter som är helt uppåt väggarna som en sanning. Detta är en av dessa, giclée printar kan man inte göra på hans eller någon annan $99 Epson skrivare. Det är en utskrift gjord på en skrivare som heter Iris som kallas giclée, en skrivare som kostar runt 1 milj kr.

Stefan

Ursprungligen av stefanprofiler:

Det beror ju på vad du menar med bäst. Om du menar färgomfång så är en pigmentutskrift betydligt bättre. Om du menar hållbarheten så är en pigmentutskrift på ett bra papper mer än dubbelt så hållbart. Om du menar maximal svärta så är en pigmentutskrift betydligt bättre. Om du menar billigare så är fotopapper billigare.

Att jag sedan har tillgång till mängder med olika material att välja på, allt från RC-papper, lumppapper, barytpapper, canvas med mera, med mera på en bläckstråleskrivare, medan man på fotopapper kan välja på blankt eller halvblankt.

Stefan

P.S Ja, jag är partisk eftersom jag arbetar med att skriva ut bilder i stora format med pigmentskrivare.

Bläckstråleutskrifter förhåller sig till traditionella kopior på fotopapper som epost förhåller sig till handskrivna brev.
Epost, är snabbare, miljövänligare, lättare att läsa, billigare och går att reproducera hur många gånger som helst. Sen är det upp till var och en att välja

Ursprungligen av Snoopy:

Bläckstråleutskrifter förhåller sig till traditionella kopior på fotopapper som epost förhåller sig till handskrivna brev.
Epost, är snabbare, miljövänligare, lättare att läsa, billigare och går att reproducera hur många gånger som helst. Sen är det upp till var och en att välja

Varför väljer då fotografer med höga kvalitetsanspråk att göra bläckstråleutskrifter? Kolla in bilderna som sitter på Clarions nya hotell Sign, där fotograferna Gunnar Smoliansky, Georg Oddner och Åke Hedström har bilder. Eller varför har Dawid köpt en bläckstråleskrivare? Du kanske skulle ta en titt på vad som kan göras med en bra skrivare?

Stefan

Ursprungligen av stefanprofiler:

Varför väljer då fotografer med höga kvalitetsanspråk att göra bläckstråleutskrifter? Kolla in bilderna som sitter på Clarions nya hotell Sign, där fotograferna Gunnar Smoliansky, Georg Oddner och Åke Hedström har bilder. Eller varför har Dawid köpt en bläckstråleskrivare? Du kanske skulle ta en titt på vad som kan göras med en bra skrivare?

Stefan

Ingenstans skrev jag att att bläckstråleskrivare skulle hålla en låg kvalité, tvärt om.
Kopior på fotopapper kan aldrig bli 100% perfekta oavsett kopist. Med PS och Bläckstråleskrivare får vi en fantastisk kvalité, frågan är bara om något annat går förlorat. Perfekta kopior från bläckstråleskrivare som går att återskapa i hur många lika ex. är verkligen utopia men blir vi lyckligare som fotografer och betraktare när vi kan gå in och ändra varje pixel (och också gör det)? Vad gör det med våra bilder och hur vi betraktar bilder?

Har inga som helst problem med bilder gjorda på traditionellt fotopapper av Penn, Avedon m.fl. har du? Eller känner du att man skulle varit inne med kurv verktygen och justerat lite här och lite där?

Ordspråket, säger att ständigt solsken skapar öken. Kanske något att tänka på?

Ursprungligen av Snoopy:

Perfekta kopior från bläckstråleskrivare som går att återskapa i hur många lika ex. är verkligen utopia men blir vi lyckligare som fotografer och betraktare när vi kan gå in och ändra varje pixel (och också gör det)? Vad gör det med våra bilder och hur vi betraktar bilder?

Har inga som helst problem med bilder gjorda på traditionellt fotopapper av Penn, Avedon m.fl. har du? Eller känner du att man skulle varit inne med kurv verktygen och justerat lite här och lite där?

Nu är ju alternativet för Filip knappast att sätta in ett negativ i förstoringsapparaten och göra en bra silverprint på ett traditionellt svartvitt fotopapper. Han har antagligen en digital fil som han vill få ut på ett papper. Idag har han två alternativ, antingen exponera ut bilden på ett färgfotopapper i en Lambda, Frontier eller en Lightjet eller skriva ut den på en pigmentskrivare.

Jag har inga som helst problem med traditionella fotopapper, men om du tror att man inte justerar lite här och var när man arbetar i mörkrummet, då har du antagligen inte sett en kontaktkopia från ett av Avedons neg och sedan jämfört det med det färdiga resultatet. Att det sedan krävs lika mycket av den som arbetar digitalt som för den som arbetar analogt beträffande känsla för bilden, färg och kontrast är en annan del.

Stefan

http://procenter.se/bildservice

Det blir inte bättre än så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 10:09
Ursprungligen av jurassic579:

Printar/utskrifter | ProCenter

Det blir inte bättre än så...

Procenters printar är bra, riktigt bra. Speciellt med tanke på pris, enkelhet och snabbhet. Vill du ha ännu högre kvalitet, välja andra papper än de ProC tillhandahåller så är det Stefans Profiler.nu som gäller: http://profiler.nu/fineart.html

Bosse

  • Medlem
  • 2009-02-12 09:00
Ursprungligen av Filip Wänström:

Var kan jag göra det och vad kostar det?

Här!:

http://www.proformat.se/index.php?page=prices

Tack för alla inlägg. Jag får testa helt enkelt och se vad jag blir nöjd med.

Jag blev nyfiken nu, vem är Dawid?

Ursprungligen av Filip Wänström:

Jag blev nyfiken nu, vem är Dawid?

Har du provat google? Superbra liten sida..

jurassic579, det var väl en trevlig och konstruktiv kommentar.

Ursprungligen av Filip Wänström:

Jag blev nyfiken nu, vem är Dawid?

http://www.dawid.nu/index.php

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-16 09:01
Ursprungligen av stefanprofiler:

Usch, va jag ogillar webbsidor som ändrar storleken på webbläsarfönstret!

1
Bevaka tråden