Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick p-bot på min egen hyrda p-plats!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-27 11:24

I början av januari fick jag p-bot eller kontrollavgift på min bil då jag parkerat utanför markeringarna på min hyrda p-plats där jag bor.

Jag felparkera pga att bilarna till höger om min egen, stod fel. Bilen längst till höger startade förskjutningen. Och övriga bilar rättade sig efter denne. Min plats var näst sist i raden.

Parkeringsvakten hade satt p-bot ena dagen och även följande dag. Dvs två dagar i rad. Hade jag inte kommit på morgonen på tredje dagen, så hade jag antagligen fått fler lappar.

Har överklagat dels första gången och sedan på det beslut om att det inte var giltigt skäl. Jag hade godtagit felparkeringen om det inte fanns skäl till felparkeringen. Jag vill ju inte åverka skada på min eller närliggande bil, som stod inpå min markering pga förskjutningen från höger sida.

Ja, vi får se om de ger med sig... Jag kommer i alla fall överklaga tills de ger med sig. Grr!

2x300 kr är inte mycket men jag ifrågasätter regeln/principen. Jag anser inte att jag är skyldig, vad tycker ni andra?

Stå på dig - jag tycker att du gör rätt - om du bor i bostadsrätt och hyr parkeringen av dom så kanske dom borde stötta dig alt. argumentera för att BRF:en kan tänka sig att byta P-bolag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-27 12:14
Ursprungligen av Olle@mac:

Stå på dig - jag tycker att du gör rätt - om du bor i bostadsrätt och hyr parkeringen av dom så kanske dom borde stötta dig alt. argumentera för att BRF:en kan tänka sig att byta P-bolag.

Jag bor i hyresrätt, men ska ta och prata med den hyresrättsförening som jag har. Kanske kan de stötta mig i det hela. Tack för tipset.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-27 19:15

Tyvärr har du nog inte mycket att komma med. Andras fel ger inte dig rätt att göra fel också.

Men då borde väl alla bilar i raden få en p-bot?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-27 20:40

Instämmer.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-01-27 22:24

Finns det en yrkeskår som är nitisk så är det nog p-lisorna och p-nissarna. För att häva en bot krävs nog att man har kontakt med Gud fader själv. Inte ens polisen går säker (trots deras fabless för att köra bil på gångvägar och inte se folk i ögonen när de pratar med en).

http://www.kvp.se/nyheter/1.1328980/har-far-polisen-p-boter

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=855476

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-27 23:17

Reisan,

Stå på dig och hoppas att det löser sig!!

Känner igen problematiken med att grannarna står fel i sina rutor och därmed gör att resten av bilarna (inklusive min egen) måste "anpassa sig".

Dock, eftersom min kommun slarvat med att uppdatera målningen av linjer mellan P-platserna där jag parkerar…är det lätt hänt…

- Torkel

Tips från min pappa: Ta en bild! Han tar alltid bild när det händer något som detta så han har bevis...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-28 06:07
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men då borde väl alla bilar i raden få en p-bot?

Jo, alla bilar i min rad fick kontrollavgift/böter.

Ursprungligen av Torkel:

Reisan,

Stå på dig och hoppas att det löser sig!!

- Torkel

Tack, ja, jag ska stå på mig.

Ursprungligen av Björnström:

Tips från min pappa: Ta en bild! Han tar alltid bild när det händer något som detta så han har bevis...

P-vakten hade själv tagit fotobevis enligt p-boten vid båda tillfällena. Ja, nästa gång det händer, så ska jag själv fotografera bevismaterial.

P-vakterna har ofta viss förtjänst av varje bot så det är klart att de passar på.

Rutorna är för små! Eller så har bilarna blivit för stora..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-01 19:26
Ursprungligen av Örjan Borgström:

P-vakterna har ofta viss förtjänst av varje bot så det är klart att de passar på.

Det kan väl inte var möjligt? Knäppt i så fall...

Ursprungligen av Snabeldrake:

Rutorna är för små! Eller så har bilarna blivit för stora..

Mm, rutorna funkar, men det gäller att man parkerar ordentligt och noga, för där är knappt något utrymme för felparkering...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-01 23:13
Ursprungligen av Snabeldrake:

Rutorna är för små! Eller så har bilarna blivit för stora..

Bilar är alldeles säkert bredare nuförtiden, dels pga. få konstruktionen säkrare vid krock, dels för att folk efterfrågar utrymme.

Det finns dessvärre ingen standardiserad bredd på pakeringsplaser. Bredast är de vid stormarknader och dylikt, Smalast i stadskärnor och i bostadsområden.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

P-vakterna har ofta viss förtjänst av varje bot så det är klart att de passar på.

Det där har det talats om i hundra år...
Tror det är en myt.

Däremot vet jag att det är en "självklarhet" att man kommer tillbaka till Högkvarteret med ett helt förbrukat häfte med böteslappar .....

Så iaf i Götlaborg...

Ursprungligen av Goflorp:

Det där har det talats om i hundra år...
Tror det är en myt.

Jo det kanske det är, men nog jobbar de som om de levde på bara provision. Har de någon annan form av belöningssystem tro.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jo det kanske det är, men nog jobbar de som om de levde på bara provision. Har de någon annan form av belöningssystem tro.

Betvivlar det. Det skulle nog bli ett fruktansvärt liv kring detta om det kom ut.
Misstänker att de på sin höjd har ett gratis simkort i friskvårdsbidrag om året...

Fast vissa dagar på jobbet är nog bättre än andra....

http://goflorp.blogspot.com/2008/11/vissa-dagar.html

Heh, tja.. alla kan ju ha en dålig dag men det där var kanske en aning slarvigt. I Köln där jag bodde 2007 var det knepigt med parkeringsplatser. Skulle personligen aldrig ha bil där, så jäkla trångt överallt så man vet inte var man ska ta vägen. Själv kör jag gärna Volvo men alla andras Mercedes får ju plats så.. "då ska väl jag me' lyckas knyckla in mig".

En annan händelse utspelade sig på hemmaplan. En parkeringsskylt med slutmärke anvisar parkeringsmöjlighetens beskaffenhet. Problemet är att man skymmer utfarten(!) om man ställer framför/precis vid slutmärket (som man ska ställa sig för att göra rätt enligt märket). Ställer man bakom, ca. en meter slutmärket (som man "tvingas" till om utfarten inte ska blockeras) så är man för nära korsningen på krönet av vägen. Ett moment 22 kan man säga, men vad göra? Två överklaganden hjälpte inte. 700,- balubas åt fanders.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-17 11:25

Nu har jag överklagat 4 ggr per p-bot. Fick ju två stycken kontrollavgifter, dvs 1 per dag som bilen stod fel. Senaste överklagan begär jag att få se fotografierna som togs vid respektive tillfälle, för att se om hur och vad som är dokumenterat. De påstår att P-vakten inte kunde avgöra vad som orsakat felparkeringen och om detta stämmer, dvs att bilen som stod till höger och som påverkat förskjutningen i sidled inte finns med på fotot, så får jag väl ge mig...

1
Bevaka tråden