Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivbordsikoner flyttar sig konstant

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-04 11:49

Jag försöker få ordning på mina skrivbordsikoner (10.5.6), men dom tycks inte verka vilja ligga still. HD-ikonerna hamnar alltid där dom ska, men övriga mappar osv flyttar verkligen konstant plats. Jag har "arrange by: snap to grid" eftersom jag inte vill ha dom i bokstavsordning ( vill ha som på windows med mappar följt av filer). Finns det något sätt att få dom att inte ändra konstant? Det sker troligtvis eftersom jag växlar mellan laptop och externskärm, men dom borde inte ändra ordning helt bara för det tycker man.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-04 15:02

Jo det "borde" dom

Troligtvis kör du olika upplösningar på den externa skärmen och laptopens skärm. Då anpassar sig ikonerna efter den nya skärmens upplösning, och sedan när du kör tillbaks den så är de om-möblerade...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-04 15:24

Ställ in "Ordna efter: Typ" (högerklicka på skrivbordet) så får du i alla fall mappar och filer för sig. Men om du har placerat ikoner manuellt så omordnas de nog varje gång du byter upplösning, tyvärr..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-05 13:58
Ursprungligen av NBK:

Jo det "borde" dom

Troligtvis kör du olika upplösningar på den externa skärmen och laptopens skärm. Då anpassar sig ikonerna efter den nya skärmens upplösning, och sedan när du kör tillbaks den så är de om-möblerade...

Nja, det "borde" dom inte, eftersom ett så pass smart operativsystem som OSX borde förstå att om man manuellt flyttat mappar och filer i en viss ordning, vill man behålla det så, eller åtminstonde har alternativet att få behålla dom så.

Givetvis förstår jag att dom kommer flyttas en smula vid upplösningsskifte, men inte byta ordning, vilket dom gör.

Framförallt förstår jag inte varför dom landar ovanpå varandra, för det är ju bara fullkomligt kaotiskt

T.o.m. windows klarar det.

Självklart borde OSX fixa att behålla ordningen på ikonerna....

Men...

Varför har man en massa ikoner på skrivbordet? Varför inte lägga dokumenten i en eller flera mappar, som man t.ex kan nå via en snygg "Stack" i Dockan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men...

Varför har man en massa ikoner på skrivbordet? Varför inte lägga dokumenten i en eller flera mappar, som man t.ex kan nå via en snygg "Stack" i Dockan.

Håller med. Skrivbordet blir mycket snyggare om man har det rent, går in i finder inställningarna och tar bort hårddsikarna från skrivbordet med

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-09 21:13
Ursprungligen av insats:

Nja, det "borde" dom inte, eftersom ett så pass smart operativsystem som OSX borde förstå att om man manuellt flyttat mappar och filer i en viss ordning, vill man behålla det så, eller åtminstonde har alternativet att få behålla dom så.

Allt var inte sämre förr. Tipsar om nostalgitråden
http://www.99.se/mac-os-9/255170-gamla-skoena-saker-saknar-i-os-x.html

Där finns tex åsikten:

Ursprungligen av stfm:

Gamla Findern uppmuntrade en att ordna saker enligt sitt eget system, medan den nya försöker tvinga in en i en mall.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-05 16:44

Jag har också problem med att Leopard'en inte arrangerar ikoner konsekvent. Jag låter systemet sortera efter typ på skrivbordet, men trots det händer det ofta att monterade USB-minnen och hårddiskar hamnar lite överallt och jag måste åter igen måste gå in och be den sortera efter typ.

Hemma på Tiger OSX (den oöverträffat bästa releasen av OSX som vi alla vet...) ställde jag in detta en gång för länge sedan och har inte behövt upprepa det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-14 13:52
Ursprungligen av planB:

Jag har också problem med att Leopard'en inte arrangerar ikoner konsekvent. Jag låter systemet sortera efter typ på skrivbordet, men trots det händer det ofta att monterade USB-minnen och hårddiskar hamnar lite överallt och jag måste åter igen måste gå in och be den sortera efter typ.

Uppdatering: man behöver uppenbarligen gå in under "Visningsalternativ" för skrivbordet (högerklick / Visningsalternativ) och där bestämma att den skall ordna efter Typ (eller vad det nu är man vill ordna efter). Det räcker inte med att bara "Ordna efter" en gång och tro att det håller i sig.

Tänk på att ikoner på skrivbordet inte bara blir rörigt, det drar även ner en del på datorns prestanda.

Ursprungligen av Felix.Thalen:

det drar även ner en del på datorns prestanda.

Hur då? På vilket sätt påverkar det datorns prestanda?

Hurt stora mängder av ikoner pratar vi om då?

1
Bevaka tråden