Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krypteringsprogram

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-02-13 18:27

Hejsan!

Jag vill ha lite tips på gratis krypteringsprogram som man kan kryptera mappar men även enstaka filer. Det ska vara enkelt att hantera!

Tack på förhand!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-13 18:53

Skivverktyg, ligger i verktygsmappen.

Jag brukar använda GnuPG. Enkelt att installera med MacPorts, men finns även färdigbyggt med installerare. GnuPG är inte kopplat till Mac och filerna kan därför enkelt avkodas på andra datorer om så önskas.

Ursprungligen av MatsOlov:

Skivverktyg, ligger i verktygsmappen.

Skivverktyg kan inte koda enskilda filer, bara skapa kodade skivavbilder.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-02-13 23:18

Truecrypt är grymt bra, men det bygger ju även på att du har en krypterad "enhet" (imagefil). Allt som sparas dit blir krypterat. Fungerar även på windows och linux.

http://truecrypt.org

Satsa på ngt som är riktigt säkert.
Ngn knäpp shareware med lite haltande algoritm blir nästan bara dumt att använda - om det nu inte
är simpla saker du vill skydda.

Truecrypt och GnuPG och PGP är seriösa saker. Jag kan tänka mig att du får vara föremål för seriöst intresse hos <trebokstavig underrättelsetjänst> för att de skall kunna knäcka det hela...

Körde PGP en gång (på den tiden man kunde ladda ner det hur som helst) och man fick med en FET Pdf-fil skriven av PGP's uppfinnare (Zimmerman). Den beskrev väldigt bra hur det hela fungerade och får nästan anses som "required reading" om man skall syssla med seriös kryptering.

1
Bevaka tråden