Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Portalrad 7

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag har en portal med 10 rader kan jag då visa tillexempel rad 5 i ett annat fält med en beräkning?

Så att det här andra fältet automatiskt hämtar datan från portalrad 5.

Ursprungligen av Kentaxel:

Om jag har en portal med 10 rader kan jag då visa tillexempel rad 5 i ett annat fält med en beräkning?

Så att det här andra fältet automatiskt hämtar datan från portalrad 5.

Du behöver göra en portal. En portal kan ställas in att visa endast en rad dvs en post,dvs ställa in Inledande rad, sätter du den till 5 och Antal rader till 1 så visas endast den 5:e posten.

ja fast nu ville jag alltså visa portalrad 5 i ett fält som befinner sig i tabellen portalen visas i.

Alltså ett annat fält, med en beräkning...

Senast redigerat 2009-02-06 09:17

Slå upp funktionen GetNthRecord i hjälpen.

ah, kan funka.
Tack!

Ursprungligen av Taz_1999:

Slå upp funktionen GetNthRecord i hjälpen.

Tja - Taz
Jag prövade det också men fick det inte att fungera över en relation...
Har du testat?

Ah, jo det fungerar över relationer. Det är väl poängen med det?

Säg att du har relation från order till orderrader med nyckelfältet id_order och relationen heter order_orderrader_id_order och fältet du vill ha tag i i orderraderader heter titel och det är den femte posten som ses via relationen du vill ha, då blir det hela

GetNthRecord(order_orderrader_id_order::titel; 5)

Du behöver ha det i ett beräkningsfält i order. I det här fallet, eftersom titel är ett textfält så behöver beräkningsresultatet i det här fält vara av typen text.

1
Bevaka tråden