Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken modem firmware ska man ha?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-02-02 22:07

Jag hade en iPhone med 2.1 och turbosim. Jag följde iclarified's guide för att Jailbreaka och uppgradera till 2.2.1. Hade lite halvproblem med DFU, men efter ett tag verkade det funka. Nu när jag startar upp telefonen står det i alla fall att jag har 2.2.1 och Cyndia finns på springboarden.

Problemet är att jag har installerat Yellowsn0w men får ingen mottagning.. Det jag undrar lite är att modem firmware är just nu: 02.11.07. Kan det stämma? På en annan iPhone som jag jailbreakade häromdagen med 2.2 är det 02.28.00.. Alltså (rent nummermässigt) nyare modem firmware på 2.2 telefonen än på 2.2.1 telefonen..

Något tips på vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • 2009-02-02 22:13

blog.iphone-dev.org

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-02-02 23:13
Ursprungligen av buppi:

blog.iphone-dev.org

Tack, jag har försökt läsa den innan men jag kan inte riktigt hitta svar på mina frågor.

Om vi börjar med DFU. Som jag förstått det ska det fungera om man har en USB-hub, vilket jag har. Dessutom har sedan innan lyckats låsa upp en iphone med Yellowsn0w och 2.2 på samma dator, samma synckabel, samma USB-anslutning. Denna gången fungerade det inte de två första gångerna men den tredje gången kom den igång och körde restore i iTunes. Eftersom telefonen just nu har 2.2.1, med Cyndia på springboarden antar jag att DFU'n gått bra?

Vidare läser jag: ".....You’ll then have a 3G iPhone running 2.2.1 with an older baseband version that is still vulnerable to yellowsn0w.... "

Vilken "older baseband version"? Fungerar det med 02.11.07 som jag har nu?

Finns det något jag kan prova? Jag har testat att installera om Yellowsn0w i Cyndia några gånger. Kan man köra PwnageTool igen och testa?

Väldigt tacksam för svar!

  • Medlem
  • 2009-02-03 22:08

Du ska ha baseband 02.28.00 som kom med 2.2
För att uppdatera till kunna uppdatera till 2.2.1 och behålla baseband på 02.28.00 behöver du använda pwnagetool som kan fixa en anpassad uppdateringsfil utan att basebandet uppdateras.
Jailbreak funkar oavsett basebandversion, men för att kunna köra yellowsn0w behöver du alltså i dagsläget baseband 02.28.00

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-02-03 22:20
Ursprungligen av buppi:

Du ska ha baseband 02.28.00 som kom med 2.2
För att uppdatera till kunna uppdatera till 2.2.1 och behålla baseband på 02.28.00 behöver du använda pwnagetool som kan fixa en anpassad uppdateringsfil utan att basebandet uppdateras.
Jailbreak funkar oavsett basebandversion, men för att kunna köra yellowsn0w behöver du alltså i dagsläget baseband 02.28.00

Det var exakt det jag gjorde, använde pwnagetool för att skapa en anpassad ipsw fil... Ska jag prova att göra det igen? Eller kan jag nergradera till 2.2 i itunes genom att option klicka på restore och manuellt välja en 2.2?

  • Medlem
  • 2009-02-04 06:25

Kan du göra en option/restore är det ju enkelt och bra! Du behöver inte trixa med 2.2, utan vanlig standardåterställning till 2.2 via iTunes är utmärkt - då får du rätt baseband. Därefter behöver du som sagt pwnagetool för att göra en anpassad 2.2.1.
Hoppas allt löser sig nu

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-02-04 09:41
Ursprungligen av buppi:

Kan du göra en option/restore är det ju enkelt och bra! Du behöver inte trixa med 2.2, utan vanlig standardåterställning till 2.2 via iTunes är utmärkt - då får du rätt baseband. Därefter behöver du som sagt pwnagetool för att göra en anpassad 2.2.1.
Hoppas allt löser sig nu

Jag gjorde först en custom ipsw med hjälp av pwnagetool och restorade itunes med denna. Telefonen visade 2.2 men modem versionen var fortfarande fel.

Då provade jag att återställa med Apple's egna original 2.2 ipsw. När det var klart körde jag pwnagetool igen och restorade med den custom gjorda...

Så nu funkar det fint! Det verkar helt enkelt som att pwnage tool skippar att uppgradera modem firmware, även med 2.2

Tackar!

ha ha, hade exakt samma problem.
hade jag kollat 99 först hade jag sluppit använda de grå..
samtidigt som min Iphone 3g startade upp efter exakt samma förfarande hittade jag detta inlägg.
Nu funkar allt som det ska.

1
Bevaka tråden